Jag är nyfiken på hur länge nitarna fanns på de stora varven. Hur länge man i hamnstäderna kunde höra hammarslagen blandas med måsskrik och fartygssignalerande.
När kan man säga att helsvetsade skrov blev vanligare än nitade på svenskbyggda fartyg?
Nagelapor och nitslagare.
Nagelapor och nitslagare.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Bo Norvinge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Nagelapor och nitslagare.
Intressant frågeställning tills vi får svaret bidrar jag med Sveriges äldsta helsvetsade från 1921
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Nagelapor och nitslagare.
Tyvärr så kom bilderna i fel ordning
Re: Nagelapor och nitslagare.
Öronpropparna och skyddskåporna är en förbättring i utrustningen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Bo Norvinge
Re: Nagelapor och nitslagare.
Kan ha fel men inbillar mig att helsvetsade fartyg dök upp på allvar i USA under 2a världskriget.
Har en aning om en "liberty klass" som helsvetsades tror mig ha hört att de tidiga sprack i svetsarna.
Som ni märker uttrycker jag mig försiktigt och är inte helt säker på det jag skriver.
Dock är jag säker på att forumets eminenta kunskapsbank kommer att lösa frågan utom allt tvivel..
Har en aning om en "liberty klass" som helsvetsades tror mig ha hört att de tidiga sprack i svetsarna.
Som ni märker uttrycker jag mig försiktigt och är inte helt säker på det jag skriver.
Dock är jag säker på att forumets eminenta kunskapsbank kommer att lösa frågan utom allt tvivel..
Re: Nagelapor och nitslagare.
Det stämmer speciellt de första serie tillverkade svetsade skroven led av just den åkomman. Och just Liberty fartygen som byggdes för snabbt och i början sprack ofta tills de lärde sig att inte bygga in spänningarna i skroven. Har för mig att jag läst att just jungfrufärden kunde vara speciellt otäcka med flera tillbud som följd.
- Janne Duczynski
- Posts: 108
- Joined: 03 Jan 2006, 18:31
- Location: Falun
Re: Nagelapor och nitslagare.
I början på 60 talet var jag i en johnsare från Seattle serien, har för mig att båtarna
visade tydliga sprickbildningar efter några år varför man nitade ett kraftigt stålförband
längs varje sida.
Syns inte på fotot???
visade tydliga sprickbildningar efter några år varför man nitade ett kraftigt stålförband
längs varje sida.
Syns inte på fotot???
- Attachments
-
- Portland035.jpg (88.5 KiB) Viewed 8273 times