Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Re: Aila

Post by Arne Balderud »

Kan man sälja båten överhuvud taget? Det finns ju tydligen en "rätte ägaren". Vad gör han när någon sålt hans båt? Som nån har hyrt desutom.
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Aila

Post by Fredrik »

Utan att vara jurist så har jag läst en del och snappat upp ett och annat.
Men det som är intressant är hur det låg till ägarmässigt när skutan lyftes upp. Därför att det som gällde då gäller nog fortfarande rent juridiskt.

Om fartyget via domstol klubbats som totalförlust efter exempelvis en grundstötningen, eller om det drivit utan besättning och maskineri och någon då bärgar det!
Så kan fartyget tvångsinlösas via domstol och gå på auktion. Men nu är det ju en privat markägare som agerat själv och då vette tusan om inte Karlsson faktiskt kan ha rätt till ägarskapet ändå.
Men han måste ändå betala för de utlägg som andra lagt ut för att "rädda" skutan det kommer han inte undan. Det kan styrkas med exempelvis en polis anmälan eller ett intyg från kustbevakningen. Och vad jag vet så gäller det alla typer av flytetyg även pråmar och flytande husvagnar eller bryggor för den delen med! Men jag tror det är via domstol man måste gå för att få bort honom. Och jag gissar att det nog är via inkasso och polis mm man får vända sig först.

Är Aila däremot vrak och är klubbat som en totalförlust så får vem som helst lägga in ett krav, Och fungerar allt som det ska så kan ägaren då hänvisas till sitt försäkringsbolag och bli ersatt (Karlsson däremot har nog inget, vilket är tråkigt för honom).

Men som sagt jag är ingen jurist.
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: Aila

Post by Eskes »

Tyvärr är det nog så att den som köper råkar ut för ett besök av farbror blå.
"Säljare" kommer att råka ut för egenmäktigt förfarande, stöld.
Jämför hur svårt det är med SeaSide, det tar flera år för juridiken.
Såtillvida markägaren inte har ett avtal (Skriftligt, bevittnat) med båtens ägare så skall man nog akta sig.
Annars hade jag varit sugen, men jag vill inte ta i juridiken.

Dessutom är vagnen stulen.

//Mattias
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Som jag fattat nuläget så har "rätte" ägaren , som är en entrepenadfirma , släppt krav-intresse på båten !
och har inget intresse av att betala markägarens utlägg för att få upp den på land .

troligen anser man sig kunna kräva hela båten -förlusten på den person som hyrt båten ? nämligen Redare Carlsson !
( lycka till !....)

Men jag håller helt med om att intresserade köpare definitivt !!! bör ha skriftlig försäkran från Entrepenadfirman om
att de inte har några ägaranspråk på båten längre !
som gjort för trubbel annars !!!

definitivt bra att ha skriftligt från Carlsson ochså !!!
annars kan säkert denne slipade herre hävda att båten som han hyrt och ansvarade för !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sålts olagligt ! visserligen främst markägarens problem !! men strul ändå !
Mvh Klas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Aila

Post by Fredrik »

Läget kan vara gynsamt.

Kan man bara få en underskrift från alla parter i vittnens närvaro. Med en advokat byrå inblandad, att samtliga avstår från alla anspråk från objektet/pråmen. kanske med garrantin på att kärran återlämnas samt objektet försvinner. Då torde de inblandade kunna vara övertalningsbara.

Jag gissar även att de flesta är rätt trötta på hela historien så det torde finnas en rimlig chans för en intresserad. (Men det är inte jag!)

Vem vet, med en förfrågan kanske komunerna även ställer upp med lite "kustis" bogsering för att få bort problemen ur världen (en billig investering för dem)....*=)
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Satt just och läste senaste BÅTOLOGEN , och ! på sidan 253 bland "ändrade namn hemorter ägare " finns bild på en gammal Träfiskebåt ! 9180 MAINAU
där står att ny ägare 100614 är ....Lennart Karlsson,Karlstad ?
är det samme Redare som har sin tidigare flotta på bottnen av älven i Karlstad ,och på grund i Lurö tro ?

låter ju lite märkligt om en medellös ? person som inte kan bärga sina fartyg kan köpa ännu ett ....
ja inte vrak ! den ser hyfsad ut ! men ändå !

om det är så vore det intressant höra vad Karlstads kommun har för kommentar !
jag slår vad om att bilden på båten är tagen precis bredvid där masten av BJÖRG sticker upp !!

