Registerhållningsavgift

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Registerhållningsavgift

Post by Janne Duczynski »

Jag äger en gammal fd passbåt som varit och är registrerat i båtregistret.
Certifikaten gick ut år 2000 och båtens skick och ålder gör att det finns kappast möjligheter att få den godkänd till rimligt pris.
Nu har Transportstyrelsen hittat nya vägar för att försörja sina tusentals anställda.
Man har infört en registerhållningssvgift på 300 kronor/år.
Så tänkte jag då att det var dags att avregistrera ”Gamla Bettan”, men... för att stryka ett streck över de få uppgifterna i registret så kräver transportstyrelsen 2100 kronor.

Såg dock en möjlighet att slippa eftersom nedanstående verkar vara avgiftsfritt..
Försvinnandet verkar var lämpligt...
avregistrering av båt som förolyckats, huggits upp eller annars förstörts eller övergetts till sjöss eller försvunnit och sedan inte hörts av under tre månader.
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Registerhållningsavgift

Post by Magnus Wadell »

Som jag förstått det gäller avgifterna från 1 januari 2011.
Prislista:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om- ... atgarderr/

...
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Registerhållningsavgift

Post by kapstans »

Ja så blir det i nya myndighets Sverige när verken skall klara av att bära sina egna kostnader. Transportstyrelsen sjöfart har ju ändå till väldigt liten del finansierats med skattemedel om man jämför med vägtrafikdelen. Tycker faktiskt att det slår lite orättvist de nya reglerna. Men man vill väl inte ha några svenska båtar kvar i registren :(
Fredrik Ahlman
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Håller med, det slår oerhört fel. Speciellt mot de små fartygs ägarna.
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Registerhållningsavgift,märklig benämning! och vad får man för pengarna jo mer utgifter det är väl antagligen inte så konstigt om man funderar lite grand det är många svågrar till borgar politiker som behöver lite flis till att betala städhjälpen med så då uppfinner man en ny styrelse (Transportstyrelsen) och där behövs ett antal kaffe sörplande chefer som då vi som bra får betala får den stora glädjen att avlöna så att det du igentligen gör är att avlöna några hårt arbetande städpigor åt dessa chefer, för dom hinner inte städa själva för dom har fått en Chefs befattning hos Transportstyrelsen och nöter antagligen häcken av sig på soffan i fikarummet.

En annan märklig företelse är det behörighets systemet som finns inom sjöfarts näringen, om jag som entreprenör i muddrings och byggbranchen och även :shock: en del bogserings uppdrag blir anlitad av en stugägare för lite underhåll arbete så kan jag antingen välja att ta Optimist jolle med hundrahästarn på om det nu går och åka ut och göra jobbet blir antagligen lite trångt med snickarlådan men den kan få släpa efter och i detta läge gör jag inget olagligt men skulle jag ta min bogserbåt eller skötekan på sex meter och tjugohästarn för att utföra samma jobb och statens hantlangare i form av kustbevakningen kom under min färd till eller från uppdraget och jag ej hade behörighet för fartyget så blev jag antaglige straffad bötfälld eller något liknande för mitt tilltag att använda ett fartyg som är längre än fem och en halv meter vilket konstigt regelverk det har satts upp för sjöfarten åtminstone för det mindre tonaget. Om du är samma byggare på landbacken kan du utan exstra behörighet slänga upp snickarbacken på flaket till 3,5 tons lastbilen vilket som det nu låter skall höjas upp till något ställe kring 4,0 ton och sen är det bara att fara iväg på ett b-körkort utan några andra krav på trafiktillstånd eller liknande och helt lagligt men att det är olika regler för samma jobb beror antagligen på att han som rullar på däck behövs av många fler politiker och tjänstemän än vad vi som rullar fram på sjön gör men till sist har det väl ingen betydelse för snart är väl all sjöfart utflaggad eller nedlagd med alla dessa tillstånd,pålagor,skyldigheter och kostnader för några Rättigheter Har Vi Inte, men det fina i kråksången är väl det att den delen av transportstyrelsen som har med sjöfart att göra har lagt ner sig själv (många arbetslösa blir det). Eller som dom två dårarna som satt och läste i en båttidning varvid den ena komentera för sin kompis att tänk vad många båtar det skulle bli till salu om det inte fans något Vatten !!!!!!!!
Attachments
6806018853.jpg
6806018853.jpg (20.08 KiB) Viewed 16713 times
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Registerhållningsavgift

Post by kapstans »

Jag misstänker att man nu när man gått samman med de andra trafikverken sneglat lite på vägverkets registerhållningsavgift för fordon. Men jag tycker väl att man kunde undanta de minsta fartygen och de som nyttjas mest för fritidsändamål.

