Skutor
Re: Skutor
Glückauf: det är tonnaget mätt i kubikmeter.
Jakten i Säffle: rån tillhör en båt, som ligger för om den efterfrågade.
Jakten i Säffle: rån tillhör en båt, som ligger för om den efterfrågade.
Re: Skutor
Ja Torsten, tittar man ordentligt så ser man att det inte står någon mast på fördäck. Det måste vara en jakt som du skriver. Det fanns ju många av dom men om det var på 20-talet ungefär så finns det ju en hel del skrivet om den tidiga trafiken på kanalen och vilka båtar som trafikerade. Men det var många så det kan vara svårt ifall ingen känner igen henne. Hon har flat akterspegel vilket begränsar kandidaterna en hel del.
Torsten, det låter rimligt med m3 på Glückauf men 4M förstår jag inte.
Ingemar
Torsten, det låter rimligt med m3 på Glückauf men 4M förstår jag inte.
Ingemar
Re: Skutor
4M missade jag - det betyder, att besättningen var på '4 Mann'.
Re: Skutor
Tack Torsten, ja naturligtvis är det så. Det stod på annat ställe i boken att hon klassades av Germanischer Lloyd i högsta klass för liten kustfart med 4 mans besättning.
- Klas Andersson
- Posts: 467
- Joined: 22 Apr 2008, 14:41
- Location: Götene
Re: Skutor
Kent Olssons bild på okänd skuta i Säffle
Har ett Förslag ?
Jag hitta bild på 4211 VICKTORIA ,här med hemort Jönköping -för lång namnbräda men kan ju vara bytt vid hemmahamnbyte ??
samma list-ornament i aktern ? är väl ovanligt ?
Var byggd i Harge ,Vättern som "råbock" på 1840 talet .
förliste i Vänern 1935
Har ett Förslag ?
Jag hitta bild på 4211 VICKTORIA ,här med hemort Jönköping -för lång namnbräda men kan ju vara bytt vid hemmahamnbyte ??
samma list-ornament i aktern ? är väl ovanligt ?
Var byggd i Harge ,Vättern som "råbock" på 1840 talet .
förliste i Vänern 1935
Last edited by Klas Andersson on 11 Dec 2014, 06:45, edited 1 time in total.
Mvh Klas
Re: Skutor
På Blekinge Museums databas över fotografier finns den här bilden av Eolus eller Ariel. Vilken tror ni att det är? Dom var nog ganska lika men kanske någon vet skillnaderna. Tryck på bilden så blir texten under läsbar.
Re: Skutor
http://www.krigsforum.se/forum/viewtopi ... =19&t=1584
Adressen leder till en artikel om finländska skutor som tvångsvärvades av ryssarna under kriget 1944. Läsvärd och intressant tycker jag.
Ingemar
Adressen leder till en artikel om finländska skutor som tvångsvärvades av ryssarna under kriget 1944. Läsvärd och intressant tycker jag.
Ingemar
Re: Skutor
Den här Pinatova-flottan eller affären har det inte pratats så mycket om förrän på senare år; Finland hade mer eller mindre tvingats till att ställa upp med den i fredsvillkoren efter Fortsättningskriget.
Re: Skutor
Ja, det är nog som du säger Torsten. Finnarna hade nog inget val. Det finns en bra artikel från Vegastiftelsen i Finland som berättar om krigsskadeståndet till Ryssland. Bl a ingick att en del av skadeståndet skulle regleras med nybyggnation av 90 st tremastade skonare.
Läl artikeln på bifogade adress.
http://www.vegastiftelsen.fi/2013/03/kr ... narna.html
Läl artikeln på bifogade adress.
http://www.vegastiftelsen.fi/2013/03/kr ... narna.html
Re: Skutor
Det finns en kort dokumentärfilm på byggandet av de tremastade skonarna som var en del av Finlands krigsskadestånd. Jag fick adressen nyligen och återger den nedan. Ett alldeles utmärkt dokument, visserligen på Finska, men med bra bildkvalitet. Mindre är 7 minuter.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/s ... edia=82201
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/s ... edia=82201
Re: Skutor
Jag skrev av en del uppgifter ur skeppslistor i somras när jag hade tillfälle. Bl a gjorde jag noteringar om Folke 6238. Som befälhavare och huvudredare 1929, 1931, 1933 och 1935 står G Edvardsson.
Jag gjorde även noteringar om Regina 4860 för 1933 och 1935 och där står samma Edvardsson som befälhavare. Jag får inte ihop detta. Jag misstänker att jag skrivit fel någonstans.
Någon som kan kontrollera?
Mvh
Imar
Jag gjorde även noteringar om Regina 4860 för 1933 och 1935 och där står samma Edvardsson som befälhavare. Jag får inte ihop detta. Jag misstänker att jag skrivit fel någonstans.
Någon som kan kontrollera?
Mvh
Imar
Re: Skutor
Skeppslistan är ingen tillförlitlig källa beträffande befälhavarbyte. För skutor, som fanns 1949, så är boken Svenska seglare och motorseglare - är 'skutbibeln' den bästa källan.
Där finner man, att Gustaf Edvardsson den 23 september 1923 blev befälhavare på Folke, och den 3 maj 1932 blir han det på Regina.
Där finner man, att Gustaf Edvardsson den 23 september 1923 blev befälhavare på Folke, och den 3 maj 1932 blir han det på Regina.
Re: Skutor
Ja, så kan det vara. Jag skannade de två sidorna i somras och har sett detta. Bröderna verkar alltså ha behållit Folke några år efter att de köpt Regina. Där finns ett fel i boken angående Regina. Det står att en utomstående, Ernst Nilsson, blev huvudredare. Ernst Nilsson var bror till Gustav Edvardsson. Deras far hette Karl Edvard Nilsson och Ernst fick faderns efternamn medan Gustav fick efternamn efter faderns förnamn.
Slutsatsen blir då att det är fel i skeppslistan. Jag fick just en uppgift om att det även 1939 står G N Edvardsson som befälhavare på Regina.
Slutsatsen blir då att det är fel i skeppslistan. Jag fick just en uppgift om att det även 1939 står G N Edvardsson som befälhavare på Regina.
Re: Skutor
Det finns en hemsida av Jörgen Marcussen i Danmark. I den finns ett register över nogle Danske Handelsskibe där Folke är med. På den danska hemsidan står det att Folke köptes av John Harald Andersson i Göteborg den 8 februari 1920. Marcussen hänvisar till KSB-11-0530 och 0533 samt till H & S 1996:1227. KSB står för Köbenhavns Skibssalgsbureau. H&S vet jag inte på rak arm.
Det står inget om detta i Svenska Seglare och Motorseglare. Jag kan nämna att John Harald Andersson var en kusin till bröderna Gustav och Ernst och att han var några år äldre. Det måste vara denne Andersson som efter köpet står som befälhavare J Andersson i skeppslistorna tom 1927. 1929 står Edvardsson som befälhavare.
Det står inget om detta i Svenska Seglare och Motorseglare. Jag kan nämna att John Harald Andersson var en kusin till bröderna Gustav och Ernst och att han var några år äldre. Det måste vara denne Andersson som efter köpet står som befälhavare J Andersson i skeppslistorna tom 1927. 1929 står Edvardsson som befälhavare.