Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Marknadsplats för reservdelar och föremål relaterade till ombyggnaden av fartyg.
Endast privatannonser
Post Reply
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Post by Fredrik »

Jösses vad sugen man blev att grotta ner sig i ännu ett projekt!

Men jag står över denna gång, det får räcka med John!
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Post by zoroaster »

Men va sjutton Fredril en mer eller mindre spelar väl ingen roll för dig som ät igång. Talade med en granne idag, han har tidigare renoverat ett stålskal ca 13-14 m som blev helt öppet, synd ty :!: ckte jag, men om man ser till vad han gav och lade ut på ny maskin (skulle väl vara ånga egentligen) så gick han plus med 50000,
Är ju satans sugen själv.
Kan ju ge ett skambud så får vi se, ska kolla någon dag när hustrun e på gott humör, skall börja å smöra med en gång.

Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Post by Fredrik »

Nja, en sak jag lärt mig genom åren är att det det som tar tid kostar flis! (mycket flis!)

Och jag köpte John på chansning och det gör jag verkligen inte om även om jag kommit väldigt billigt undan är risken överhängande att man blir stående med ett projekt som inte kan lämna kajen.

Ta nu denna fina lilla bogserbåt som exempel!

Drömmare ser falu-rödfärg och några timmar med kapen så är allt fixat! Möjligen kryddat med lite allsköns snesvetsande så kommer underverket vara klart!

Den försiktige (jag då!)
Ser över möjligheterna till reservdelar och vad det kommer kosta att byta ut, när den gamle snurran skär!
Att bygga om finns inte på den försiktige´s världskarta om det inte är absolut oundvikligt!

Vad kostar en slipdragning! (john´s renovering på slipen brakade lös på 90 000kr) vilket jag som tur, budgeterade för!
Sen tillkommer arbetet med papper och besiktningar (drömmare kör naturligtvis utan sånt trams!)

Men för att avrunda så tycker jag priset är "någorlunda rätt" Förutsättningarna kan finnas men det hela hänger på maskin/drivlinan och skrovets skick!

Men betänk hur det ser ut för alla stackare som köpt fartyg och som nu ligger och nöter vid någon nerlagd kaj!
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Post by zoroaster »

Håller med dig Fredrik, var förresten själv skitsåld på John, men kom inte riktigt överens med Palme om priset. Men ändå tycker jag "Grattis" till båten Obs att ordet inom "" stavas med två t.
Låg ett halvt år vid Gullbergskajen med min gamla båt och då träffade man många drömmare. Och skall jag vara ärlig så satt man med många Preppens och dryftade olika sätt att renovera; motorsåg skärbrännare och allt liknanade samtslutdestinationer, allt från västindien till skrot och avfall.Det finns någon tråd om lyxrenovering och det fanns det gott om sådan sedan fanns det dom som lyckades men sedan var helt slut (gått in i vägen skulle väl doktorn säja) I vilket fall som helst kul halvår var det.

Men delar dina synpunkter helt och hållet

Förresten kanske man skulle försöka få hit någon från Alang eller liknande ställe....


Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Post by Fredrik »

Haha, jadu zoroaster, själv låg jag i döda skeppens vik med en mindre bogserbåt som då hette Gerdan (har inte hittat en enda bild på den någonstans!) En liten jäkel med en bolinder munktel 1114. Skit fin maskin som gick oerhört bra!

Hann bygga däck och en liten telefon kiosk på han innan en landkrabba köpte honom av mig och förstörde allting!

Men många fina kaffe zippar på fördäck blev det allt, för att inte tala om vilka historier man fick med sig därifrån...(jösses)
bali
Posts: 19
Joined: 01 Jun 2009, 16:32

Re: Bogserbåt ni som behöver lite att fixa på

Post by bali »

Sugen blir man allt, lite som lumpen det här med båtar, man glömmer de tråkiga episoderna. Synd bara att det är en wichmann dc, och inte en ac maskin. Aca:n är en favorit, dc tycker jag mest skrammlar och går sönder.....
Post Reply