Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vivit Thuban och Immanuel Schulte blev klara med sin STS den 31 och gick åt olika håll.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Grace 1 som varit i beslag i Gibraltar är på väg till Grekland. Hon har full last (300 tusen ton) och skall enligt Marine Traffice gå till Kalamata. Hon har ca 1200 distansminuter hit och loggar just nu 8,5 knop. Förmodar att farten kan ökas en hel del om man vill men om man som nu har tankarna fulla med iransk olja (osäkert till vem) så ligger hon väl lika bra ute till havs som i vår bay. Hon kanske kan väntas i slutet av veckan om hon inte får nya order innan dess. Det skulle vara roligt att få fota henne när hon kommer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Grace 1, numera Adrian Darya, under persisk flagg är på väg med ca 7 knops fart till Kalamata enligt Marine Traffice. Det borde betyda att hon kommer hit under kommande måndag. Trodde först att hon skulle komma tidigare men hon har dragit ner på farten lite verkar det som. Det är högst osäkert hur långt in hon kommer att gå med sina 300 tusen ton råolja i tankarna.

Det är ett högt spel mellan USA och Persien som just nu bedrivs i den här frågan. Sådant här skulle bara inte få lov att förekomma år 2019. Man kan inte helt och hållet bortse från riskerna med ett så stort fartyg med oljelast. Man tvistar tom om vart fartyget var destinerat från början vilket naturligtvis är löjligt. Men så är det inom politiken. Enligt Marine Traffice har hon varit på väg sedan början av mars så nåt lurt är det.

Men nu är det som det är och det är bara att vänta. Jag är bortrest under helgen men i och med neddragen fart så kanske jag kan få se henne komma hit till vår vik. Vi har bara haft ett så stort fartyg här för ankar och det var New Jovality från Honk Kong som låg här med 318 tusen ton råolja från Egypten år 2017. Just nu ligger här för ankar den grekiska LNG tankern Maran Gas Spetses som är 294 meter lång. Adrian Darya är 330 meter. Men mycket kan hända under tiden, hon kanske inte alls kommer hit.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

På vesseltracker.com kan man få veta mera om Adrian Darya 1 ex Grace 1. Det verkar som om den har haft det namnet tidigare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tack för det Torsten. Hade hon haft en annan destination än Syrien så hade det nog legat ute, precis som det ligger ute nu att hon är destinerad till Kalamata. Iranierna hoppas naturligtvis på en lösning så hon inte blir liggande i Messinian Bay Kalamata någon längre tid. Och vem i Medelhavet skulle kunna behöva den lasten om hon inte tillåts lossa som tänkt. Det går ju mot vinter så det kanske blir en lösning så småningom. Hon hade ca 900 distansminuter till Kalamata idag på förmiddagen och jag utgår från att hon inte gör sig någon brådska så länge ingen lösning finns i sikte.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Idag på badstranden fick jag uppgift om att inget kommit in till hamnmyndigheten om att f.d. Grace 1 skall angöra Messinian Bay vid Kalamata. Personen som lämnade uppgiften trodde det var osannolikt att hon kommer in hit utan istället fortsätter till Syrien. Nu ikväll har hon fortfarande ca 700 distansminuter hit så de har fortfarande några dygn på sig att hitta en lösning. Man kan väl säga att Kalamata ligger på vägen så det var ett bra val. Dessutom brukas Messinian Bay ofta som väntrum när det behövs. Lng tankern Maran Gas Spetses ligger här just nu och väntar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ikväll har hon gått in i sundet mellan Sicilien och Tunisien på en sydligare kurs är tidigare. I morgon kväll bör hon, med nuvarande fart, passera norr om Malta. Då blir det intressant att se vilken kurs hon tar. Därifrån kan hon ta en rak kurs till Messinian Bay. Alternativet är att hon tar en något sydligare kurs mot östra Medelhavet. Hon håller nu 126 grader men från Malta till Messinian Bay blir det under 90 grader. Vi får se om hon ändrar kursen i morgon kväll eller om det blir östra Medelhavet. Maran Gas Spetses gick idag på förmiddagen utan angiven destination. Jag tycker det ser ut som hon är på väg till Suezkanalen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Adrian Darya 1, fd Grace 1, ändrade kursen för en stund sedan till 146 grader vilket betyder att hon går söder om Malta. Normalt är att de som kommer västerifrån och skall till Kalamata går nord om Malta. Det står fortfarande Kalamata som destination.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Adrian Darya 1 har fått sin destination ändrad till Mersin i Turkiet. Platsen ligger NO om Cypern en liten bit från Syriska gränsen. Den stora kursavvikelsen var tillfällig och hon ligger nu på 130 grader och gör 8,1 knop. Någon fotografering i Messinian Bay blev det alltså inte.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Adrian Dayra 1 seglar vidare med sin last i åtta knops fart på kurs 107 grader som tar henne söder om Kreta. Mersin är borttaget idag på morgonen som destination och istället står det sedan dess ”for order”. Hon befinner sig nu halvvägs mellan Sicilien och Kreta. Ceyhan i Turkiet ligger ännu närmare Syrien. Det är en vanlig destination. Av kurssättningen att döma så är det till detta hörnet av Medelhavet som hon är på väg. En eventuell hamn i Syrien ligger väl också där. Hon har ca 800 distansminuter dit så det tar några dagar till.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

I Splash spekulerar man nu om inte AD1 är på väg till Suezkanalen för att Leverera till Syrien på andra sidan i en icke Syrisk hamn. Hon behöver då få lossat 700 tusen fat för att kunna passera kanalen. Det finns gott om Iranska tankers i området varav en särskilt spekuleras ta mot denna olja efter att hon först lossat sin egen olja i Syrien. Det uppges dessutom i Splash att amerikanska regeringen gått ut med varning till dem som hjälper AD1 att bli av med oljan i hamn eller till sjöss. Ovanstående förklarar varför hon beter sig som hon gör och varför destination blivit ändrad två gånger.

Det rör sig således om politik på högsta nivå. Det nämns även i Splash att amerikansk militär övat på att ta över fartyget. Det ser inte bra ut med tanke på att AD1 har 300 tusen ton råolja i tankarna.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

P1020085.JPG
Det verkar som vi är igång igen. Tack Mattias.
Den här gamla skorven kom in igår eftermiddag i mulet väder. Jag fick en bild från balkongen innan det blev för mörkt. Hon ligger kvar i hamnen idag. Enligt en besättning är hon på väg från Turkiet till Pilos. Hon är engelskflaggad. Ägaren hittade henne i Turkiet sjunken för ca 30 40 år sedan. Byggd i Danmark år 1900 och har sett sina bästa dagar. Hon läcker men de har bra pumpar.

Jag lägger in några bilder så kan ni gå in i danska skeppslistan och läsa vidare. Filen var för stor först så jag får göra om dem.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

P1020085.JPG
P1020082.JPG
P1020081.JPG
P1020074.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En bild blev dubbel men det fungerar. Just nu kommer in en 40 meter seglare med namnet Surama från Cayman Island. Jag kan bara se hennes gångljus för det är mörkt. Lite större än min Maxi 77 som jag hade 1975.

Hon finns på Marine Traffice med adressen
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... sel:SURAMA
Post Reply