Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1154
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Gatuadressen är inte så viktig - vi pratar iallafall om samma butik.
Många skutskeppare gick nog och handlare där - den låg händigt till
för se skutor, som låg vid Skeppsbron. Jag var där ungefär vid samma tid,
men jag minns inte, när den lades ner.
Torsten H
Posts: 1154
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag hittade det här fotot i min samling, men minns inte var jag fått det ifrån.
Den är troligen inte svensk; jag gissar på tysk eller holländsk. Man kan se
Blå Jungfrun alldeles vid akterskeppet, och därför gissar jag, att den strandat
vid Hornsudde - jag hade antecknat 'Gillberga'. En svår nöt - bortåt Povel Ramels.
Attachments
Skonare på grund vid Hornsudde.jpg
Skonare på grund vid Hornsudde.jpg (73.7 KiB) Viewed 3218 times
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Hej!

Nästa år, 2021, är det 100 år sedan Concordia (reg1408) förliste utanför Vänersborg.
Jag undrar om det möjligen finns någon här som har en bild på henne i så att säga oförlist tillstånd?

Minnet av Concordia har levt kvar i Vänersborg, men då hon uppmärksammats är det alltid med samma gamla tidningsnotis från Elfsborgs läns annonsblad onsdagen 26/10 1921. Så all annan info om skutan tas också tacksamt emot :-)

Tack på förhand och Gott Nytt År!
/Micael
Attachments
Concordia förlist utanför Vänersborg. Foto: Elis Ahlin
Concordia förlist utanför Vänersborg. Foto: Elis Ahlin
imar
Posts: 1761
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Torsten H
Posts: 1154
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det finns ett foto i Björn Larssons Båtar på Vänern Del 1,
men det är förmodligen taget innan hon hörde hemma i
Lidköping.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Torsten H wrote: 02 Jan 2021, 21:03 Det finns ett foto i Björn Larssons Båtar på Vänern Del 1,
men det är förmodligen taget innan hon hörde hemma i
Lidköping.
Jag får kolla i boken, om bilden är användbar för tryck...

Vart kan man hitta sjöförklaringen till denna förlisning?

Kollade lite andra uppgifter och befälhavaren på Concordia som var en erkänt kunnig man
hade seglat som befälhavare sedan 1902 med undantag 1908, då han var styrman på s/s EOS.
Ett undantag är dock året efter förlisningen, 1922, står då som timmerman på m/s ELLEN.
Sen är det åter som befälhavare från 1923 på FANNY och sedan från 1932 på VENUS fram t.o.m. 1939 då han ska fylla 60 år.
imar
Posts: 1761
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

För 100 år sedan togs den här bilden av Elin 5699 när hon hade hemort Ven och 1920 var på väg från Trollhättan till Viborg med full last. Elin köptes 1946 till Skärhamn och finns således med på min hemsida med Skärhamns skutor. Befälhavaren och huvudredaren, John Vennerberg, tog kortet från skeppsjiggen utanför Narkö/Estland. Christer Nilsson i Råå (barnbarn) har försett mig med välkomna uppgifter och bilder så att hemsidan idag kunnat kompletteras och rättas. Jag kan tillägga att den bild som finns i Svenska seglare och motorseglare och i Tjörns båtar och som också jag lånat till min hemsida inte föreställer Elin. Den bilden föreställer Runa av Ven (5939) och det är John Vennerberg som tagit kortet från Elin vid ett möte till havs när Vennerberg var befälhavare på Elin. Hemsidans adress är ingemarblogspot.blogspot.com

Bilden kom inte med. Jag provar att skicka den separat
Last edited by imar on 15 Jan 2021, 12:54, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1761
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Elin 5699 av Ven 1920 vid Narkö (Nargö) Estland red.jpg
imar
Posts: 1761
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

I 1963 års skeppslista står, enligt mina noteringar, att Elin hade en längd av 25,50. Tidigare noteringar angav en längd av 23,86. Är det rätt så blev hon under mellantiden förlängd eller också är det felnotering någon gång. Någon som har lösningen. Jag har inte hört tala om att hon varit förlängd och dessutom med bara 1,64.
Torsten H
Posts: 1154
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

1. Förlängd: nej.
2. Felmätning: knappast troligt. Det byggdes många fartyg under de här åren,
så skeppmätarna hade stor vana.
3. Ändrade mätregler: Sverige hade egnna mätregler till långt fram i tiden. Större fartyg hade
samtidigt ett svenskt och ett internationellt mätbrev, så jag tror på det här alternativet.
imar
Posts: 1761
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det låter troligt Torsten. Så är det nog. Tack för klarläggandet.
imar
Posts: 1761
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag undrar om någon har foto på galeasen Delfin 3307. Den var byggd på Svineviken 1898 och hade flera ägare innan den sjönk vid Öland 1919 på resa från Köpenhamn till Reval med styckegods. Hon var först hemmahörande i Hamburgsund och därefter Skärhamn, Kalvsund. Vid förlisningen hade hon Göteborg om hemort.
Post Reply