Har sett en snygg motorbåt och skulle vilja veta vilket varv hon är byggd på.
Vet inte om båten heter något speciellt.
Vad jag förstått så byggdes skrov och överbyggnad på varvet, sedan fick båtägarna
göra inredningen.
Denna båt ät 10 - 11 meter lång, för och akterruff samt styrhytt.
Utgång på varje sida från styrhytten.
Vet inte mer hur jag ska kunna beskriva henne, men hon påminner mycket om en del
stålbåtar typ, Pedro, Grand ABV 32, Steel Lady.
Skulle bli mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Mvh
Tomas
Vilket varv bygger/byggde skrov i marinplywood
Re: Vilket varv bygger/byggde skrov i marinplywood
Ett vänligt tips, undvik en båt i plywood.
Satsa istället på ett stålalternativ tex steel lady från Stålmarin. På sikt känns det rent spontant mer vettigt.
Satsa istället på ett stålalternativ tex steel lady från Stålmarin. På sikt känns det rent spontant mer vettigt.
Fredrik Ahlman
Jo, håller väl delvis med dig.
Men är plywooden mm. OK, så tycker jag att det inte är någon större fara.
Fördelen är ju att de är betydligt billigare än stål, men visst en stålbåt
är ju det mest optimala.
Söker med ljus och lykta efter en båt, gärna 10-15 meter lång, och så det
vanliga, inte allt för dyr.
Viss reparation el.dyl. är inget hinder.
//Tomas
Men är plywooden mm. OK, så tycker jag att det inte är någon större fara.
Fördelen är ju att de är betydligt billigare än stål, men visst en stålbåt
är ju det mest optimala.
Söker med ljus och lykta efter en båt, gärna 10-15 meter lång, och så det
vanliga, inte allt för dyr.
Viss reparation el.dyl. är inget hinder.
//Tomas
Det finns ju ritningar för självbyggen i plywood. Du kan bla titta på :
http://svensons.com/boat/
Där finns bla något som ser ut som en blandning av båt och husbåt.
Vet att det tidigare funnits tillverkare av plywoodbåtar men då ofta lite mindre storlekar såsom tex Alnö Kabin, Vi båt ägares Bahama Nova mfl.
Nackdelen med plywoodbåtar är väl den att livslängden blir kortare och att de kan vara svåra att laga.
Du borde fakktiskt då hellre söka leta upp ett bogserbåtsobjekt, för sådana finns ju i alla prisklasser och i alla skick från usla till välskötta pärlor. Sedan finns ju Holländska barger, Holländska stålbåtar och så förstås Steellady, steel sky girl, steel queen och vad de nu heter från Stålmarin.
Själv har jag svårt att tänka mig något annat material än stål idag eftersom det är ett så pass utmärkt och hållbart material. Dåliga plåtar kan ju enkelt bytas ut var man än befinner sig i världen. Det finns alltid tillgång till plåt och svets.
Du får leta runt lite på blocket eller ringa upphuggningsvarven likt fornaes och smeedegarden för att kola om de har något objekt de kan sälja vidare. Stålpriset är ju nu ganska fördelaktigt i priset om man jämför meed föregående år.
http://svensons.com/boat/
Där finns bla något som ser ut som en blandning av båt och husbåt.
Vet att det tidigare funnits tillverkare av plywoodbåtar men då ofta lite mindre storlekar såsom tex Alnö Kabin, Vi båt ägares Bahama Nova mfl.
Nackdelen med plywoodbåtar är väl den att livslängden blir kortare och att de kan vara svåra att laga.
Du borde fakktiskt då hellre söka leta upp ett bogserbåtsobjekt, för sådana finns ju i alla prisklasser och i alla skick från usla till välskötta pärlor. Sedan finns ju Holländska barger, Holländska stålbåtar och så förstås Steellady, steel sky girl, steel queen och vad de nu heter från Stålmarin.
Själv har jag svårt att tänka mig något annat material än stål idag eftersom det är ett så pass utmärkt och hållbart material. Dåliga plåtar kan ju enkelt bytas ut var man än befinner sig i världen. Det finns alltid tillgång till plåt och svets.
Du får leta runt lite på blocket eller ringa upphuggningsvarven likt fornaes och smeedegarden för att kola om de har något objekt de kan sälja vidare. Stålpriset är ju nu ganska fördelaktigt i priset om man jämför meed föregående år.
Fredrik Ahlman
Förresten om det är en större träbåt du söker billigt så kan du förstås köpa en utrangerad trätrålare. Dessa finns från ca 20.000 kr och uppåt. 50 och 60 talarna är ju inne på sista versen nu.
Men dessa objekt är väl inget att rekommendera då de kräver enormt med underhåll. Men har du tur kanske du kan finna ett någorlunda fint plastat exemplar. Sök på fiskebåt eller trålare på blocket så får du många svar.
Men dessa objekt är väl inget att rekommendera då de kräver enormt med underhåll. Men har du tur kanske du kan finna ett någorlunda fint plastat exemplar. Sök på fiskebåt eller trålare på blocket så får du många svar.
Fredrik Ahlman
Ring på den fina båten, visserligen i plåt men med träöverbyggnad
http://www.lidwallsbatar.se/nr781.html
mvh
http://www.lidwallsbatar.se/nr781.html
mvh
Håkan Sundström
Hon ser verkligen fin ut. Kostar nog en bra slant också. Men jag ska kontakta
ägaren i alla fall.
Jag mottager tacksamt fler förslag på båt, har letat rätt mycket en tid men inte
funnit den "rätta".
Så om någon vet om någon båt som är till salu, gärna >10 meter, så posta
i detta inlägg, eller skicka direkt till min e-post: [email protected]
//Tomas
ägaren i alla fall.
Jag mottager tacksamt fler förslag på båt, har letat rätt mycket en tid men inte
funnit den "rätta".
Så om någon vet om någon båt som är till salu, gärna >10 meter, så posta
i detta inlägg, eller skicka direkt till min e-post: [email protected]
//Tomas