NICA af Gothenburg fd boren
NICA af Gothenburg fd boren
Boren af Stockholm som har namnändrats till NICA af Gothenburg.
Byggdes av Motala Verkstad till Kronan ca 1913 till en kostnad av 39 800.
Användes till vattentransporter för Stockholms station.
Till Skrovet användes 7 och 9mm plåt och till spanten något mindre 5.5mm.
Fartyget kunde lastas med 150 kub met vatten fördelat på 4 tankar och djupgåendet blev då fulttutrustat ca 2.10 enligt original ritningar.
Fartyget hade ursprungligen en Bolinders Columbia en 2 cylindrig 2 takts fotogenmaskin på ca 80 effekt hk. Numera har man installerat en Scania marindiesel D11 på 190 effekt hk.
Skrovet byggdes i nitat stål men däcket var av trä i både fören och aktern vilket även det har bytts mot stål numera. Från början hade fartyget mer pråmliknande utseende med en liten styrhytt i aktern. Idag har man byggt om fartyget till fritids använding och har fått en nytt boendeutrymme i stål på däcket samt en ny styrhytt i aluminium ovanför detta. se andra bilden.
Längden på detta magnifika fartyget är 28 m bredden 6.40 m samt djupgåendet blir 1.50 m.
När Kronan sålde fartyget så såldes det i obrukbara skicket och klassades som skrot. Sedan dess har fartyget haft fler ägare men eftersom den aldrig varit registrerat tidigare så har man tyvärr knapphändigt information att tillgå om olika ägareförhållandena vilket jag kommer att undersöka mera om för att kunna ha med i fartygshistorien.
(ngn som vet mer om fartyget får gärna höra av sig)
Fartyget var torrsatt Aug 2006 då man rengjorde och målade om botten och skrov. Även zinkanoder byttes ut då.
Jag har planer på att utöka överbyggnaden enligt den första manipulerade bilden på fartyget. samt montera en Bogpropell för lättare manövrering.
Maskin Scania D11 ca 300 timmar efter renovering. Twindisc 4,5:1 utbytesbackslag som sattes in-99 gått ca 300 timmar efter det. Hjälpmaskin VP MD2 25 Hk med 10KW 220V. Bränsletank 2700 liter, Vattentank 2500 liter, Septitank 2700 liter, Lufttank 80 liter.
-------------------------------------------
Övrigt: Norrahammar Panna för el, ved och olja med isolerat accutank på 1200 liter med cirkpumpar. Panasonic luftvärmepump installerat -06.
Rostfri varmvattenberedare på 50 liter. Fast dränkbar 220V länspump samt en en flyttbar på 380V och en brandpump med 120 liters kapacitet.
Hydrauliskt Säffle styrning med magnetventiler via både ratt och joystick, Dator med sjökort, Decca Radar, Vindgenerator, Tico Lyftkran K500 lyfter 950 Kg 5.3 m ut med armen mm..
Byggdes av Motala Verkstad till Kronan ca 1913 till en kostnad av 39 800.
Användes till vattentransporter för Stockholms station.
Till Skrovet användes 7 och 9mm plåt och till spanten något mindre 5.5mm.
Fartyget kunde lastas med 150 kub met vatten fördelat på 4 tankar och djupgåendet blev då fulttutrustat ca 2.10 enligt original ritningar.
Fartyget hade ursprungligen en Bolinders Columbia en 2 cylindrig 2 takts fotogenmaskin på ca 80 effekt hk. Numera har man installerat en Scania marindiesel D11 på 190 effekt hk.
Skrovet byggdes i nitat stål men däcket var av trä i både fören och aktern vilket även det har bytts mot stål numera. Från början hade fartyget mer pråmliknande utseende med en liten styrhytt i aktern. Idag har man byggt om fartyget till fritids använding och har fått en nytt boendeutrymme i stål på däcket samt en ny styrhytt i aluminium ovanför detta. se andra bilden.
Längden på detta magnifika fartyget är 28 m bredden 6.40 m samt djupgåendet blir 1.50 m.