Vad beträffar behörigheten så måste man ju dra gränsen någonstans även om 6 meter är lite väl lite. Man hade väl kunnat dra gränsen vid 12x4m som gäller i andra sammanhang. Men det är klart att om man nyttjar båten yrkesmässigt så bör det kanske ställas lite högre krav. Likt på land där du får köra bil på B-kort men inte Taxi för då måste du också ha taxikort. :)
Fredrik Ahlman
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Fick före tretton dags afton ett brev på posten från Trassel styrelsen och efter som dom bara har öppet mellan 09.00-12,00 övrig tid är väl reserverad för kaffe och tårta? :mrgreen:
Idag när kontakt erhölls med denna super förening och frågan ställdes utav vilken orsak jag erhållit detta brev så var anvarig person inte på plats utan var Ledig, och det är till att ställa krav på medborgarna och sedan inte ta ansvar för det man ställer till, men det kopplades till en annan tjänsteman frågan ställdes ånyo detta brev? enligt deras uppgifter från AA som var säljare så hade jag köpt en pråm efter att ha upplyst tjänstemanen i fråga om att jag inte köpt någon pråm utan endast varit behjälplig när ett Företag köpte.
Pråmen ifråga som AA sålde hade han enligt honom själv inga papper på samt sa även att det inte fanns några papper på den,
av folk i hamnen blev vi upplysta om att kolla med sjöfartsverket så att pråmen var ren från eventuella pålagor och skulder.
Vid kontroll som gjordes hos sjöfartsverktet reg.avd. fans inte ens pråmen registrerad så det var inget problem med ett köp sett från deras sida.
Nu ca.10 år senare är denna pråm tydligen registrerad hos dem? jag meddelade vederbörand att pråmen var såld till skrot och aldrig varit registread på företaget i fråga och om dom inte kunde hålla ordning på sina papper skall det väl inte gå ut över oskydiga så till vida att dom skall betala någon registrerings avgifter retroaktivt.
Då upplystes jag om att ett skepp som var större en 4 x 12 meter var registrerings pliktigt vilket jag då hade vissa tvivel om, så han läste upp vad som stod i författningen men utav någon anledning så uppstod det problem när han kom till att det skall finnas ett fungerande maskineri eller styrning vilket då i detta fall saknades, antar att det i dag inte finns så många pråmar som har en egen styrning eller eget framdrivnings maskineri.
Passade på att fråga om ägarna till de fartyg och skepp som ligger sjunkna ut efter den svenska kusten också kommer att debiteras en registrerings avgift för dessa det visste han inte om så var fallet. :?
Konstatera att denna regering måste vara väldigt penningkåt efter som en Svenska företagaren skall flås levande på alla upptänkliga avgifter och skatter som kan hittas på.
Är det inte dags att att den så kallade Näringsministern som lovar guld och gröna skogar åt alla näringsidkare, företagare och inte håller någonting, söker! ett jobb till exempel på någon Gård i Ångermalands avfolknings byggd där hela Sverige skall lev om någon vågar anställa? om du nu klarar av det :mrgreen: och låt någon med kunskaper ta över så Sveriges maskineri börjar att rulla igen, för annars är vi snart ett U-land med Diktatur. :twisted:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Bra skrivet, jag är själv urless på trasselverket
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Re: Registerhållningsavgift

Post by Ruston »

