Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det har blivit en stor verksamhet att lasta om olja i den yttre Messinian Bay. Nu ligger det 7 st tankers och väntar. Dessutom ligger det 1 ankrad längre in. Stand by-fartyget Ledra Pride är på väg från Cypern verkar det som. Hon går i västlig riktning med drygt 9 knop och har ca 550 distansminuter att gå, drygt 2 dygn alltså. Tydligen betjänar hon båda dessa platser och det är ca 600 distansminuter mellan dem. På måndag bör det vara full fart med omlastningarna. En av båtarna kommer från Milford Haven och var här i november senast. De flesta som ligger där ute är på ca 35 tusen ton.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo jag har märkt att du på senare tid berättat om allt fler STS operationer. Men jag märkte inte av så mycket från olivtransporterna i höst faktiskt när jag tänker på saken.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Oliverna skördas fram till jul eller kanske tom januari. Därefter kanske det blir en och annan last härifrån. Italien tar nog emot en del.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride har fortfarande 360 distans till vårt område. Det betyder att det inte blir någon omlastning förrän måndag. Kan detta verkligen vara rätt kalkyler? 6-7 stora tankbåtar ligger overksamma här. Den som legat längt kom till jul. Det måste finnas någon liten hake som inte jag känner till.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Precis när vi hade talat om olivavfallslastning från Kalamata så kom den första båten. Hon kom igår och ligger idag och förbereder lastningen. Hon har egen skopa och kommer att antingen gripsa eller ta med skopa från lastbilarna eller kajen. Det varierar lite. Hon heter Captain Diamantis med IMO 9021083. Hon lastar 2000 ton och kommer närmast från Retmnon på Kreta. Hon är byggd 1991 (åren går). Vart hon skall med lasten vet jag inte men att hon skall lasta olivavfall är helt klart. Jag pratade med de som höll på med kranen. Jag försöker få med en bild på skutan. Vi hade rätt fint väder idag som synes.
Ledra Pride har 100 dist kvar till Kalamata så det blir väl STS imorgon.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Captain Diamantis IMO 9021083 5969.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Arbetet med STS är redan igång. Ledra Pride kom fören stund sedan och gick upp till tankern Vouge Dignity som legat ankrad längre in sedan den 11 januari. Den är på 38000 ton och är utan last. Den kom hit från Libyen. Suppliern hade kanske fendrar med sig för det fanns inte många i hamnen igår.
Återstår att se vilken avde stora med last som skall lämna olja först.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här bilden fick jag idag på morgonen innan solen hunnit förstöra skärpan med soldis och annat. Det är 4 tankers som ligger på redden, det är Ledra Pride som är på väg ut till arbetet med STS längre ut och så är det en lite annorlunda båt som syns svagt till vänster.

Den sistnämnda heter Tiger och har hemort i Luxenburg, IMO 9591416. Det står att det är en Motor Hopper. På andra ställen står Dregder, Pipe Burying, Stone Dumping och Fall Pipe vessel. Ingen vanlig torrlastare alltså. Specialfartyg för vadå?
Någon kanske kan förtydliga det hela för mig och andra noviser.

Så var det detta med solen. Det tog en stund innan jag kom iväg till en lite närmare fotohylla men då hade solen delvis förstört. Jag fick ett par någorlunda bilder som också kommer. (om det vill sig)
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tankbåtar mm 15 januari 2019 6003.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hafni Torres IMO 9729283 6008.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Eco Ice IMO 9755646 6009.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hafnia Torres är en Oil Chemical tanker medan Eco Ice är en LPG.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tiger är ett specialfartyg för aktörer i undervattenskonstruktion. Man fyller lastlådan med sten, makadam eller vad man vill och far ut till den position det skall byggas. Med hjälp av DP( att man med avancerar teknik ligger på exakt den plats man vill) och ROV(undervattensfarkost) kan man placera stenmaterialet precis där man vill ha det. Grävmaskiner hanterar materialet ner i tratten, genom ett rör mot botten.
Du har mycket besök just nu ser jag.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride (Stand by safety vessel) är drygt 42 meter lång och vistas i våra trakter för närvarande. Hon går in och ut ur hamnen till tankbåtarna som utför STS långt ute i Messinian Bay. Idag har det kommit ett liknande fartyg men 110meter långt som hade Kalamata Anch som destination. Mellanlandar hon bara här eller skall det bli ännu mera trafik och STS så att hon behövs. Hon kallar sig Offshore supply ship och heter Forland Inspecton med IMO 9662083. Stiliga bilder
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... _INSPECTOR
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Troligen är Forland Inspector på väg mot något olja/gas projekt eller relaterad verksamhet kring detta. Det finns ju lite att välja på i din region, eller om det bara är ett stopp mot annan destination.
Fredrik Ahlman
Post Reply