Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Rhea of Nyborg har seglat charter i många år. Hon brukar ligga i Turkiet när hon inte är aktiv, för det är billigare där. När hon seglar charter, seglar hon oftast bland de grekiska öarna. Det är nog så turisterna vill ha det. Sedan ganska många år har de grekiska avgifterna för denna seglation blivit mycket dyrare. Man betalar månadsvis för den månad man ankommer till grekisk hamn. Så kommer du den 29 augusti så får du betala för hela augusti (enligt besättningsman ombord). De gick in till Kalamata för det var prognoser på vindar upp till 20 knop vid ingången till Joniska havet. Försiktig skeppare tydligen och ganska klokt med tanke på båtens skick och ålder men det kan nog bli ganska många dagar i hamn för det är ganska vanliga vindar här och drygt 10 sekundmeter är väl egentligen vad hon behöver för att segla. (Räknar jag rätt?)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En stor liberiaflaggad tanker, crude oil tankern Triathlon 9233222 på 164 tusen ton, kom in i Messinian Bay den 15 september. I omgångar kom därefter mindre tankers som gjorde STS med henne. Chemical tankern Nordic Humboldt 9391414 på 37 tusen ton och med Liberia flagg, hade sedan den 11 september legat ankrad på redden och väntat på Triathlon. Den 15 september gick hon ut, sedan bogserbåten Ledra Ena gått före med last av Yokohamafendrar. De gick i klinch redan samma dag och pumpade över olja. Det var svårt att avgöra om Nordic Humboldt var lätt eller last när hon låg på redden. Jag bedömde henne som delvis lastad. Hon hade kommit från Alexandria när hon ankrade hos oss. Triathlon hade kommit från Korfez i Turkiet. När Nordic Humboldt avgick så fick hon destination Novorossiysk i Svarta havet. I min statistik hade jag då ännu inte börjat med statistik över djupgående så om hon lastat eller lossat kunde jag då inte förstå.

Nästa tanker som fick STS med Triathlon var den Maltaregistrerade oil chemicaltankern Angi 9253246 på 37 tusen ton som också kommit från Alexandria. Hon kom den 18 september och gick långsides Triathlon med detsamma. Hon var klar dagen efter och avgick igen till Alexandria. Hon låg 7,1 djupt när hon gick. Tyvärr inget djupgående när hon kom och hon var aldrig inne på redden.

Nåväl, nästa tanker som kom för STS med Triathlon har jag djupgåendet på när hon kom. Det var oil prod tankern SCF Pechora på 47 tusen ton som kom från Taranto Anch Italien med Liberiaflagg i aktern. Hon kom den 20 och gick dagen efter och hon låg 9,4 m djupt när hon kom och 8 meter när hon gick. Jag drar därför slutsatsen att Triathlon låg här och lastade olja som andra mindre tankers samlat upp. Av vilken anledning vet jag inte. Kunde hon kanske inte få en full last själv någonstans eller fanns det andra orsaker. Pengar har säkert spelat sin roll. SCF Pechora avgick utan närmare destination än för order.

Oil chemical tankern Sky 9380350 på 37000 ton blev nästa. Hon hade också kommit den 20 september och legat och väntat på törn. Hon förde Marshall Island flagg och kom från Korfez i Turkiet. Hon låg 11,3 meter djupt när hon kom och gick långsides den 23. När hon gick dagen därpå låg hon 7,1 meter djupt. Hon gick till Marsaxlokk Malta.

Nästa i tur var oil chemical tankern Baltic Favour 9327372. Hon för Malta flagg och är på 37 tusen ton. Hon kom från Alexandria den 25 och fick STS samma dag. Hon var klar dagen efter och gick tillbaka till Alexandria. Hon låg 8,6 meter när hon kom men jag har missat djupet när hon gick. Allt tyder ju hittills på att alla kom och lossade till Triathlon.

Därefter kom Angi återigen från Alexandria den 28 september med 8,9 meters djupgående. När hon gick två dagar senare låg hon på 7,3 meter. Även hon gick tillbaka till Alexandria. Destinstion för order. När hon idag ligger i Svarta Havet utanför Anapa RU så framgår det att hon kommit från Alexandria och att hon ligger 7,6 meter djupt.

Triathlon tog alltså emot 6 st tankers innan hon var färdig för avgång den 30 september. Hon fick då Valetta som destination vilket blev ändrat till Skagen. Inte heller detta stod sig. Hon ligger nu vid Malta med ett djupgående på 17 meter, samma som hon hade då hon lämnade Messinian Bay. Hon låg 9 meter när hon kom till Messinian Bay. Alla de tankers som lossade till henne hade tillsammans en lastförmåga på 232 tusen ton. Alla kom alltså inte med full last till STS. Det är troligen därför en riktig iakttagelse jag gjorde då jag såg att Nordic Humboldt var delvis last. Triathlon ligger vid Malta med full last olja sedan 10 dagar tillbaka. Men vart hon går med lasten vet vi ännu inte. Det verkar vara spekulation med i spelet. Kanske är det stora vinstmöjligheter med det.