Som alltid är det två sidor på ett mynt, om det skall vara konkurrens på lika villkor så kan ju inte redare No1 som har alla papper i ordning, fartygen väl underhållna och i ett behörigt skick som det står i tillsyns boken, bogsertillstånd etc, konkurrera med Nisses alltjänst som inte har behörighet, inga certifikat,inga försäkringar. plastic padding i rost hålen,mm ,
Sjöentreprenad branschen är full av folk som lovar brett och håller tunt, har genom åren sett massor med skräck exempel med små bogserbåtar som har dragit allsköns släp hit och dit längs kusten, med tex bogser krokar i gjutjärn som inte går att lösa ut... den där pass båten i Vänern är väl ett bra exempel på det vi talar om
Jag tror trots allt att redare No 1 är glad att transport styrelsen" rensar" lite bland de mindre seriösa, dock skall jag säga att alla onödiga/dumma avgifter skall givetvis motverkas.
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Papper i ordning? När ett fartyg mäts av repesentanter av sjöfartverket så är det dom som Bestämmer. Fartygets total längd i m 16,77 bredd i m 3,92 djup i m 1,58 efter kontrollmätning av flera stycken personer stämmer måtten mycket bra in med varvets mätbrev sedan kommer sjöfartsverket med experter och mäter total längd enlig varvet är ok 16,77 m men bredden mäter dom till 4,18 m? djup ok 1,58 m sedan en mätning igenkännings längd 15,71 m ??? vid en förfrågan vad som menas med igenkännings längd erhålls inget svar Vi mäter sedan om 3,92 m fartyget har fortfarande samma mått som tidigare vilket påpekas varvid dom kan komma och mäta om men samtidigt talar vederbörande inspektör om att det finns många sett att mäta ett fartyg på men att deras sätt var det rätta!
( kan en meter bli mer en en meter) att sedan då eventuellt mäta om innebär att det blir mer kostnader utan resultat resor tur o retur flera tusen pluss förättningsskostnad ganska meningslöst för resultatate blir desamma det blir endast tommare i börsen,
så att tro att så fort transportstyrelsen, sjöfartsverket varit i farten och godkänt att allt sedan är OK är väl lite väl naivt tänkande men behöver man inte betala själv så är det lätt att kasta bort pengar på ingenting och risken är nog större att det blir fler arbetslösa när man måste lägga ut pengar i onödan, för det är precis det man gör.
Seriösa entreprenörer slarvar inte med säkerheten och utrustning dom är oftast så små att dom inte har råd med slarv,
det finns säkert en hel del av Nisses alltjänst som inte skall hålla på med detta men att tro att transportstyrelsen skall få bort dom från vattnet är en utopi dom hittar bara en annan infallsvinkel och så fortsätter dom som vanligt,
att sedan storleken på den som bogserar eller blir bogserad kan väl ibland verka lite bystig, men dom stora elefantern tittar väl endast på bankkontot efter som dom har lyckats av sjöfartsverket få tillstånd för att koppla till en bogserbåt via ett koppel i förskeppet och sedan fast i en pråm eller liknande för att på sådant sätt sedan skjut det framför sig, med den instabilitet på svajmasten som denna ombyggda så kallade bogserbåt har erhållit och som vid dåligt väder och en eventuell frigörning från pråm eller dyligt inte går att genomföra för risken är stor att bogsserbåten kantrar och haverera,
då är det nog enklare med en eventuellt bogserkrok i (gjutjärn?) den är nog ganska lätt att slå sönder med yxan som man kan använda och hugga bogsertrossen med i nödläge och på så sätt komma lös och rida ut det dåliga vädret med bättre odds än skjutbogsseraren har men myndigheten har väl räknat ut att det inte är några problem så då är det väl OK.
Problemen uppstår när man god känner vilka konstruktioner som helst, vi med normal byggda fartyg fick merkostnader och exstra arbete när dom plattlagda fisketrålarna fick användas i fiske vilket ganska snart visade sig vara ett ödstigert misstag för fartyg var instabila vid trålning i akterlig sjö och haverier uppstod,
varvid Alla fartyg skulle oavsett typ skall stabiliserings testas och godkännas annars fick dom inte brukas, vilket jag ser som maktmissbruk och förmynderi att ge sig på hela kollektivet och inte ta bort varbölderna utan att i stället så skall alla ta pencelin i förebyggande syfte,
känner en hel del små fartygs ägare som kunde få detta prov via teoretiska beräkningar utfört på skrivbordet godkänt
vart tar då trovärdigheten för myndigheten vägen, hos mig och flera andra kolegor så är deras status lika hög som besiktnings personalen på Svensk bilprovning, med andra ord NADA.
Desto större entreprenörer ju mindre kontakt med personal och ändå längre bort sitter ägarna som endast tittar på vinsten, och många gånger har det visat sig skiter fullständigt i personal,fartyg, papper och regler.
Så det finns nog en hel del, Af och Von Nisse alltjänst i den etablerade övre fineliten men där finns och där kommer pengarna från som styr hela karusellen. :mrgreen:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Till förnöjelse så kan jag bara meddela att även verken över Östersjön tillsammans med vårt fantastiska transport verk här i Sverige har lyckats med konst stycket att ge John Jennings hela tre olika längder!
Trotts ursprungligt mätbrev har både finska sjöfartsverket och svenska transportstyrelsen tydligt och högljut meddelat att deras siffror absolut inte går att ändra på! (DOM STÅR FAST!)

