Osby-båten

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Osby-båten

Post by Sven Olofsson »

Hej!

Det här var en tradition att besöka under många år. Sista anhalten för säsongen brukade bli Haparanda Hamn i slutet av augusti. Jag och farsan var alltid lika nyfikna på att granska skeppet. Försäljarna var lite purkna när de insåg att vi inte var intresserade av maskinerna utan bara ville kika på flytetyget, fast en gång köpte vi faktiskt en tvättmaskin var det 1969?

Mellan vilka år och med vilka skutor gick dessa?


Hälsningar

Sven
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Osby-båten

Post by Rolle »

Är det ingen som har en bild
Last edited by Rolle on 27 Feb 2006, 22:16, edited 1 time in total.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Ditt inlägg fick mej att skratta och minnas. Jag lotsade den här båten från Karlsborgsverken till "Kalixkajen" eller Handelskajen som någon tror att den skall heta. Jag arbetade inte som lots utan var bogserbåtsskeppare och just vid detta tillfälle hade jag tid. Ersättningen för uppdraget var en kasse med tvättmedel och andra kemikalier.
Förövrigt köpte mina svärföräldrar ett kök i furu när hon angjorde Seskarö. Det vore dj***igt skoj att se en bild på det här "flytetyget".
Omkring 20 meter och ett riktigt lastrum som var inrett med köksutrustning.
Fan vet om man inte i 60-årsålder skulle ställa upp på något så här galet?
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

En gång när morsan upptog försäljarnas tid vid något kök hann jag och farsan smita ner under lastdäck. I kölsvinet låg det betong som "permanent" barlast. Men vad hette skutan?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Precis! Det var inte bara en som jag kommer ihåg. Utan det kom en annan efter några år. Jag ser dom framför mina ögon. Sk. Bakladdare i 20-metersklassen. Det fanns liknande "flytetyg" som åkte runt och servade våra fyrar på den tiden.
Hittar vi inga bilder här så får vi väl prova på andra Forum, men vad kul det skulle bli om någon annan handlat av OSBY-kök i dessa IKEA-tider?
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Det var ett flertal fartyg som körde det där. i slutet av sjuttiotalet så vet jag att en liten holländsk klipper, "Björkö", var där uppe och körde. Likaså var fyrskeppet "Fladen" några resor men jag tror att hon inte kom längre norr ut än Mälaren. Hon var ju dessutom skoaffär och diskotek. Han som ägde "Björkö", Roffe Wikström, äger föresten idag ett körbart fyrskepp vid namn "Västra Banken". Han ahr haft ett flertal fartyg genom åren. Startade sin karriär med tremast skonaren "Mazeda" på slutet av 60-talet. Jag återkommer i morgon med lite bilder.
User avatar
öaskepparn
Posts: 11
Joined: 24 Mar 2005, 17:21
Location: Visingsö

Post by öaskepparn »

Hej!
Drar mig till minnes två fartyg som gick för Osbyköket.
Båda gick Göta kanal ,Vättern, Vänern, vet ej om de var uppe på norrlandskusten.
Det ena var Lidan ex. Vänervik (Sjötorpsbygge) ägd av Bo Johansson Göteborg, son till legendariske Hugo Johansson. Bosse var både redare, skeppare och säljare för Osbykök. (Inte dåligt att ha trippelinkomst.)

Det andra var Dana från Jönköping, ett stålfartyg som om jag minns rätt, kom från Danmark eller Tyskland. Under Jönköpingstiden ägdes hon av en viss "Herr" Tommy Malm. Hon slutade sina dagar som "bryggkar" vid Gunneryds brygga i Vättern, (ligger strax nedanför Motell Vätterleden mellan Huskavrna och Gränna)

Janne
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Björkö|Fladen

Post by Arne Timmerling »

Hittade några gamla bilder på "Björkö" och "Fladen". "Björkö" fungerar idag som förråd och personalbostäder åt vandrarhemmet "Röda Båten" eller "Ludwigshafen" som jag tror är det officiella namnet.
"Fladen" ägs av filmarna Herngren/Holm. När bilden togs ägdes hon av en Per Landin. Ett namn som vi kommer att få anledning att återkomma till många gånger på det här forumet.
Attachments
Fladen vid Skeppsholmen
Fladen vid Skeppsholmen
Björkö vid Söder Mälarstrand
Björkö vid Söder Mälarstrand
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Osby-båten

Post by Kent Olsson »

Hej, har nyligen hittat detta intressanta forum.
Har ett par bilder på Osby-båten här med namnet "Gunnaren, Göteborg.
Kan det vara Lidan nr 8558 som numera är skolskepp i Stenungsund?
Hittar dock inte namnet Gunnaren i mina register.
Här är länkar till bilderna.
http://web.telia.com/~u53308181/gunnarena.jpg
http://web.telia.com/~u53308181/gunnarenb.jpg
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Vackert fartyg i min hemma hamn, Karlstads Inre hamn med min gamla arbetsplats i bakrunden. Har glömt vad skutan bakom Gunnarn heter fast hon låg där när jag jobbade mittemot. Senil, eller beror det på att jag var endast 16-17 år då och ganska ointresserad av gamla träskutor.Nån som vet? Var det ELIDA kanske?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Ursäkta min tabbe, FRAMFÖR Gunnarn ska det vara!
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Gunnaren känner jag igen. Undrar om inte hon varit ända upp till Haparanda H, ja även till Kalix också?

Björkö känner jag inte igen från H.Hamn men däremot att det var hon som låg till-salu på Skeppsholmen för några år sedan och tillhörde något museum, helt tom inombords. Tillverkad av puddel-stål? 1913? som segel skonare.
User avatar
Arne Timmerling
Posts: 114
Joined: 28 Oct 2004, 10:39

Post by Arne Timmerling »

Jag tror att det är "Svanevik" du tänker på. Hon är byggd 1914 i Sappemeer, Holland.
Jag vet att "Björkö" i alla fall var upp längs kusten 1979 och flera gånger innan dess. "Björkö" byggdes 1904 i Middelburg och är 28 x 5,77 meter.
Last edited by Arne Timmerling on 31 Aug 2008, 15:09, edited 1 time in total.
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Osby-båten

Post by Kent Olsson »

Det är Elida som ligger framför Gunnaren. Elida brändes ner av en pyroman till vattenlinjen och blev vrak tidigare i år. Jag har ett foto av Elida taget i inre hamnen i Ksd 1964. Hur gör man för att lägga upp ett foto direkt i forumet? (krångligt att gå via länk)
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Gunnaren är precis den "skuta" jag lotsade uppför Kalixälven för några kilo tvättmedel. Fan vad vackra gamla båtar är ändå!
Post Reply