kapstans wrote:En tanke är att man skulle kunna anmäla in ett litet fartyg för medlemskap i en lastbilscentral. Kanske inte så dumt eftersom de får in förfrågningar för olika distanser med gods och då bör det dyka upp specialkörningar där ett fartyg kanske skulle passa in bättre än en lastbil. Bara en tanke från min sida.
Hej, med mina ca 25 år inom transportbranschen kan jag kanske hjälpa till lite.
Bil och släp kostar ca 200:-/milen "all inkluded", vilket är på tok för billigt.
I dag tvingas många åkare med linje, köra för mindre än så.
Det är inte alls ovanligt att speditörernas säljare har lämnat kunderna 50-75% rabatt på uppdraget.
Åkar'n har bara att tacka och bocka.
Till detta kommer sedan oseriösa "cowboy-åkare" med förare från öst, vilka kör på F-skatt,
(vi har ett lysande aktuellt exempel här hemmavid). 

I bästa fall betalar åkeriet skatt i Sverige, men det är vanligare att man flaggat ut till Polen eller Baltikum .
Dessa åkerier går sen in och konkurrerar med seriösa svenska åkerier, som naturligtvis inte har en chans. 

Bla ett stort företag inom dagligvarubranschen anlitar ett danskägt polskreggat åkeri,
som anmälts för brott mot cabotagereglerna, (frikända såklart, brist på bevis). 

Så nu står landtransporterna inför samma problem som sjöfarten fick gå igenom, med utflaggning och all vad det var.
Japp, så här blev det när vi röstade ja till EU, fri rörlighet var ordet. 

Tyvärr var det bara rufflare och gangsters som förstod vad ordet betydde.