Och med det sagt så växer john med nästan en meter när vi besöker en finsk hamn! resp krymper när vi besöker en svensk!
Han är visserligen skriven här i sverige nu igen men glöm de gamla mätbrevet! (en felskrivning erkänns ALDRIG på verken) Det kan ni fet-glömma!
Även tidigare ägare har försökt genom åren att få rätsida på problemen men gått bet!
Själv har jag däremot valt en annan taktik!

Jag utgår från att jag äger tre fartyg med tre olika längder men med samma namn! Kommer passa skit bra om något händer! :mrgreen:
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Passa dig så du inte får registerhållningsavgift på alla TRE = 900:- istället för 300:-??? :mrgreen:
Och tänk sedan om du skall upp för besiktning och mätning i värsta fall 3 x 75 000:- pluss slip kostnad upp och ned även det 3 gånger hur skall man uttrycka sig det blev ju skit billigt rent av eller hur :lol:
Nu tycker jag att det är dags för någon (Politiker) med hjärna att ta hink och spade av glinen och ta bort dom ur Sandlådan (Sjöfartsverket) dom är så pass gammla nu att dom borde klara av ett vanligt arbete och sluta upp med kuragömma och småbarnsjollret på Transportstyrelsen dagis perjorden måste väl också vara över?
Med rätt förebilder kan dom växa upp och bli duktiga medborgare men det krävs väl lite tååålamoood antar jag men det börjar att ta slut nu :roll:
Men det finns eventuellt en annan variant Emigrera och byta tros uppfattning så kan man komma tillbaka som bekvämlighets flykting och sedan är väl allting frid och fröjd ??? :shock:
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Registerhållningsavgift

Post by Fredrik »

Du menar emigrera=flagga ut?
Ja vad ska man säga det har jag faktiskt funderat på en del gånger, varför inte Åland och Marinhamn som hemmahamn igen.

Nåja skämt åsido så är det löjeväckande att alla misstag som görs från de olika verken i princip alltid ska betalas av redaren/ägaren!?!? Det är för mig en gåta!
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Registerhållningsavgift

Post by zoroaster »

Flagga ut till något land med brevlådeservice och noll registerkoll. Kan Switzer flagga ut sina bogsbåtar till färöarna så skulle det väl gå med volket land som helst.
Politeiker i all vemod, nej ära menar jag. Kan väldigt lite om hur det fungerar i politiken men var på enguidad tur i riksdagshuset förra året. Fick en bra inblick i hur det funkar.
Politikern kan inget om transport/sjöfart/jvg mm utan har sin beredning (avdelning med ca 15 pers) som då sysslar med sådan frågor. Dessa kan , hör och häpna också väldigt lite om verkligheten. Alltså kallar man in experter som tror sig kunna en massa. Och så ger denna beredning sin uppfattning och beredningen sin uppfattning till politikern.
På denna guidning så insåg man att politikerna lever i en skyddad värld mitt i staden och landet.

Inte underligt att det inte blir bra samt tar en satans tid.
Bor i en kommun utanför Stockholm där byggnadsnämndens ordförande inte en kan hålla i eller vet vad en hammare är utan när det skall tas något beslut så anlitar men en lokal pensionerad byggmästare som rådgivare.

mvh
en som gråter :(
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Registerhållningsavgift

Post by Lervik »

