Båtmuseum i Askersund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Nystartad facebookgrupp varas enda syfte är att se hur många som ställer sig bakom ett krav på att båtmuseet ska öppna i Askersund igen:
http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 0931383267

Ännu mer angeläget är det väl ifall det är som Klas skriver att även museet i Sjötorp riskerar att läggas ner.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by m/s munter »

jag tillhör gruppen våga vägra fejsbok.. men helt klart är man för ett museum.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

m/s munter wrote:jag tillhör gruppen våga vägra fejsbok.. men helt klart är man för ett museum.

Kan köra lite info här med ifall intresse finns...


"Alla har facebook,utom Siv för hon har ett liv"

Hur blev det i Sjötorp? Donalau var väl där med något ståtligt öppnande 3 maj.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Dykhörnan
Posts: 41
Joined: 25 May 2009, 17:40
Contact:

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Dykhörnan »

Klart man stöttar det och jag är nu med i gruppen.
Göran / Dykhörnan
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

Hej !
har gett en komentar om museet i Sjötorp på länken om STORA TÄNDKULOR ,det var där frågan var uppe tidigare

Låter ju bra att Båtmuseet kanske skall öppna igen ! även där har jag prylar ! som jag hade lånat ut till Harry !!
några småsaker från vraken av KUNG RING och Lustyacten vid Lilla Orrholmen !

efter att Harry dött så var jag förbi Askersund för att höra vad som hände men museet !
och då var det borta !!!!! ingen på turistbyrån kunde säga vad som hänt med grejorna !!!!
trots att Harry märkt dom med en lapp
"lånat av Dykaren Klas Andersson,Götene"

men det sket man tydligen totalt i ? och vräkte grejorna i ....ett förråd ?
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Klas Andersson wrote:Hej !
har gett en komentar om museet i Sjötorp på länken om STORA TÄNDKULOR ,det var där frågan var uppe tidigare

Låter ju bra att Båtmuseet kanske skall öppna igen ! även där har jag prylar ! som jag hade lånat ut till Harry !!
några småsaker från vraken av KUNG RING och Lustyacten vid Lilla Orrholmen !

efter att Harry dött så var jag förbi Askersund för att höra vad som hände men museet !
och då var det borta !!!!! ingen på turistbyrån kunde säga vad som hänt med grejorna !!!!
trots att Harry märkt dom med en lapp
"lånat av Dykaren Klas Andersson,Götene"

men det sket man tydligen totalt i ? och vräkte grejorna i ....ett förråd ?
Om det ändå varit så väl, att det hamnat i ett låst förråd. Nej mer parten av sakerna står helt öppet i anslutning till spantverkstaden hos Ankarklyset, precis bredvid ett loppisbord.

Kung Rings nakterhus och något synglas har det dock gått något bättre för. Dessa finns vid Olshammarsgården.

Jag kanske har en framtid inom turistupplysningen i Askersund, har åtminstone bättre koll på båtmuseet än de har.
Frågar man någon på kultur och fritids förvaltningen om vad som händer ifall något försvinner, hänvisar de till att de har en Pärm. Men vad hjälper det att de har en pärm OM sakerna inte finns kvar.

I Olshammar finns dessutom motorskylten från Elida, men var är toppen och propellern.........hos Klas?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

????? ELIDA ??
Topp ? Proppeller ???
var är resten av motorn då menar du ?

var ligger ELIDA ???
är det ett vrak som sticker över ytan i en vik på östgötasidan ,synligt från vägen ?
har inte mina papper framme nu ?

om skylten från den finns i Olshammar ? så har Harry troligen fått den av någon ....?

Vad är "Olshammarsgården " ?

"Synglaset" från KUNG RING ? är det en tjock avlång glasbit med rundade hörn .
och med slipade skåror i ?
minns jag hittat sådana i Kung Ring ,och som Harry hade på museet
Det är alltså reservglas till "nivåmätaren" på ångpannan jag menar
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Klas Andersson wrote:????? ELIDA ??
Topp ? Proppeller ???
var är resten av motorn då menar du ?

var ligger ELIDA ???
är det ett vrak som sticker över ytan i en vik på östgötasidan ,synligt från vägen ?
har inte mina papper framme nu ?

om skylten från den finns i Olshammar ? så har Harry troligen fått den av någon ....?

