Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, Man kan väl säga att kaptenerna då var lite före sin tid. Idag hade det stämt bra med att montera ur en slamrande rykande motor som gick på olja och förlita sig på vindkraften. Och styrhytten skall vi inte tala om, den sparade en del mahogny från regnskogar genom att inte bli byggd. Men så var det detta med oljekläderna, egentligen skulle de stå i bara mässingen för att inte kalkylen skall bli förstörd. På toppen kom också alla inbesparade pengar.


Och när det gäller Amazones fjärde motor så var min halvgissning rätt. Tack för att du bekräftade den. God fortsättning på julen och ett Gott Nytt År. (Sista året att skicka upp raketer utan tillstånd).
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Så här i slutet av året så undrar jag vad 2 takt 2 cyl 70 RPK Björneborg Type (10”x 12”) står för. Det är motorer och 3m skonaren Thelma fick en sådan vid motoriseringen 1917. Jag gissar att det är en motor tillverkad i Finland men det är inte mycket jag lyckats få fram via Google.

Passar samtidigt på att önska Gott Nytt År.
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Skutor

Post by sverre »

Skulle kunna vara en tänkkula på 70 hk och 10" i borr och 12" i slag.
RPK skulle kunna vara om den har reversering,backslag eller omkastningsbar,en gissning....

Gott nytt :D
Christian
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

RPK är en förkortning av det nederländska ordet rempaardenkracht = bromsad hästkraft = engelska brake-horsepower. De tidiga ångmaskinerna ersatte så småningom hästarnas kraft, och därför var det naturligt att jämföra hästens och ångmaskinens dragförmåga.
Fabriken hette Björneborgs Mekaniska Verkstad och låg/ligger i Björneborg/Pori, Finland. Jag bifogar ett foto på en mycket mindre Björneborgare, men ändå...
... och ha ett GOTT NYTT ÅR!!!!
Attachments
Björneborg tändkulemotor  1923.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack pojkar, det tycker jag verkar rätt. Och Gott Nytt År igen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nytt för mig.
Vad betyder de två bokstäverna UR i sammanhanget? 173 ur brutto, 90 ur netto, 280 dw, 256 kw enligt SL 1996.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Universal Regulations=UR. Detta syftar på att det är enligt de internationella moderna reglerna för skeppsmätning.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det finska segelfartyget Estelle, fd Westa med IMO 5108883, togs i beslag av Israels försvarsmakt 2012 utanför Gasa. Vad jag förstår så släpptes besättning och aktivister så småningom men vad hände egentligen med fartyget. Ligger hon kvar där ännu?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Israels högsta domstol beslutade 2016 att Estelle skall återlämnas till de svenska ägarna. Drt blev även utdömt ett visst skadestånd. Men frågan kvarstår, kom hon hem igen eller är hon kvar där?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag söker uppgifter om Hebe II av Gränna, ex-namn: Möwe (mås på tyska).
Ytterligare ett foto - taget på Visingsö.
Attachments
Hebe II i Visingsös hamn.jpg
Hebe II ex Möwe i Gränna.jpeg
Hebe II ex Möwe i Gränna.jpeg (51.97 KiB) Viewed 8237 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag bifogar en notis på holländska från en tidning. Det avser den svenska motorgaleasen Violett 7649 som var byggd som segellogger 1903. Hon köptes till Gravarne 1929. Där står en del annat också som jag inte kan tyda riktigt. Notisen är dessutom oskarp. Någon som kan hjälpa till att översätta? Tack.


Jag får återkomma med bilden för det går inte just nu.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Violett 7249 från Nils-Arne Hansson.jpg
Violett 7249 från Nils-Arne Hansson.jpg (53.1 KiB) Viewed 8144 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

På 20-talet låg tiotals segelloggrar upplagda vid kaj utan sysselsättning, så också G d l Rey. Detta fartyg sjösattes 1903 på skeppsvarvet Van der Kuy (F Pot) i Slikkerveer. 1925 deltog det för sista gången i fiske. 1929 sålde P van A loggern till J R H m fl i Gravarne, som byggde om den för fraktfart och gav den namnet Violett. Under olika ägare, men alltid med samma namn, var den aktiv i svensk kustfart till 1977, varefter den blev såld till USA.
Den första Violett köpte han f ö av en tsarrysk säljare, som flytt till Norge.

När jag kollade i historiken, såg jag, att det fattas en bokstav i varvsnamnet - det skall vara: Werf M van der Kuyl. Sjösatt den 4 mars 1903.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, Intressant att höra om de upplagda segelloggrarna. Det verkar ha varit ett stort rederi, det finns mycket på internet att läsa om dem (på holländska). Det verkar som hon fick sin första motor i Gravarne. Vet du om det var Alshoven som byggde henne 1903 eller fanns det någon före honom? De flesta ställen som jag sett varvsnamnet så har det stavats Kuijl men i tidningsnotisen står det Kuy.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Stavningen av IJ Y varierar, men bokstaven och uttalet är detsamma som - ej - i svenska ej/inte, och varvsägarens namn var Maarten van der Kuyl/Kuijl (1822-1905) - L:et skall vara med - och
van Abshoven beställde den.
Post Reply