Har ånyo fått knepiga brev från (Sandlådan) Transportstyrelsen och efter kontakt per tele fått en massa dumma gliringar och kommentarer både från tjänste kvinna och under tiden hon sökte efter akten som hon inte hittade?
hördes följande samtal av två personer den ena hade tydligen blivit kontaktad av en fartygsägare som tydligen ställt några frågor som denna personen inte kunde svara på vilket gjorde att kolegan frågade om det handlade om skräpet som var uppe på skärmen vilket den andra personen svarade ja på varvid kolegan säger att dom där idioterna som köper gammla bogserbåtar och mindre fartyg och bygger om till fritids skepp eller husbåtar är så jävla dum att dom kunde gott betala exstra för sina idiotaffärer samt någnting mer som jag inte hörde. :o
För vederbörande tjänste kvinna kom tillbaka och medelade att hon inte kunde hitta akten och att jag fick komma tillbaka senare. :shock:
Nu hade dom retat upp mig så jag ringde en kontakt jag har sedan gammalt på Regeringskansliet och talade om vad som sades vid telefon samtalet med sjöfartsverket (sandlådan) så får det inte gå till och så får man inte uppföra sig som myndighets person talade han om.
Han hade ryktes vägen hört att Svensk sjöfart håller på att lämna Sverige och frågade mig om jag har hört något om det, talade om för honom att det verkar på det man hör som att så är fallet, och att även sjöfartsverket! har märkt att det är mycket utflaggningar han undrade varför då,
talade om att det lilla jag har i fartygs väg för min verksamhet och dessa underliga kommentarer man får när man kontaktar sjöfartsverket för att svara på deras brev, och när man gör en förfrågan om något som rör sjöfart eller registrerings frågor.
Så är det ingen som vet vem man skall tala med eller så kan man inte få något svar på frågorna för dom vet inte, säger dom?
Är det svågerpolitik som gäller för att få anställning på sjöfartsverket för Kunskap verkar inte behövas för att få jobba där.
Och sen detta knepiga avgifts system, skall jag skrota ett fartyg skall jag utöver dom kostnader jag får för skrotningen också betala till sjöfartsverket (staten) för att få skrota fartyget ca: 3100:- varför DÅ? när man skrotar en bil behöver man inte betala något till bilregistret (staten) för det.
Det är ett konstigt system ni har tvingat på oss fartygs ägare utan att vi har haft en möjlighet att yttra oss.
Han tycker att jag skall tala med dom kolegor jag känner och att dom i sin tur talar med sina kolegor och bekanta som är berörda av hur dåligt eller hur fel vi tycker att systemet är och fungerar.
Han talar om att var och en av oss skall skriva ner några rader, synpunkter på hur fel vi tycker systemet är och hur dåligt det fungerar samt de attityder vi tycker att att bemöts med ta en kopia på brevet stoppa ner brevet i ett kuvär frankera sänd iväg brevet till. NÄRINGSDEPARTEMENTET TRANSPORTENHETEN 10333 STOCKHOLM.
Dessa brev diarieförs på transportenheten och skall läsas av berörda Politiker som då måste agera när det kommer in en massa klagomål från er och se över verksamheten på berörd myndighet.
Kommer det sedan in över 1000 brev med klagomål måste dom ta upp en diskussion med dom som har en annan syn på verksamheten och ta hänsyn till det som har framförts och kontakta er vid eventuella förändringar som planeras så att ni har en möjlighet att yttra er och lämna synpunkter om eventuell åtgärd.
Vilket dom inte gör om vi som tjänstemän på Regeringskansliet yttrar oss eller påtalar detta för politikerna att det framförts klagomål på verksamheten och fuktionen på Transportstyrelsen (Sjöfartsverket).
Och att sjöfartsverket skulle klaga eller påtala fel eller brister inom sitt egna myndighetsverks kommer aldrig att inträffa talade han om.
Så nu är de upp till oss att agera och klaga på alla fel och brister vi kan komma på som har med sjöfartsverkets värksamhet att göra allt från felaktiga mätningar till dåligt bemötande telefontider endast mellan 9-12 ! MM MM MM........
Nu måste det börja Kölhalas långskepps och botten målas mot Rötägg
Vi måste kunna bedriva en verksamhet utan att betala ihjäl oss eller fylla upp hytterna med en massa blanketter om förordningar och lagar som oftast ingen kan leva upp till och sluta jaga oss med alla skyldigheter vi har som vi skulle vara kriminella för några rättigheter verkar vi inte ha. Offra en halvtimme och lite brevpapper 1 kuvär och porto till dito samt insup lite bilavgasluft på väg till postlådan med kuväret. :evil:
Post Reply