Flyter Frey fortfarande?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Flyter Frey fortfarande?

Post by Skepparättling »

I H.Karlssons bok anges hon som byggd 1889 i Sjötorp. Jag har hört att hon skulle varit byggd i Harge, liksom den andra pråmen Oden som tillhörde Harge Bruk (Oden finns i annan tråd på Forumet numera liggande i Askersund). Båda hamnade hos Skånska Cement AB Hällekis.
Vidare slutar herr Karlssons uppgifter någon gång på 60 el 70 talet. För de flesta av fartygen står som alltjämt i fraktfart alt. som lustjakt. Och jag vet att de flesta av dem inte finns kvar.
Om Frey står det att hon 1963 såldes till E.Johansson mfl; Borgå. Alltjämt i fart som Frey. Vet inte hur omfattande sandfarten är i Borgå numera. Men jag tvivlar på att de fortfarande använder ett gammalt composit bygge.
Gullvor som fick helt ny bordläggning på 50 talet var inte vacker under plåtskoningen( också annan tråd på forumet). Oden i Askersund börjar också att se rätt angripen av tidens tand trots plåtar och på spikade skivor.
Hoppas någon på forumet har koll på ex Svenska/Finska mindre fartyg. Alternativt med koll på sandfarten i Borgå, många mindre lastbåtar gick dit på 60 talet bla Frey och Vielle Montagne II & IV. Så den fraktfarten är av allmänt intresse för mig, kanske för flera vad vet jag.
Attachments
MS Frey Lastbåt Töreboda Jvg bron.jpg
MS Frey Lastbåt Töreboda Jvg bron.jpg (60.69 KiB) Viewed 12377 times
Frey i Sjötorps 2 o 3e sluss.jpg
Frey i Sjötorps 2 o 3e sluss.jpg (43.07 KiB) Viewed 12377 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Flyter Frey fortfarande?

Post by Jan Schönemann »

Frey såldes 1971 till Aarre Ilvesviita i Helsingfors och blev då lustfartyg. I tidningen Hufvudstadsbladet finns en artikel 1996 om skrotbåtsproblem i Sibbo där denne A.I. är omnämnd. Huruvida det avser Frey är oklart. Mvh Jan
k_rille
Posts: 1
Joined: 12 Dec 2006, 22:52
Location: Borgå, Finland

Post by k_rille »

Hej Skepparättling!

Sandtrafiken i Borgå har avtagit rejält, endast två fartyg fraktar sand nuförtiden, M/S Ghita och M/S Greta, båda över 700 DWT... Vad gäller de äldre fartygen du frågade om, rekomenderar jag att du frågar Rautawaara, han vet säkert mera än jag, jag är så ung och har inte forskat tillräckligt i ämnet ännu...

Hälsn. Krille, Borgå.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

k_rille wrote:Hej Skepparättling!

Sandtrafiken i Borgå har avtagit rejält, endast två fartyg fraktar sand nuförtiden, M/S Ghita och M/S Greta, båda över 700 DWT... Vad gäller de äldre fartygen du frågade om, rekomenderar jag att du frågar Rautawaara, han vet säkert mera än jag, jag är så ung och har inte forskat tillräckligt i ämnet ännu...

Hälsn. Krille, Borgå.
Tack för tipset och läges rapporten från Borgå, lycka till med forskandet.

FÖ finns väl inte mycket i fraktfart som är under 700 ton om man undantar Sydfart, som väl är ett unikt fall.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Flyter Frey fortfarande?

Post by Jan Schönemann »

FREY existerade 1978 i Raumo vilket en teckning i bif. länk bevisar. Länken visar också tyvärr de sorgliga kvarlevorna av FREY. Länk http://www.sapinseudunpurjehtijat.fi/ha ... ni2010.pdf
Post Reply