Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja ett fartyg är inte en evig tillgång utan det finns ett läge där det är rimligt att hugga upp. Bakgrunden till ett sådant beslut kan ha olika grund. Det kan tex röra att en annan variant av fartyg tagit marknaden, att åldern skapar problem i kontraktering, att hålla henne i klass kostar mer än det smakar, en konkurs, miljömässiga faktorer osv.

Ja olja kommer vi behöva också i framtiden men också gas. Gasen är nog en väl så intressant faktor under omställningsfasen mot än mer miljövänlig drift. Noterade nyligen att IMO släppt en rapport kring utvinningsteknik och de utmaningar som finns där.

http://www.imo.org/en/MediaCentre/Press ... ESAMP.aspx
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

RCC Passion 9453107 är här igen. Hon var här som Glovis Passion i slutet av 2017 och låg över vintern med avstickare till Malta för bunkring ett par gånger. Hon har varit här ytterligare en gång innan hon kom i förgår. Denna gången ligger hon, ännu så länge, stilla för ankar, fortfarande blåmålad. Och att det rör sig om biltransporter behöver jag kanske inte nämna. Hennes syster, Prestige, var här samtidigt förra gången.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

RCC Passion IMO 9453107 6211.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Just det ja, den ena blev ju liggande rätt länge vill jag minnas.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag lägger in en ny bild från idag på RCC Passion tagen från piren vid marinan på 1 distansminuts avstånd. Den tidigare var från 3 distansminuter från balkongen. Skärpan blev ändå inte bra men den blev något bättre.

Under natten till idag kom kabelläggaren Antonio Meucci av Neapel in för lastning av bredbandskabel till arbeten på Siros. Hon lastade hela dagen, kabel på ungefär en tummes tjocklek, och gick ikväll. Var kabeln skall ligga är svårt att säga men jag förmodar att den skall anknyta till någon ö i närheten som redan har kabel från land. Det är en gissning från min sida. Jag vet inte om det är så det går till. Kanske någon på tråden vet bättre. Om ni tittar noga så ser ni kabeln komma i luften till fartyget från ställningen till höger i bild.

Jag kommer att lägga ut bilder på båda fartygen. Även Antonio Meucci har varit här tidigare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Antonio Meucci IMO 8506062 6218.JPG
Antonio Meucci IMO 8506062 6216.JPG
RCC Passion IMO 9453107 6240.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Allt som är special är ju ofta mer lukrativt. Special och nischer i sjöfart är ju de mer skyddade och lönande delarna. Kul att se en kabelläggare också i din hamn.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Zoe IMO 7822483 är på väg in på vår redd och passerar just nu framför min balkong. Hon är grekregistrerad och på 1703 tdw. Hon kommer från Singeli GR som ligger på ostkusten, nära Volos. Hon är lätt som vanligt när hon kommer hit och skall väl lasta skrot kanske. Hon var här i februari senast.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo henne känner vi igen, hon har en del välliknande systrar också som trafikerat norr över.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Zoe IMO 7822483 6249.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Så här såg Zoe ut igår när hon lastade skrot. Hon har ingen egen kran. En mobil kran med grips tar skrotet från lastbilsflak ner i rummet. Det gick fort sist hon var här. Vi får se om hon blir last idag. Jag ber om ursäkt för dålig bild. Det var motljus.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är lugnt, hon är så liten att hon blir lastad på en dag. En trevlig slitvarg som utför ett viktigt transportarbete.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Zoe gick idag på förmiddagen. Det tog lite längre tid att bli last den här gången och jag såg henne inte när hon passerade min balkong på grund av annat arbete. Det kunde varit intressant att se hur djupt hon låg. Jag gissar att hon tagit full last här och är på väg till norra Grekland. Ibland lastar hon på flera ställen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Var har ni smältverken där nere hos er?
Fredrik Ahlman
Post Reply