Ledra Ena hade mycket att göra de dagarna.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Här kommer en bild på Nordic Humboldt när hon låg för ankar på vår redd.
Attachments
Nordic Humboldt IMO 9391414 P1010914.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det drar ihop sig till nya STS i Messinian Bay. Lpg-tankern Weisshorn Explorer kom in nu vid lunchtid efter att ha varit på väg i två veckor från Gola US i Mexikanska Gulfen. Två mottagare ligger och väntar. Ladybower kom från Alexandria den 10 oktober och Ramagas kom från Alexandria idag. Ledra Ena är på väg ut med fendrar så det blir nog ett första STS nu i eftermiddag. Den andra får vänta. Eftersom Weisshorn Explorer tar 51 tusen ton så är det troligen andra på ingående också. Förra gången var det så att en av mottagarna hann till Alexandria och tillbaka och tog en andra last. Vi får se hur det blir. Weisshorn Explorer är levererad i år medan Ramadas är 30 år och Ladybower 2 år. Det är sällsynt med tankers på 30 år numera. Alla tre ligger utom synhåll från vårt hus så det blir ingen bild.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev Ladybower på 10 tusen ton som fick komma till först. De håller på med fendrarna just nu. Ramagas på 16 tusen ton får vänta tills i morgon eller övermorgon. Jag trodde jag slutat bada för säsongen men vi var på stranden både igår och idag i väldigt fint väder och varmt i vattnet. Men vid den här årstiden kan det slå om hastigt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Någon som vet hur förtöjningen långsides går till rent praktiskt vid STS? En får fendrar av Ledra Ena vilka blir förtöjda vid skrovet på den sidan de kommit överens om skall användas? Sedan går hon upp till den som ligger och väntar? Går de ända intill innan de med kastlinor får över första trossen till den som skall ta emot besökaren?

Man avslutade just en STS mellan Weisshorn Explorer och Ladybower och efter det ligger Ladybower 90 cm djupare och är på väg till Turkiet med lasten. Ramagas håller på att försöka komma långsides just nu. Det skiljer nu bara ett par hundra meter och Ledra Ena är på väg till hamnen igen efter fullgjort uppdrag med att flytta fendrarna. Jag har sett att det även ligger ett lager med slangar bland fendrarna på kajen. Förmodar att även de tillhandahålles mot betalning.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Knappt ett dygn tog det för Ramagas att lasta från Weisshorn Explorer. Hon har just släppt förtöjningarna och skall väl snart få sin destination. Istället kom idag vid lunch en gammal bekant, Immanuel Schulte som var här i början av september och därefter hunnit till Alexandria och Odessa. Hon lastar 23 tusen ton och ligger 6,9 meter djupt så hon skall nog lasta. I så fall kommer hon att få överta fendrarna om en stund. Ledra Ena är där och ombesörjer detta. En annan crude oil tanker är på väg från Italien till Kalamata men har inget med detta att göra. Hon kommer att ankra ca 3 distansminuter från vår balkong. Det är i längsta laget för foto, speciellt nu sedan värmen kommit tillbaka och det blir kraftigt soldis mitt på dagen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter att det varit tomt på ankarplatsen i en veckas tid så kom idag Råoljetankern Delta Pioneer på 111 tusen ton och ankrade för en stund sedan. Hon kom från Falconara IT. Hon är byggd 2004.

På ingående är också Sakura Princess som kommer från Fos Sur Mer Fr utan last. Hon kommer att ankra ikväll efter mörkrets inbrott. Hon är på 105 tusen ton och byggd 2007. Också den en råoljetanker.

Ingen av dessa två har varit här sedan jag började föra bok för snart 2 år sedan. Möjligen kan jag få bra foton i morgon bitti.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Weisshorn Explorer lossade till tre olika tankers vars totala tdw stämmer nästan exakt med hennes eget. Hon gick därefter i natt till Dortyol i Tyrkiet där hon förmodligen skall lasta. Hon låg 12,1 djupt när hon kom och 9,8 när hon nu är på väg. Det låter lite djupt tycker jag men det kanske är rätt. Dortyol ligger i viken NO om Cypern. Det finns nog gasledningar där från Kaspiska Havet om jag minns rätt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Delta Pioneer IMO 9288693 P1020101.JPG
Delta Pioneer idag vid soluppgången
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sakura Princess blev inte länge här. Hon kom i mörker och gick i mörker med Kanakkale TR som ny dest. Det ligger i Dardanellerna så det är väl bara en anhalt. Hon ligger 8,5 djupt, tankarna är nog tomma.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... 20PRINCESS
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Delta Pioneer IMO 9288693 provianterar i Kalamata CIMG6572.JPG
Ledra Ena IMO 7350363 CIMG6574.JPG
Proviantering för Delta Pioneer idag på förmiddagen. En styrman från båten och en rederitjänsteman övervakade det hela. Kalamata ligger bra till för trafik i Östra Medelhavet (enligt styrman).

Den andra bilden är Ledra Ena med sitt artilleri för betjäning av STS i yttre Messinian Bay. En lugn dag i hamnen utan uppdrag men i beredskap.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Delta Pioneer gick idag i bleke till Tuzla TR.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Laura Bassi IMO 9114256 P1020131.JPG
Fearless IMO 9228265P 1020167.JPG
Under de senaste dagarna har vi haft ett Research Survey fartyg och ett bulkfartyg. Research hette Laura Bassi och hade italiensk flagg. Hon kom från Bari och gick vidare till Port Said efter viss service. Hon kom den 23 och gick dagen därpå. Bulkfartyget kom i natt från Gulluk TR och ligger här nu och får service av olika slag. Första båten som kom ut var en som transporterar personen. Sedan kom det i omgångar andra små farkoster. Proviant var nog även med. Jag skickar med bilder. Nu på eftermiddagen gick hon, 30 tusen tons lastkapacitet men här var hon nästan lätt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

På kvällen håller Fearless 266 graders kurs så hon kanske skall ut ur Medelhavet. Däremot har hon ingen ny destination utan Kalamata står kvar.
Post Reply