Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Har inte varit inne pga dåliga anslutningsproblem för både telefoni och trådlös internetuppkoppling. Ja så kan det vara i Sverige.
Tack för alla fina bilder och text Imar.
Klippa olivträd, jag skotar snö, vilket du väl inte saknar.
hälsningar
Douglas
Tack för alla fina bilder och text Imar.
Klippa olivträd, jag skotar snö, vilket du väl inte saknar.
hälsningar
Douglas
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är sant att tid är pengar. 17 grader varmt hade vi inte idag, klippte heller inga olivträd men hade väl någon minusgrad i alla fall. Trevligt att se Zoroaster åter också, man nästan undrade vart han tagit vägen. Låter jobbigt att vara internetlös, den risken tar jag inte...alltid uppkopplad.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Idag på morgonen var kabelläggaren Antonio Meucci i Kalamata hamn igen för lastning av mera kabel. Hon gick efter lunch igen med sakta fart ut genom bukten. Hittar ingen ny destination på henne. På AIS står en gammal uppgift från igår när hon var på väg till Kalamata. Hon kom då öster ifrån efter att ha varit i Marmaris och lagt kabel sedan hon var här för ungefär en månad sedan. Det kanske kommer en uppdatering på AIS med destination så småningom.
Re: Mesinian Bay, Gr
Hittade henne på väg med 9,2 knop till Catania på Sicilien.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja du vet ibland glömmer de att mata in nya uppgifter i AIS-enheten, det är mänskligt.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Systern heter Yves Jacob med IMO 9176222. 228 meter och 71562 tdw med speed 11,9/11,1, byggd 2003. Riktiga lågfartare båda två, i alla fall Tanja. Någon som kan räknestycket bakom detta?
Dessutom fick vi in en bulk carrier med namnet Ekaterina och IMO 9158458. Malta flagg, 165 meter och 27321 tdw. Byggd 2000 med speed 12,3/11,9. Hon skall till UA ODS med beräknad ankomst den 5 mars så det kan inte vara så avlägset. UA kanske står för Ukraina. Jag får titta på det senare.
Det är alltid intressant när man kan få flera fartyg på samma bild. Här fick jag alla tre när Katerina var på väg ut för en stund sedan. Jag tror jag haft fyra på samma bild som mest.
Re: Mesinian Bay, Gr
Då skall vi se här. Tanja Jacob har en toppfart på 15,9 knop och den lite äldre och något mindre Yves Jacob ligger på 14,5 knop. Det kan hända att de valt att tillämpa slow steaming för att spara bunker och därmed ligger i någon idealfart för just det ändamålet. Det är ju en avvägningsfråga vad som lönar sig för stunden. Förhållandet charter raten/day och bunkerpriset avgör ju hur lönsamt det blir att tillämpa det.
Ekaterina har en toppfart på 14,1 knop.
Ja du Imar där hade du tur som fick in tre vackra fartyg på en och samma bild. Det är alltid lika trevligt att ta del av dina bilder.
Ekaterina har en toppfart på 14,1 knop.
Ja du Imar där hade du tur som fick in tre vackra fartyg på en och samma bild. Det är alltid lika trevligt att ta del av dina bilder.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
En väldigt kort visit som just tagit slut inträffade när bulk carrier Electra med imo 9225524 kom in på redden för en stund sedan. Hon har 4 kranar och en hade redan gjorts i ordning och en av de små tenderbåtarna var redan på väg ut med lastrummet fyllt med färdiga sling. Det tog allt som allt omkring 10 minuter så var hon klar och på väg ut igen. Hon har Liberia flagg och är byggd 2001 på 49893 tdw. Bråttom var det. Hon kom österifrån och fick kanske proviant eller annat nödvändigt som var beställt. Tyvärr så gör soldiset att bilden inte blev bra. De två tankfartygen ligger kvar så det var en fin bild annars, men tyvärr.
Re: Mesinian Bay, Gr
Synd på bilden men ibland är solen för stark. Tid är pengar och ju kortare stopp ju bättre utom möjligtvis för fotografen då...
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Ett snabbt besök av Apogee Spirit IMO 9561875 gjordes idag på morgonen. Servicebåtarna var redan på plats när hon kom. Panamaflagg och 29638 tdw bulk. Ett vackert fartyg som är från 2011. Tankern Yves Jacob som legat i två veckor är kvar men hennes syster Tanja Jacob kom iväg medan jag var i Paris. Bulkbåten var snabbt iväg igen med sin last till Aveiro i Portugal. Hon kom från Nikolaev Ukraina. Vad finns det där att hämta i bulk?
Re: Mesinian Bay, Gr
Det ser varmt och skönt ut, i Skärhamn var det iskyla i den friska vinden idag men soligt. Som du vet är Ukraina ett jordbruksland och säd är ju en stor handelsvara där bulkfartyg är oslagbara. Det är en möjlig last.
Om det är så att du funderar över vad som kan finnas i olika hamnar så kan du med fördel nyttja http://www.worldportsource.com där du kan få reda på lite mer om hamnarna. Så i detta fall ser det då ut så här;
http://www.worldportsource.com/ports/co ... v_1568.php
Därtill kanske du vill kunna följa ett fartyg bakåt för att se på dess trafikmönster och där är då Portarrivals kanonbra.
http://www.portarrivals.com
Om det är så att du funderar över vad som kan finnas i olika hamnar så kan du med fördel nyttja http://www.worldportsource.com där du kan få reda på lite mer om hamnarna. Så i detta fall ser det då ut så här;
http://www.worldportsource.com/ports/co ... v_1568.php
Därtill kanske du vill kunna följa ett fartyg bakåt för att se på dess trafikmönster och där är då Portarrivals kanonbra.
http://www.portarrivals.com
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag kan inte påminna mig ha sett ett containerfartyg utan last men här kommer Fortunate 9112272 med Panama flagg. Hon kom i förgår. 64000 gr och 68000 tdw byggd 1996. Hon är alltså 20 år. Jag ser två anledningar till att vara här. Brist på last eller klassning. Jag var ute på piren och fick en bild i motljus så det blev därefter. Här är hon i alla fall. Hon är 274 meter lång.
Re: Mesinian Bay, Gr
Lite öster om Fortunate ligger Yves Jacob kvar utan motljus. Hon är betydligt mindre i antal meter än Fortunate. Undrar hur länge hon blir kvar? Ungefär där husen i bakgrunden, akter om tankern ligger, bor vi på ca 50 meters höjd över havet.
Re: Mesinian Bay, Gr
Längst inne i ett hörn ligger denna segelbåt, Kimm från Nûrnberg. En tidigt pensionerad tysk sjöofficer hade den tillsammans med sin fru och hade seglat ner den från Tyskland. Den är ca 11 meter. Sjöofficeren skulle en dag reparera elfelen ombord och började mixtra själv utan tillräckliga kunskaper. Resultatet blev att elsystemet brann och blev förstört. Till nytt elsystem fanns inga pengar så hon togs iland och ställdes upp här med en löpande hyra. Detta hände för ca 10 år sedan. Paret hade även hyrt en lägenhet i stan där de till en del bodde. Så småningom blev det skilsmässa och sjöofficeren flyttade ombord igen, på land. Frun åkte till Tyskland. Det ser ut som den är bebodd fortfarande men någon sjöresa blir det nog inte. Ett skrämmande exempel på hur det kan gå. Det finns nog liknande fall på andra håll i världen också.
Re: Mesinian Bay, Gr
Fortunate gick just nu. Hon skall till Malta.