Vintern 2010-2011

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Vintern 2010-2011

Post by Magnus Wadell »

Där ser man. Själv gick jag genom isen som tolvåring och har efter detta konsekvent avböjt vinterbad!
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Re: Vintern 2010-2011

Post by Börje Åström »

En till iakttagelse i vinter. Jag ser just att SOUND MASTER ex:OBBOLA är på väg till Docksta med MAX på släp. MAX har visst problem med propellern och SOUND MASTER som numera finns längst söderut i landet, skall enligt uppgift till Ö-vik för att sköta om hamnen i vinter.
Lazze
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2010, 12:36

Re: Vintern 2010-2011

Post by Lazze »

Börje Åström wrote:En till iakttagelse i vinter. Jag ser just att SOUND MASTER ex:OBBOLA är på väg till Docksta med MAX på släp. MAX har visst problem med propellern och SOUND MASTER som numera finns längst söderut i landet, skall enligt uppgift till Ö-vik för att sköta om hamnen i vinter.
Det verkar som isen var för tuff i Ullångerfjärden Sound master och Max, tidigt i morse kom Balder Viking ner och eskorterade in till Docksta och just nu är Balder Viking och Sound master på väg in till Ö-vik.
Lazze
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2010, 12:36

Re: Vintern 2010-2011

Post by Lazze »

På morgonen den 12/1 bröt Frej basränna i Ångermanälven. Dimmigt väder som fanken så bilderna blev där efter.
Image
Frej under Höga kusten bron
Image
Frej på Ångermanälven
Image
Frej går in under Sandöbron
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Re: Vintern 2010-2011

Post by Börje Åström »

Sound Master skall, enligt vanligtvis välinformerade källor, vara såld till Höga Kusten, men det verkar vara trögt här på Forumet, så jag överlåter till någon annan "nörd" än mig själv att avslöja köparen.
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Re: Vintern 2010-2011

Post by arkki »

Jag trodde att Ö-viks hamn hade hyrt Sound Master från Svensk Sjöentrepenad AB för att sköta isbrytning? Men nu är det alltså såld till Höga Kusten och dom sköter hamnisbrytning i Ö-vik eller? :o
Mina bilder från Holmsund och lite annat:
https://skydrive.live.com/?cid=0326FF44 ... &sc=photos
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Vintern 2010-2011

Post by Donkeyman »

Detta är inte några hemligheter. Det har varit anbudstävling, dvs offentlig upphandling, om isbrytningen i Ö-vik. Dess värre gjordes formella fel så tävlingen fick göras om. Hur som helst var det Höga Kusten - båtarna som avgick med segern. Så de har inhandlat "Sound Master" för ändamålet. Den är numera verksam i Ö-vik.

På vägen norröver tog man med sig "Max" från Härnösand till Docksta men där blev nog isen för tung så man tog hjälp från "Balder Viking".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
icemaker 62
Posts: 17
Joined: 01 Mar 2010, 12:50

Re: Vintern 2010-2011

Post by icemaker 62 »

Nån som vet vad Tor viking gör i stockholm?
User avatar
Gusten
Posts: 35
Joined: 30 Sep 2006, 11:57
Location: Bjärred

Re: Vintern 2010-2011

Post by Gusten »

Hej.

Här kan du läsa om varför Tor Viking är i Stockholm.

http://www.cisionwire.se/ext/naringsdep ... tor-viking

Hälsningar
Lars
Gusten
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Vintern 2010-2011

Post by zoroaster »

Sanslöst, vad kostar detta, politerna skulle väl lika gärna lunna åka till Luleå när säsongen är slut eller inna den börjar för att sätta sig in i det hela. Men egentligen det gör inget, det går ju på skatten.

Har ju skrivit i någon anna tråd om mitt besök i riskdagshuset och den inblick man fick i hur det fungerar, politikerna lever ju så långt från verkligheten så det är inte klokt.

Z :x
Donkeyman
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2009, 19:19

Re: Vintern 2010-2011

Post by Donkeyman »

Samtidigt som detta sker ligger fartyg fast i isen eller tar sig fram helt sakta. I området runt Norra Kvarken har det suttit fast mängder med fartyg senaste veckan. Härom natten var ett av dem på väg att driva upp på Sydostbrotten. Just i detta ögonblick ligger en båt fast utanför Skags udde. Den har hållit på i ett och ett halvt dygn med att ta sig från Grundkallen till Husum (Sedan är det en annan sak att just den där båten inte har något att göra här vid den här årstiden).

Vinden har i huvudsak legat på Väst senaste dagarna bortsett från en kortvarig körare från Nord. Om det hade varit Nordost i stället skulle det ha varit jätteproblem i de flesta hamnar på Svensk sida i Bottenhavet. Medan vi i praktiken är tre isbrytare kort. Oden är uthyrd och vare sig Tor V eller Vidar V har visat sig ännu.

Det hade varit betydligt mer givande om man flugit upp ministern med tillhörande följe och låtit dem följa med en av våra "riktiga" statsisbrytare på ett par dygns studiebesök. Tillsammans med några logistikchefer från industrin och det obligatoriska pressföljet. Tomma hytter finns det gott om på de båtarna. (Fast egentligen borde ministern ha fått göra "äventyrsresa" med Norrlandståg upp och ned.)
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Håkan Gärdvall
Posts: 7
Joined: 08 Aug 2007, 20:49

Re: Vintern 2010-2011

Post by Håkan Gärdvall »

Tänkte bara lägga in en bild på Tor Viking II, i Stockholm, i det här forumet också.
Christer hann före på Landgången, med lite hjälp i grannskapet. :wink:
Image
Man för väl hoppas att besöket i Stockholm, används till lobbyarbete, för svensk flagg.
Förutom att levandegöra, för ansvarig minister, hur sjöfarten, däruppe går till, vintertid.

Satt, igår eftermiddag/kväll, och kollade på fartyg, som fastnade i Bottenviken.
Någon fick assistans, andra fick sitta still och vänta. Isbrytarna har fullt upp.

http://www.bottenviken.info/

Hoppas sidan fungerar.

/Håkan
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Re: Vintern 2010-2011

Post by arkki »

Donkeyman wrote:Samtidigt som detta sker ligger fartyg fast i isen eller tar sig fram helt sakta. I området runt Norra Kvarken har det suttit fast mängder med fartyg senaste veckan. Härom natten var ett av dem på väg att driva upp på Sydostbrotten.
Inte så mycket mera isbrytarresurser på Finska sidan heller :evil:
Finlands nyaste "Offshore" isbrytare Botnica ska åka från Arendal Norge till Finska kusten 27.1-11. Då kanske är det möjligt att Nordica flyttar sig o börjar isbrytning i Norra Kvarken. Nu ligger Nordica antingen nära Rauma eller Uusikaupunki och vad jag har sett på Marinetraffic, har Nordica haft lite jobb där. :shock:
Nordicas syster Fennica är på Offshore uppdrag någonstans nära Grönland och frågan är om det överhuvudtagen kommer till isbrytning på den här vintern :evil:
Mina bilder från Holmsund och lite annat:
https://skydrive.live.com/?cid=0326FF44 ... &sc=photos
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Vintern 2010-2011

Post by zoroaster »

Det är ju helnipprigt, kanske man skall lägga ut hela isbrytningen på någon sort entreprenad.
Tänk om det kommer ett fartyg från syd och skall upp till Karlsborg tex. Och så är det som på Arlanda någonstans vid Gotland ligger ett antal starka, isbrytande fartyg och så blir det någon som vinner och får gå före. Kanske löjeväckande men tänk tanken.

Z
Post Reply