När Kronan sålde fartyget så såldes det i obrukbara skicket och klassades som skrot. Sedan dess har fartyget haft fler ägare men eftersom den aldrig varit registrerat tidigare så har man tyvärr knapphändigt information att tillgå om olika ägareförhållandena vilket jag kommer att undersöka mera om för att kunna ha med i fartygshistorien.
(ngn som vet mer om fartyget får gärna höra av sig)
Fartyget var torrsatt Aug 2006 då man rengjorde och målade om botten och skrov. Även zinkanoder byttes ut då.
Jag har planer på att utöka överbyggnaden enligt den första manipulerade bilden på fartyget. samt montera en Bogpropell för lättare manövrering.
Maskin Scania D11 ca 300 timmar efter renovering. Twindisc 4,5:1 utbytesbackslag som sattes in-99 gått ca 300 timmar efter det. Hjälpmaskin VP MD2 25 Hk med 10KW 220V. Bränsletank 2700 liter, Vattentank 2500 liter, Septitank 2700 liter, Lufttank 80 liter.
-------------------------------------------
Övrigt: Norrahammar Panna för el, ved och olja med isolerat accutank på 1200 liter med cirkpumpar. Panasonic luftvärmepump installerat -06.
Rostfri varmvattenberedare på 50 liter. Fast dränkbar 220V länspump samt en en flyttbar på 380V och en brandpump med 120 liters kapacitet.
Hydrauliskt Säffle styrning med magnetventiler via både ratt och joystick, Dator med sjökort, Decca Radar, Vindgenerator, Tico Lyftkran K500 lyfter 950 Kg 5.3 m ut med armen mm..
- Attachments
-
- Nya bilder som jag fotograferat digitalt från papperskopian
- Nica sidan.JPG (47.8 KiB) Viewed 25604 times
-
- Nya bilder som jag fotograferat digitalt från papperskopian
- Nica fören.JPG (44.2 KiB) Viewed 25605 times
-
- Boren_före_ombyggn.jpg
- (199.48 KiB) Downloaded 504 times
-
- Boren_efter_ombyggn.jpg
- (193.78 KiB) Downloaded 630 times
Last edited by Nico on 27 Aug 2007, 16:24, edited 10 times in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Boren låg för ombyggnad på södermälarstrand för rätt länge sen, gissar på ca 18 år sen, då den byggdes om som hon ser ut idag.
Har för mig att det var nån skeppare på waxholms bolaget som byggde om henne, ett par i övre medelåldern var det i alla fall.
ett tips, bygg inte över 100 brutto innan du har kollat konsekvenserna av det, inspektioner av sjöfsv kan vara kostsamt.
Har för mig att det var nån skeppare på waxholms bolaget som byggde om henne, ett par i övre medelåldern var det i alla fall.
ett tips, bygg inte över 100 brutto innan du har kollat konsekvenserna av det, inspektioner av sjöfsv kan vara kostsamt.
Det måste varit samme redaren som jag köpte fartyget av, eftersom han tidigare jobbade för waxholms bolaget och har haft det i sitt ägo i ca 17-18 år. Tyvärr har den redan 113 Brutto och skulle nog bli alldeles för kostsamt för att ändra det, så jag får bara hoppas på att dom låter bli dessa kontroller eftersom den ändå för det mesta kommer stå förtöjt vid bryggan.laban wrote:Boren låg för ombyggnad på södermälarstrand för rätt länge sen, gissar på ca 18 år sen, då den byggdes om som hon ser ut idag.
Har för mig att det var nån skeppare på waxholms bolaget som byggde om henne, ett par i övre medelåldern var det i alla fall.
ett tips, bygg inte över 100 brutto innan du har kollat konsekvenserna av det, inspektioner av sjöfsv kan vara kostsamt.
Om inte minnet sviker mig så har jag har för mig att det var ett gäng grabbar i 20-års åldern som hadde den innan waxholms skepparen.