Vad är "Olshammarsgården " ?

"Synglaset" från KUNG RING ? är det en tjock avlång glasbit med rundade hörn .
och med slipade skåror i ?
minns jag hittat sådana i Kung Ring ,och som Harry hade på museet
Det är alltså reservglas till "nivåmätaren" på ångpannan jag menar
Elida syns inte över ytan längre, möjligen vid riktigt lågvatten.

Harrys grejer har plockats runt av många personer som inte har full koll.
Så det som anges till Kung Rings synglas är just ett synglas med lite mässings skrot i ändarna och ett glasrör.

Olshammarsgården är Verner von Heidenstams födelse plats och numera servering och B & B.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Lovade ju att hålla även de utan"fejsbok" uppdaterade.
Askersunds kommun har fått 250 000 kr EU-pengar till att utreda ett framtida museum med inriktning mot sjöfarten och bygden kring Vättern.
Stora spenderbyxan kom genst på och de söker en utredare:
ARBETSUPPGIFTER
Leader-projekt. Som projektledare ska du arbeta för att nå projektets mål vilket är att i ett första läge undersöka intresset och möjligheterna att bygga upp ett nytt museum/upplevelsehus som på ett lustfyllt sätt lyfter fram södra Närkes och Vätterns historia. I detta kreativa arbete vill vi öka samarbetet mellan olika ideella organisationer, kommunen och företagare. Förhoppningen är även att många nya ideer ska komma fram om hur vi ska visa vårt unika kulturarv, samt ge impulser till att nya företag vågar satsa.
ovan från:
http://www.arbetsformedlingen.se/platsb ... 2d78000171

Sista ansökningsdag 16 augusti 2010 ifall någon är sugen på en halvtids tjänst
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

Va bra !!
håll oss gärna uppdaterade om vad som händer !!

själv är jag mycket intresserad av att få tillbaka mina grejor som kommunen
verkar "beslagtagit " !!!

tror jag kan ge en bra beskrivning på grejorna ! om nu alla Harrys lappar är borta !!

Mvh Klas
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Fejsbook är ett opålitligt ställe. Nu har gruppen migrerat:
www.facebook.com/group.php?gid=119800931383267

Och alla de som varit med i den har försvunnit. Tyvärr har jag inte koll på vilka alla var, men jag vet att några kom till efter att jag ursprungligen postat denna tråd.

De som fortfarande vill följa spektaklet på fejjan vet vad ni ska göra.

För er andra kan jag i korthet skriva att det som inte fick hända har hänt. Oersättliga unika föremål har försvunnit... :x
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

De som fortfarande vill följa spektaklet på fejjan vet vad ni ska göra.

Ja jag är intresserad av att veta vad som händer med MINA grejor där !!

men fattar inte vad du menar just nu :?:
"fejjan" ??? göra vad då ?

Vad har hänt ? eller inte hänt ??
vad blev det av de 250.000 kr ?
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Jo tråden började ju med att jag startat en facebookgrupp. Och facebook är som det är nu hade alla medlemmar fallit bort för gruppen hade Migrerat....

Sen har jag skrivit lite sporadiskt här på fallrepet.

Bla om det leader projekt som mynnade ut i ingenting. I slutändan fanns det inga pengar till ett museum.
Dock tryckte jag på dem lite då de budgeterat för en hemtagning av de utlånade sakerna. Vilket skedde för ca 1,5 år sedan.
Fortfarande väldigt luddigt men man skulle inte oroa sig för allt var i sin ordning "De hade en pärm".
Jo det är ju förvisso bra men finns det som står i pärmen på riktigt??
"Jo då de skulle göra en inventering när det blev varmare"
Lite innan jul förra året tjatade jag mig in där de magasinerat (läs kastat in) sakerna. Och eftersom det fanns en del rätt unika saker (för den invigde inte för kultur eliten) konstaterade jag att det saknades grejer. Jag veta att en del står i Olshammar men där finns inte det jag saknar.
Jag kontaktade Kultur och fritidschefen som skulle återkomma men det har hon inte gjort.
Däremot har jag hört att den rättmätlige ägaren fått veta att hans utlånade sak inte finns.

