Bogserbåt i Motala på 70-talet

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Gryt
Posts: 11
Joined: 30 Nov 2007, 07:30
Location: Gryt

Bogserbåt i Motala på 70-talet

Post by Gryt »

Hej alla kunniga!

Är ny på forumet och skulle önska hjälp med att identifiera en grön? bogserbåt som låg igenspikad i Motala hamn vid vevaxelmonumentet.
Den låg där i alla fall 1973 och några år senare, innan 1980 tror jag, eldades den igång och försvann. Är bara nyfiken på var den tog vägen och vilken det var.
Tackar på förhand.
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

Låg där själv de åren

Post by C-G Nilsson »

Bogserbåten hette Wulf på den tiden - se vår allvetare:

http://www.tugboatlars.se/Strand.htm
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Den Gröna

Post by Skepparättling »

Här kommer foto på Motalahamn, troligen 1955-1959, baserat på de identifierade båtarna. Skutan närmast kameran är Polstjärnan av Motala hon såldes 1959, och Wulf köptes till Motala 1955. Övriga identifierade skutor är akter om Wulf ligger Don Carlos av Säffle (bytte namn 1956 till Vitö av Göteborg så beroende på när kortet är taget heter den si eller så och hemma hörande här eller där). Framför henne ( närmast bron) ligger Wettervik av Dalmark.
Kortets stora fråge tecken är skutan som ligger bakom Polstjärnan, där jag tacksamt tar emot tips. Ifall nån "flytande Brädgårds" kännare finns mitt i bland oss. :wink:
Attachments
Inte Polstjärnan utan Solveig av Hamburgsund och där bakom Ingrid av Kållandsö övriga är rätt Förutom att det ska vara W I Wättervik, petigt ska det vara
Inte Polstjärnan utan Solveig av Hamburgsund och där bakom Ingrid av Kållandsö övriga är rätt Förutom att det ska vara W I Wättervik, petigt ska det vara
Motala Hamn Polstjärnan nn Wulf II Vitö Vättervik 1955-59.jpg (139.32 KiB) Viewed 32470 times
Last edited by Skepparättling on 30 Dec 2007, 23:35, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Ungdomligt oförstånd?

Post by Skepparättling »

Här kommer foto på Motalahamn, troligen 1955-1959, baserat på de identifierade båtarna. Skutan närmast kameran är Polstjärnan av Motala hon såldes 1959, och Wulf köptes till Motala 1955
På andra gången på kort tid får jag byta namn på skutan närmst kameran.
Innan jag lade ut den på fallrepet hade jag "döpt den" till Ethel. Kortets ägare sa då att skutan var Polstjärnan.
Men min "Analoge mentor" i Vättersjöfart har tittat på kortet. Och menar att Polstjärnan är det inte, han vet dock inte heller vilken skuta det kan vara.
Har själv jämfört med kort på dessa båda skutor och ser också att det finns detaljer som inte stämmer överens.

Så skutorna vid kajen närmast kameran är okända, likaså foto årtal. Dock efter 1955 eftersom Wulf inköptes då.

HJÄLP!!!!
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Wulf eller Strand som den numera heter.

Post by Nico »

Strand står parkerat vid Gullbergskajen och det senaste man gjort vid den är träbyten på några av lejdarna. Det brukar vara folk här som jobbar med den, men ägaren har jag inte sett röken av.

Önskar ni få nya bilder så säg till //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Strand

Post by tugtrafik »

Här är STRAND vid Gullbergskajen i augusti 2006
Attachments
strand1.JPG
strand1.JPG (76.23 KiB) Viewed 32137 times
strand3.JPG
strand3.JPG (71.19 KiB) Viewed 32138 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Ungdomligt oförstånd?

Post by Skepparättling »

skepparättling wrote: På andra gången på kort tid får jag byta namn på skutan närmst kameran.
Innan jag lade ut den på fallrepet hade jag "döpt den" till Ethel. Kortets ägare sa då att skutan var Polstjärnan.
Men min "Analoge mentor" i Vättersjöfart har tittat på kortet. Och menar att Polstjärnan är det inte, han vet dock inte heller vilken skuta det kan vara.
Har själv jämfört med kort på dessa båda skutor och ser också att det finns detaljer som inte stämmer överens.

Så skutorna vid kajen närmast kameran är okända, likaså foto årtal. Dock efter 1955 eftersom Wulf inköptes då.

HJÄLP!!!!
Flytande Brädgårds kännare verkar vara analoga, även om en av tipsarna varit så digital att han varit inne i forumet. Tittat och sedan agerat "Sherlock Holmes" och luskat ut mitt telefon nr.
Inte för att jag har något emot att prata med folk. Men forumet når en bredare publik, som dessutom nog gladeligen skulle läsa vad han i skrivandes form kan berätta.

Nog om det min "Analoge mentor" i Vättersjöfart, som haft analog (de flesta telefon växlar är väl digitala?)kontakt med en annan "Skepparättling" tillika skeppare. Dessa båda har tillsammmans identifierat skutan närmast kameran till Solveig av Hamburgsund och där bakom Ingrid av Kållandsö.