Tror att dom bara hadde den över en sommar. Dom skulle visst till vestindien eller så...
Har för mig att dom försökte kapa ur vattentankarna med nån hobby vinkelkap, men det gick ju inte så bra, så dom tröttnade.
Den var ju bara ett tomt stort skrov då, så det var ju rätt mycket jobb att göra nått av det.
Tror att dom bara hadde den över en sommar. Dom skulle visst till vestindien eller så...
Har för mig att dom försökte kapa ur vattentankarna med nån hobby vinkelkap, men det gick ju inte så bra, så dom tröttnade.
Den var ju bara ett tomt stort skrov då, så det var ju rätt mycket jobb att göra nått av det.
Efter kronan så köptes den av ett Finskt Rederie som skulle frakta den till Finland vilket aldrig skedde, sedan är det rätt diffyst där emellan, men Waxholms skepparen köpte den från ett rederibolag som hette något med Old shipping och dom hade i sin tur bytt in den fömodligen från dom här killarna som du beskrev...vilket reder ut en del i sammanhanget //Nicolaban wrote:Om inte minnet sviker mig så har jag har för mig att det var ett gäng grabbar i 20-års åldern som hadde den innan waxholms skepparen.
Tror att dom bara hadde den över en sommar. Dom skulle visst till vestindien eller så...
Har för mig att dom försökte kapa ur vattentankarna med nån hobby vinkelkap, men det gick ju inte så bra, så dom tröttnade.
Den var ju bara ett tomt stort skrov då, så det var ju rätt mycket jobb att göra nått av det.
Mem--Gbg
På måndag den 14:e startar resan från Mem och beräknar att resan tar ca 6 dygn ner till Göteborg (ca 20:e). jag kommer givetvis dokumentera hela färden med både bilder och berättelser och ladda upp här i mån av tid och möjlighet. Finns det fler härifrån som kommer färdas i kanalen under dom dagarna? //Nico
Bilden är från senaste upptagningen -06
Bilden är från senaste upptagningen -06
- Attachments
-
- PICT1935.jpg (106.72 KiB) Viewed 27762 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Motala Verkstad passage.
Beroende på när på måndag den 14 du startar kommer MW att passeras tisdag den 15 eller onsdag den 16:e.
Hör av dig när du har en kvalificerad gissning, när så kommer att ske.
Så kanske jag kan ta mig dit och knäppa en bild på Nico ex Boren med verkstan i bakgrunden.
Nattarbetare den veckan så före 15.00 blir det inget fotat.
Är det någon som har ett tidigt kort av henne kanske tom ett leverans foto?
Det ända Boren kort jag har är ett helt annat MW bygge.
Hör av dig när du har en kvalificerad gissning, när så kommer att ske.
Så kanske jag kan ta mig dit och knäppa en bild på Nico ex Boren med verkstan i bakgrunden.
Nattarbetare den veckan så före 15.00 blir det inget fotat.
Är det någon som har ett tidigt kort av henne kanske tom ett leverans foto?
Det ända Boren kort jag har är ett helt annat MW bygge.
- Attachments
-
- BOREN ångslup.jpg (86.19 KiB) Viewed 27599 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Motala Verkstad passage.
skepparättling wrote:Beroende på när på måndag den 14 du startar kommer MW att passeras tisdag den 15 eller onsdag den 16:e.
Hör av dig när du har en kvalificerad gissning, när så kommer att ske.
Så kanske jag kan ta mig dit och knäppa en bild på Nico ex Boren med verkstan i bakgrunden.
Nattarbetare den veckan så före 15.00 blir det inget fotat.
Är det någon som har ett tidigt kort av henne kanske tom ett leverans foto?
Det ända Boren kort jag har är ett helt annat MW bygge.
Jag har originalritning men tyvärr inga bilder, efterlyser sådana.
Det vore trevligt med en bild framför MW jag lovar att höra av mig//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Motala Verkstad passage.
Jag har originalritning men tyvärr inga bilder, efterlyser sådana.