En fd lokal redaktör och vän till nu avlidne Harry Karlsson skrev lite på sin blogg:
http://blogg.ovedanielsson.se/#post478

Så mitt tips Klas ring Askersunds kommun fråga efter Gunilla Rönnberg Kultur och förskingringschef.

Och hoppas jag kunnat förklara mig bättre denna gång.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

NU har jag till slut kommit in på något som jag normalt "vägrar" nämligen Facebook .....

Fattar inte vad som menas med att det har MIGRERATS ? :?
men skit samma ! facebook har ju tydligen inte hjälpt för att sparka liv i kommunen !

såg ett inlägg om upprop till ett EKO museum ?.....
klickade man på den bilden så var det pilar åt sidan ! då kom man till bilder från museet !
Och jag såg bla "mitt" vattenståndsglas från" Kung Ring " :D
men det skrev du tidigare nu finns i Olshammar ? antar Harry själv flyttat det dit ?

Kommunen skiter säkerligen fullständigt i vad som skrivs på Facebook ! (gör jag ochså !..... :D )

hangripliga åtgärder ! som mass insända mail till Kommunstyrelsen ! eller liknande borde vara effektivare !
de måste diarieföras tror jag !
och är inte så lätt att bara skita i om det blir tillräckligt många !

För min del vet jag ju inte ens om Harry har noterat vad han lånat av mej i "pärmen" du nämner ......

om det blir någon fart på " uppropet ",så kan det nog ge resultat
ex, ett förtryckt mail ,som intresserade kan bombardera någon lämplig inkompetent kommunpolitikers maillåda med ?

Ev , om "VI" som har utlånade grejor där kräver svar ! och kräver återlämmning !
beror ju på hur många det kan vara som har grejor där ?? ,och som bryr sig ?........

Kräver en gemensam attack på kommunen om det ska ha nån verkan tror jag ?
Mvh Klas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by zoroaster »

Hej

Eftersom jag jobbat i museibranschen så en del tips:

Vid utlån, Se till att få kvitto, två ex ett till långivaren ett till låntagaren. Gärna bilder, från alla vinklar. Något som i denna bransch kallas "skaderapport", helt enkelt i vilket tillstånd föremålet är i, med eventuella skador och hur och var föremålet skall förvaras, visas. Samt ett försäkringsvärde. Det sista mycket viktigt om för föremålet försvinner, skadas osv. Man bör även skriva in under vilken tid föremålet skall lånas. Om man skriver tex från 1/3 2010 till 28/2 2011 så skall ett nytt avtal skrivas, kan göras sill detom ett tillägg till första lånedokumentet.
Om nu saken försvinner, skadas eller flyttas( till annan lokal än den som föremålet enl överenskommelse skall visas i) skall ersättning utbetalas.
Låter krångligt men i själva verket ganska enkelt. De flesta låntagare har kunskap om hur detta skall göras.

Förstår att när det gäller dessa saker som nämns ovan kanske det inte finns försäkringsvärde osv, men förhoppningsvis så finns det dokument och du nämner någon pärm så rent praktiskt skall kommunen skaffa fram föremålet eller ersätta detta. Finns inget värde åsatt så kan man kanske hitta någon utomstående som vet vad en saknad/förkommen pryl kan vara värd. Vet att när jag var i denna verksamhet så kom det sådana här fall, man hade lånat ut, med lånehandling, men ej satt värden.
Och då fick man förhandla efter bästa förmåga.

lycka till

Douglas
Post Reply