Skogöy/Seaside
Re: Skogöy/Seaside
Ja lustigt att man inte vaknat tidigare. Har för mig att det var Norrmän och tittade innan hon gick från Göteborg, tyckte då att hon beövde för stora reparationer och det är ju några år sedan det hände. Men kanske man kan få bättre bidrag nu.
Skulle ju vara trevligt för norrmännen men tycker att dom har gamla Hurtigrutsbåtar liggande lite varstans.
Z
Skulle ju vara trevligt för norrmännen men tycker att dom har gamla Hurtigrutsbåtar liggande lite varstans.
Z
Re: Skogöy/Seaside
En liten rättelse. "Skogøy" var inte någon "Hurtigrute". Den var en så kallad "Lokalrute". Vilket innebär ett mindre fartyg som gick med passagerare och last i lokaltrafik. Fast många av de här linjerna var väldigt långa och tidtabellerna var upplagda för trafik dygnet runt så "lokalen" var också utrustad med hytter för den som önskade sådan bekvämlighet. Långt in på 1960-talet var det ett stort antal ångbåtar kvar i "lokalrutefarten". Med tiden ersattes de av dieselbåtar. "Skogøy" var en typisk sådan sista generationens lokalbåt. Precis som "Rygerfjord" som ligger som hotell vid Söder Mälarstrand i Stockholm.
Skogøy var som sagt en av de allra sista "lokalbåtarna" av den gamla sorten. I 33 år gick den fram och tillbaka mellan Narvik och Svolvær med anlöp av en mängd mellanliggande platser. En gång i veckan gjorde den också en utflykt upp till Harstad. Den ersattes 1983 med en modern katamaran. En så kallad "Hurtigbåt". Men inget varar för evigt. Katamaranen har i dag ersatts med "Lofotexpressen" som är en expressbuss. Något som gjorts möjligt genom den så kallade "Lofast", dvs Lofotens Fastlandsförbindelse som invigdes härom året.
Orsaken till att "lokalen" höll ut så länge runt om Norska kusten var helt enkelt att vägnätet var så dåligt eller snarare icke-existerande. Många samhällen hade helt enkelt inte vägförbindelse den gången. Det har byggts enorma mängder med väg sedan 60-talet. Vägar som ringlar sig utmed fjordarna och då och då passerar på en bro, i en tunnel eller på en färja. När "Skogøy" byggdes fanns det inte bilväg till Lofoten. Då var "Hurtigruten" och "Lokalen" de enda möjliga förbindelserna. Sedan kom det färja söderifrån från fastlandet som gick tvärs över Vestfjorden och det kom färja norrifrån som anknöt till den långa vägen över Vesterålen och vidare till Narvik. Runt 1980 ersattes de flesta överlevande "Lokalruterna" till "Hurtigbåtar" något som ökat farten från lite drygt 10 knop till upp emot det fyrdubbla. Medan godstrafiken först flyttades över till speciella godsbåtar för att så småningom hamna på landsvägen.
Skogøy var som sagt en av de allra sista "lokalbåtarna" av den gamla sorten. I 33 år gick den fram och tillbaka mellan Narvik och Svolvær med anlöp av en mängd mellanliggande platser. En gång i veckan gjorde den också en utflykt upp till Harstad. Den ersattes 1983 med en modern katamaran. En så kallad "Hurtigbåt". Men inget varar för evigt. Katamaranen har i dag ersatts med "Lofotexpressen" som är en expressbuss. Något som gjorts möjligt genom den så kallade "Lofast", dvs Lofotens Fastlandsförbindelse som invigdes härom året.