Det vore trevligt med en bild framför MW jag lovar att höra av mig//Nico
Och Nico hörde av sig så här kommer utlovade bilder, på Boren av Sthlm enl namnbrädan, framför Mv.
Synd att det inte finns ljud till för det var "gött ljud i den skutan".
En affärs ide kanske, spela in en cd och sälja till "galningar" som mig
ps Nico det blev ca 60 bilder från en bit ut i Boren till Skepparpinan i Vättern kommer på mejlen. ds
- Attachments
-
- Nica af Gothenburg akter.jpg (328.13 KiB) Viewed 27198 times
-
- Nica af Gothenburg framför Mv 2007-05-17.jpg (84.52 KiB) Viewed 27200 times
-
- Nica af Gothenburg.jpg (276.3 KiB) Viewed 27200 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Grymt Anders...silka fina bilder du tog på oss;)
Vi anlände till Göteborg mitt i natten mellan måndag och tisdag, resan gick över förväntan och Nica som hon numera heter står förtöjt vid Gullbergskajen i Göteborg. Nuvarande platsen är tillfällig och hon kommer att komma till sin rätta plats i början av nästa veckan.
Jasså så ljudet låter gött även på land //Nico
PS...jag har tagit massor med bilder och håller på och snickrar ihop en text som jag kommer att lägga ut här så snart som möjligt. DS
Vi anlände till Göteborg mitt i natten mellan måndag och tisdag, resan gick över förväntan och Nica som hon numera heter står förtöjt vid Gullbergskajen i Göteborg. Nuvarande platsen är tillfällig och hon kommer att komma till sin rätta plats i början av nästa veckan.
Jasså så ljudet låter gött även på land //Nico
PS...jag har tagit massor med bilder och håller på och snickrar ihop en text som jag kommer att lägga ut här så snart som möjligt. DS
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
NICA af Gothenburg ...Hemresan
Vi har tyvärr inte fått vår bredbandskoppling ännu på båten, men så fort vi fått den, kommer vi ladda upp både bilder och information om hemresan samt renoveringar som vi gjort efter hemkomsten.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Hej Nico !
Härligt fartyg ! Vore kul att få se henne någon gång man är i Göteborg.
Jag antar att du ska ha henne som bostad ?
Kommer att följa denna tråd för att se hur det går både med renovering och hur det är att bo permanent på ett fartyg. Det är väl många här som har detta som en dröm.........
Vänligaste hälsningar !
Patrick /Sjönallen
Härligt fartyg ! Vore kul att få se henne någon gång man är i Göteborg.
Jag antar att du ska ha henne som bostad ?
Kommer att följa denna tråd för att se hur det går både med renovering och hur det är att bo permanent på ett fartyg. Det är väl många här som har detta som en dröm.........
Vänligaste hälsningar !
Patrick /Sjönallen
Hej Självklart är du välkommen att besöka oss, hör bara av dig här när du skall hitåt så ordnar vi det;) Vi har påbörjat renoveringen, men eftersom fartyget skall förbli ett fartyg, så måste allt som inhandlas och sätts in skall vara klassat därför kommer detta ta tid. När allt detta är klart, skall vi försöka klassa NICA och ta det i bruk på mindre charter-resor. Givetvis bygger vi bra manskaputrymme som skall fungera för oss själva förutom dom övriga utrymmen //Nico
Sjönallen wrote:Hej Nico !
Härligt fartyg ! Vore kul att få se henne någon gång man är i Göteborg.
Jag antar att du ska ha henne som bostad ?
Kommer att följa denna tråd för att se hur det går både med renovering och hur det är att bo permanent på ett fartyg. Det är väl många här som har detta som en dröm.........
Vänligaste hälsningar !
Patrick /Sjönallen
Last edited by Nico on 06 Jan 2008, 01:05, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Dröjer..
Tyvärr så verkar det ta längre tid än jag trodde, innan jag får bredbandet kopplat så det dröjer med inläggen men dom kommer var så säkra /Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.