Nån som vet ? eller finns det en namne med förkärlek för gamla båtar i Karlstad ?
Mvh Klas
Åke S
Posts: 50
Joined: 17 Dec 2005, 18:48
Location: Karlstadad

Re: Aila

Post by Åke S »

Du är rätt ute Klas - var nere och kollade idag. Men det skilde nog 70 meter från Björg.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Aila

Post by Jan Schönemann »

viking
Posts: 26
Joined: 29 Mar 2009, 19:02

Re: Aila

Post by viking »

Spændene artikel du har fundet Jan, trist skæbne det fine skrog Alia har fået. utrolig at 100 ton jern kan være 1 milion værd som jeg læser artiklen.

Hilsen Niels stummann
Bosse Fors
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2005, 11:14

Aila, en duracellkanin? (It goes on and on and on and on...)

Post by Bosse Fors »

Historien går vidare utan att nåt händer...
http://www.vf.se/nyheter/saffle/saffle- ... rt-batvrak
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Aila

Post by zoroaster »

Jo tackar; Flöt iväg. Bra sagt. Och ingen tanke på att knyta fast den med något snöre?

Z
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Aila

Post by Fredrik »

Lite nyfiken på Polisanmälan, den skulle ju vara prioriterad (vad som nu menas med det i Sverige).. :?:

En sak jag undrat över, är om fartyget är klassat som en totalförlust idag?

Jag vet att försäkringsbolag gör en sådan bedömning, och sedan brukar myndigheter mm följa den "rekommendationen". Men hur står det till rent pappersmässigt med Aila nu?

Ex om något bolag idag, framöver skulle vilja göra ett försök att bärga (vraket), för de kan väll knappast på allvar mena att fartyget ligger förtöjt!?!?
Så borde det vara möjligt nu, och vill Karlsson ha tillbaka henne (gud förbjude) så får han ju betala bärgningskostnaderna plus utgifter. (och det lär han inte ha råd med)

Så hur står det egentligen till nu, hon måste väll ändå ligga som vrak nu?
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Hon är säkert inte klassad som "totalförlust" av något bolag ! av den enkla anledningen att hon garanterat inte var försäkrad !

Sen blir det klurigare ! Hon är inte på drift , hon är inte sjunken ,och hon är inte någon fara för sjöfarten !
och hon riskerar inte sjunka !!

Kan man då hänvisa till Sjöfyndslagen och "Förste bärgares rätt" och helt kallt bogsera henne därifrån ?
Nej ! ,inte enligt min mening , hon har varit förtöjd där (första natten av sjöröddningen-kustbevakningen ?)
hon ligger kvar där på samma plats även om nu Tamparna är borta !

"bråket " är ju mellan Carlsson och "markägaren ! om att hon ligger där utan markägarens tillstånd !

Hon är heller inte övergiven ! Carlsson anser sig ju som ägare fortfarande !

Skulle någon helt kallt bara bogsera iväg henne så skulle nog Carlsson helt juridiskt riktigt kunna anmäla henne som stulen !!
om markägaren bogserar bort henne så vore det nog minst "egenmäktigt förfarande"!!
OCH bogsera vart ??
alla större hamnar i Vänern har ju deklarerat att hon inte får bogseras dit ! inte ens Karlstad som är hennes Hemmahamn !!!

Kronofogde försökte ju ta henne och anmodade in anbud på bortforsling-skrotning , men alla anbuden var väl för dyra !
alltså är nog Carlsson fortfarande Juridisk ägare ?

Möjligt man kan FÅ ! henne av Kronofogden , alternativt köpa henne av Karlsson för ....1 krona :lol:

Men sen då ? hon FÅR inte gå i nån hamn i Vänern !!
och hittar man nån hamn så kan det säkert kräva tillstånd i "miljöhänseénde" att skrota vid kaj :roll:

Bogsera till Skrotvarv i Grenå då ?
Nja...som jag fattat det så hade hon redan i Lidköping "Nyttjandeförbud" och fick egentligen inte lämna hamnen utan inspektion av Sjöfartsverket !
får alltså absolut inte dras ner i Älven innan det är fixat !

Lite svårt få henne inspekterad där hon står nu -vattenfylld :lol:
möjligen då dra henne till Trellevarvet för Dockning och inspektion .....Dyrt ...
OCH ispektören kan ju säga NEJ ! hon är för dålig !
vad gör man då..... lägger sig på knä ! och ber Per på varvet skrota henne i Dockan ???
vågar inte tänka på vad det skulle kosta .........


Så läget är ett klassiskt "Moment 22" :)

Har allt funderat på saken !! har pumpar, Båt , Lastbil med kran ,och ev kajplats !
MEN ,det låga skrotpriset gör det ointressant i förhållande till arbetsinsatsen och det juridiska krånglet !
Mvh Klas
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Aila

Post by kentolsson »

Nu har myndigheterna gett upp också så Aila blir nog kvar där hon är.

http://www.nwt.se/saffle/article976666.ece
Post Reply