Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Aila

Post by Skepparättling »

Kent Olsson wrote:Bisarr va ordet....
Tydligen kan man bara åka och se ut en lämplig båtvagn och lägga beslag på om man behöver en.
Polisen har lagt ned utredningen med motivation:brott kan ej styrkas.
MEN jag ger mig attan på att om vagnens rätte ägare tog tillbaka den, skulle han åka dit för något brott..... :evil:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
sprithitler
Posts: 6
Joined: 28 Sep 2009, 14:41

Re: Aila

Post by sprithitler »

Kent Olsson wrote:Bisarr va ordet....
Tydligen kan man bara åka och se ut en lämplig båtvagn och lägga beslag på om man behöver en.
Polisen har lagt ned utredningen med motivation:brott kan ej styrkas.
Lärdom av det, när man bygger någonting sånt här, Ta Dremeln och gravera in lite identifierande text och symboler här och där där en tjuv inte ser det så lätt. På så vis så blir det lite skojigare när polisen säger Vi har fått en anmälan om att du stulit denna vagn och tjuven svarar nejdå, den byggde jag för tio år sedan. och polisen sedan kontrollerar de identifieringstecken ägaren gjort, där det bland annat står att läsa "byggd av janne, juni 2003".
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Aila

Post by Kent Olsson »

I det här fallet var nog inte identifieringen något problem då han hade kort på vagnen med sin båt på. Man kunde se specialdetaljer som bara finns på en hembyggd vagn och som stämde överens. Dessutom kunde nog flera av hans kompisar som sett vagnen tidigare vittnat om att det är just hans vagn.
sprithitler
Posts: 6
Joined: 28 Sep 2009, 14:41

Re: Aila

Post by sprithitler »

I så fall skall man överklaga nedläggningsbeslutet.
Björn Larsson
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 11:45

Re: Aila

Post by Björn Larsson »

AILA ligger väl föankrad på Södra Trädårdsholmen i Lurö Skärgård. Hon skulle bogseras till
Karlstad för skrotning, men bogserbåten fick bekymmer och fick släppa AILA som åkte upp på holmen.
Vi den tidpunkten var det mycket högt vatten så hon ligger säkert där hon ligger, och får säkert ligga kvar där.
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Re: Aila

Post by Håkan Larsson »

Länsstyrelsen har inte råd att bärga vrak, enligt Värmlands Foklblad. Se hela artikeln: http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Lanss ... 91214.aspx
Håkan Larsson
Posts: 25
Joined: 24 Mar 2009, 11:48

Re: Aila

Post by Håkan Larsson »

Nya Wermlandstidningen ger sin version här: http://www.nwt.se/karlstad/article630697.ece
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Aila

Post by Kent Olsson »

Tog en båttur förbi Aila idag för att kolla hur vintern hade påverkat vraket. Nästan ingenting, hon står likadant som i höstas. Det enda man kan se är att isen lyckats skrapa bort lite färg på utsidan mot sjön. Står stadigt på en berghylla dock vattenfylld. Det måste vara en seglivad gammal dam, det är ju inget skyddad läge precis.
Attachments
4859 AILA 2010.jpg
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Aila

Post by Fredrik »

Alltså efter att ha följt den här historien så måste jag säga bara få tillägga att man slutar inte bli förvånad över drömmare.
Men så tragiskt att det får gå till så här.
Har någon möjligen lat,long till underverket av byråkrati
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Aila

Post by Kent Olsson »

Aila ligger på pos. 58 46 58,06N 13 16 00,70E

Syns ej på Google eart.
Attachments
4859 AILA 2010c.jpg
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Aila

Post by Jan Schönemann »

User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Aila

Post by Kent Olsson »

Följetongen fortsätter.....

http://www.blocket.se/vi/27620490.htm
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

Hej !
Ja helt otroligt !
den här säljaren (markägaren )ringde mej i fredags och undrade om jag fortfarande var intresserad !
bakgrunden var att jag förra sommaren kontaktat markägaren för att höra om den var till salu för billig peng om jag bärgade den !
men han vågade då inte gå med på det eftersom det fanns en känd ägare som
Karlsson då hade ett löpande hyreskontarakt med ! och som han då tydligen löpande betalade !!

trots det så tog ingen av dessa herrar bort båten ! utan markägaren kände sig tvingad göra något när grannar och myndigheter skrek högt om nedskräpning ,oljeutsläpp och liknande !!
han lade då ut stora pengar på mobilkran för att få upp den till sin gård ,
i samband med det blev den otroliga historien med vagnen !!!

sen har inget hänt !!!!!!!!!! markägaren har sålt sin gård ! båten måste bort !
karlsson och rätte ägaren skiter i det hela !!!! båda anser troligen den andre skall betala bärgningen ????
så nu går den till skrot fick jag höra !! om jag inte var intresserad köpa för markägarens utlägg !
mitt intresse av var bara om den låg sjunken i sjön så det bara var att bärga och bogsera iväg !
nu kostar den ju tidigare utlägg + ny mobillyftning för få den i sjön !!
ointressant för mej ! tror inte vagnen klarar 25 mil ! vågar inte changsa heller !
den lär väga 17 ton

så jag föreslog en annons på blocket !

fortsättning följer ......
Mvh Klas
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Aila

Post by m/s munter »

godkväll.
är inte skrotpriset högt igen?? vart finns närmsta skrot? dit borde ju vagnen klara att rulla.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Aila

Post by Klas Andersson »

jovisst ! men markägarens utlägg är så höga så det är ingen affär för någon annan än han att skrota den !!
kommer man med en hel båt så är nog priset inte så högt ?
skall ju helst vara i lagom bitar till Stena Metall i .......? säffle? Karlstad?
Mvh Klas
Post Reply