Orsaken till att "lokalen" höll ut så länge runt om Norska kusten var helt enkelt att vägnätet var så dåligt eller snarare icke-existerande. Många samhällen hade helt enkelt inte vägförbindelse den gången. Det har byggts enorma mängder med väg sedan 60-talet. Vägar som ringlar sig utmed fjordarna och då och då passerar på en bro, i en tunnel eller på en färja. När "Skogøy" byggdes fanns det inte bilväg till Lofoten. Då var "Hurtigruten" och "Lokalen" de enda möjliga förbindelserna. Sedan kom det färja söderifrån från fastlandet som gick tvärs över Vestfjorden och det kom färja norrifrån som anknöt till den långa vägen över Vesterålen och vidare till Narvik. Runt 1980 ersattes de flesta överlevande "Lokalruterna" till "Hurtigbåtar" något som ökat farten från lite drygt 10 knop till upp emot det fyrdubbla. Medan godstrafiken först flyttades över till speciella godsbåtar för att så småningom hamna på landsvägen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: Skogöy/Seaside
Någon nyhet?
//Mattias
//Mattias
-
- Posts: 81
- Joined: 19 Jun 2005, 20:24
Re: Skogöy/Seaside
I kommande nummer av Mälaröarnas Nyheter med utgivning den 13 dec 2010 står det på sidan 12 om Seaside:
http://digitalmedia.v-tab.se:8080/erez/ ... &fext=.jpg
Christer
http://digitalmedia.v-tab.se:8080/erez/ ... &fext=.jpg
Christer
-
- Posts: 81
- Joined: 19 Jun 2005, 20:24
Re: Skogöy/Seaside
Trevligt att läsa om henne, men synd att förfallet gått så långt. Det är nog bara skrotning som återstår.
Tänkte en grundad tanke; att man inte kunde få henne på rätt köl innan hon kantrade så mycket. Borde väl gått att få henne upprätt med spel på land. Visserligen är det ju en båttrafik i kanalen men det hade väl gått att spärra av en tid. Och Hon står ju på botten så att sjunka helt är väl inget som kunde ske. Och pumpar med stor kapacitet finns ju.
mvh
Z
Tänkte en grundad tanke; att man inte kunde få henne på rätt köl innan hon kantrade så mycket. Borde väl gått att få henne upprätt med spel på land. Visserligen är det ju en båttrafik i kanalen men det hade väl gått att spärra av en tid. Och Hon står ju på botten så att sjunka helt är väl inget som kunde ske. Och pumpar med stor kapacitet finns ju.
mvh
Z
Re: Skogöy/Seaside
Någon nyhet?
//Mattias
//Mattias
Re: Skogöy/Seaside
Ja hur går det med henne någon som hört något?
-
- Posts: 81
- Joined: 19 Jun 2005, 20:24
Re: Skogöy/Seaside
Senaste nytt från NRK:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7557622
Norrmännen har inte gett upp.
Christer
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7557622
Norrmännen har inte gett upp.
Christer
Re: Skogöy/Seaside
Första kommentaren av norrmännen, gör spik av den, är bra , men fasen vilket jobb att få ordning på vraket.
Men skam den som ger upp för så lite, och alla har vi väl haft lite slagsida nå´n gång.
Z
Men skam den som ger upp för så lite, och alla har vi väl haft lite slagsida nå´n gång.
Z
Re: Skogöy/Seaside
Hoppas att de lyckas få henne till Norge och en bättre plats än där hon ligger nu
mer info på:
http://www.skogøysvenner.no (kopiera hela adressen)
mer info på:
http://www.skogøysvenner.no (kopiera hela adressen)
Re: Skogöy/Seaside
Hur går det egentligen med henne?
Den 4/7 var det om henne på lokalnyheterna i TV4.
Kronfogden får kritik för långsamhandläggning.
//Mattias
Den 4/7 var det om henne på lokalnyheterna i TV4.
Kronfogden får kritik för långsamhandläggning.
//Mattias
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Re: Skogöy/Seaside
Blev nått fel på länken... markera o kopiera o klistra in ...
-
- Posts: 81
- Joined: 19 Jun 2005, 20:24
Re: Skogöy/Seaside
I kommande nummer av Mälaröarnas Nyheter står det på sidan 12 och 14 om Seaside.Se länk:
http://www.malaro.com/mn/MN_files/MALO-111013_1.html
Christer
http://www.malaro.com/mn/MN_files/MALO-111013_1.html
Christer