Fridolfs ändalykt

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Fridolfs ändalykt

Post by Bw »

1981 förliste bogs 9519 FRIDOLF, då ägd av Ulla Trensare, Stockholm. Är det någon som vet var, hur och varför?
Bw
janfre
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2008, 20:24

Fridolfs ändalykt

Post by janfre »

Detta är historien om Fridolfs sista resa som jag minns den, jag var inte med själv utan det är vad som har berättats av dom som var inblandade.

Fridolf var på väg med betongkassuner från Öregrund till till kajbygget vid Igelsta. Vädret var dåligt varför man förtöjde någonstans innanför Svartklubben. Under natten sjönk vattenståndet och en eller två av kassunerna ställde sig på botten. Fridolf lyckades inte få dem flott, man fotsatte med dom kassuner som flöt till Igelsta.

För att bärga dom grudstötta kassunerna avgick Avelins Wiros (bemannad av Wirens) från Stockholm tillsammans med Fridolf.
Jag tror att Wiros hade Fridolf på släp för att spara tid.
Vid Simpnäs mötte grov motsjö, efter någon timma anropar Fridolf Wiros med begäran om assistans, man tar in vatten. Wiros går intll Fridolf och lyckas få över en stor dränkpump men det är försent Fridolf sjunker. Besättningen går över till Wiros.

Orsaken skall enligt uppgift ha varit att en medlem i besättningen som hade sin ordinarie bostad under en pressenning i Värtan, inte kunde sova i uppvärmda rum. Han bodde i akterhytten med avstängd värme och öppna ventiler vilka han glömt stänga.

Janne Frendin
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Tack för uppgifterna. Vet Du vilket datum?
Bw
janfre
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2008, 20:24

Fridolfs ändalykt

Post by janfre »

Tyvärr kommer jag inte ihåg något datum. Någon vecka före jul 1980 övertog jag med Sölje bogseringen av gruspråmar mellan Undeås och Stockholm från Fridolf som gick till Öregrund för att hämta kassuner.
Jag hade för mig att haveriet inträffade då. Men vid närmare eftertanke är det troligt att Wiros besättning var helgledig och att man avgick någon av de första dagarna i januari 1981.

Janne Frendin
janfre
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2008, 20:24

Re: Fridolfs ändalykt

Post by janfre »

Jag hittade detta i gömmorna.
Attachments
FRIDOLF.jpg
Post Reply