Hoppas att inklägg med skutor ger träsmak och inte avsmak.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Wulf II

Post by linmag01 »

Hej!
Ska man vara petnoga hette båten då den låg förtöjd i Motala hamn, Wulf II.
Ägare var då John Bergman och son mek verkstad, som tidigare ägt bogserbåtarna Wulf (fd Harge II, numera Harge) och Jim (Fd Aspa, fortfarande Jim upplagd vid Spikens fiskeläge, Kållandsö)
/Magnus
Magnus Lindelöf
Jörgen M
Posts: 20
Joined: 16 Oct 2005, 09:34

Post by Jörgen M »

Hej!

Mer bilder på dessa fartyg under John Bergmans tid önskas. Fotot från 50-talet tidigare i denna tråd är helt fantastiskt. Vad användes bogserarna till? Var det bogseringa av pråmar på Vättern/ Göta kanal?Såg i en annan tråd att Ekström varit med om att starta upp Wulf II under denna tid. Mer historier från tiden önskas denna blåsiga dag.

Hälsn

Jörgen M
linmag01
Posts: 11
Joined: 04 Feb 2006, 22:02
Contact:

Post by linmag01 »

Hej!
Jag har inte så många foton i min samling, men här är åtminstone ett.
Wulf II i Södertälje 1961.

/Magnus
Attachments
Wulf-II-i-Sodertalje-1961-T.jpg
Wulf-II-i-Sodertalje-1961-T.jpg (48.46 KiB) Viewed 31154 times
Magnus Lindelöf
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Det är blåsigt idag med så svaret kommer idag istället:
Utan att veta precis hur det var, men det finns det folk som vet och som kan rätta till i såfall. :wink:

Men det jag har hört/läst är att bogserarna mest användes till personbefodran. Bogserings uppdragen var få för att helt ebba ut som mer parten av all insjöfart.
Jim ex Aspa som nämnts tidigare användes vid ett tillfälle, sammankopplad med Hebe I mellan gränna och Visingsö. Men det satte sjöfartsverket stopp för pga att Hebe inte var klassad som passagerarpråm.
Jim var även vid lemunda och tjänstgjorde som sandsug. Men det borde berättas av vår Bergman kännare "linmag". Som även har bilder på henne som sandsug. Ifall bilderna nu inte ska användas i boken om Bergmans verkstad,och hemliga till publiceringen av den samma.

Mina övriga bilder av Bergmans bogserare är uteslutande Kajbilder som 50 tals bilden från Motala, men om det är intressant så visst kan jag lägga ut dem.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jörgen M
Posts: 20
Joined: 16 Oct 2005, 09:34

Post by Jörgen M »

Man tackar för bilder och information :D

Är intressant att få historik och bilder på fartyg med över 100 år på nacken. Dessutom från tiden när Wulf II användes till det den var byggd för. Fler hamnbilder lika ovan är välkommet.

Mvh
Jörgen M.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Jörgen M wrote:Man tackar för bilder och information :D

Är intressant att få historik och bilder på fartyg med över 100 år på nacken. Dessutom från tiden när Wulf II användes till det den var byggd för. Fler hamnbilder lika ovan är välkommet.

Mvh
Jörgen M.
Blir lite "ordvrängeri" bogserbåtar är ju byggda för bogserings uppdrag.
Harge II (en av dom) byggdes för Giöbel som bogserbåt och i viss mån även för att bryta isen i Grönsundet. Men användes också för person transport. Har även hört att hon av Giöbel användes för att fiska röding. Måste funnits gått om röding då ifall man behöver en bogserbåt för att landa fångsten. :roll:
Här kommer i alla fall en bild på Wulf (den första) i Borensbergs sluss med folk på däck persontransports uppdrag?

2008-02-26 ändrat från -hult till -berg tack för påpekandet C-G Nilsson. I filnamnet av bilden hade jag valt rätt ände av Boren. :wink:
Attachments
Wulf i Borensbergs sluss passagerartrafik.jpg
Wulf i Borensbergs sluss passagerartrafik.jpg (96.64 KiB) Viewed 30697 times
Last edited by Skepparättling on 26 Feb 2008, 19:33, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
C-G Nilsson
Posts: 24
Joined: 14 Jun 2006, 10:00
Location: Motala

hult eller berg?

Post by C-G Nilsson »

Om man ska vara jättepetnoga är bilden från slussen i Borensberg. Men det hör väl inte hit kanske...

Sorry....
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: hult eller berg?

Post by Skepparättling »

C-G Nilsson wrote:Om man ska vara jättepetnoga är bilden från slussen i Borensberg. Men det hör väl inte hit kanske...

Sorry....
Rätt ska vara rätt och viss skillnad är det mellan de två platserna. Få se nu om de fakta jag snott ihop på WorldWideWeb stämmer bättre.

"I Borensberg ligger slussen Niklas Agust byggd 1820 med en fallhöjd på hiskeliga 0,2 m. Och den enda handdrivna på östgötasidan, på västersidan drivs slussen i Tåtorp fortfarande för hand."

"Borenshults slussar 5 till antalet byggdes 1823-25. Fallhöjden på dessa som kallas Minnets slussar är 15,3 m. Vid byggnationen hade de problem med en källåder i norrabanken den byggdes in och kommer fram i ett grovt kopparrör i en kalkstensbrunn vid nedersta slussen. 1832 benämns den som prins Oscars källa, men kallades även Brunnskällan. Och ansågs lika kraftgivande som Medevi Brunns. Förr tog passagerarbåtarna sitt dricksvatten där när de passerade"

Fler skrivna ord än bilder i det här inlägget, precis som det ursprungliga önskemålet för forumet var.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply