Ångkranpråmarna

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Ångkranpråmarna

Post by imar »

Ångkranpråmarna som började byggas 1875 har varit svåra att följa till slutet. Ett konkret exempel är Ångkranpråm nr 1 som byggdes 1875 och efter några år blev minutläggare som de andra och som det finns två olika versioner av vad som slutligen hände med den.
Tore Olsson i Mörrum har kommit fram till att det var den som senare blev Nordanvik 8383 och köptes till Skärhamn 1957 för att bli kvar där till 1964. Den hade en Skandia motor 1943 då man ansökte om gengaslån, skriver Tore.
Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper menar att den blev sänkt vid Gotland 1958 efter att ha varit bomb och torpedmål en tid. Kjell Olsson på föreningen har meddelat mig idag att han varit i kontakt med en äldre man som var med vid sänkningen och bestämt hävdar att var Nr 1. Den här mannen säger att den då var alldeles ren i maskinrummet. Maskinen var alltså uttagen.
Klas Andersson har dykt på det som föreningen på Gotland säger är Ångkranpråm 1 och enligt Klas så är ångmaskinen kvar i det sänkta skrovet.
Att något är fel framgår ju tydligt men var har det blivit fel. Är det en annan MUL som ligger vid Gotland eller har Tore Olsson tagit fel nummer?
Någon som känner för detta? Jag har försökt att spåra lite men har inte kommit till någon lösning ännu.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Ångkranpråmarna

Post by Torsten H »

I von Hofsten - Waernberg Örlogsfartyg, 2003 står: byggda 1875 - 1912

Ångkranpråm N:o 1 > från 1920 Mul 1 - utrangerad 1923
" Mul 2 - " 1930
" Mul 3 - " 1956
" Mul 4 - " 1934
" Mul 5 - " 1952
" Mul 6 - " 1951
" Mul 7 - " 1953
" Mul 8 - " 1953
" Mul 9 - " 1957
Årtalet anger vilket år, som Mul-orna utrangerades.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Ångkranpråmarna

Post by imar »

Av den uppställningen som du visat Torsten så kan det inte gärna vara någon annan än nr 1 som blev Nordanvik.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Ångkranpråmarna

Post by Torsten H »

Ja - så var det.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Ångkranpråmarna

Post by Klas Andersson »

Hänger inte med riktigt :roll: enligt min registerlista så inregistrerades nr 8383 år1939
så enligt listan ovan så kan det ju då vara nr 1 som utrangerades 1923 ,
(noterar frågetecknen i min lista om att den varit nr 1)

isåfall ev, även nr 2 som utrangerades 1930 ? eller nr 4 som utrangerades 1934 ?

någon av de 3 bör det rimligen vara , beroende på när de byggdes ? Byggår för nr 2 ?

Eftersom 8383 NORDANVIK uppenbarligen var i livet 1964 !!
och avfördes först 1972 !
så är det ju inte den som ligger vid Gotland!
OM vraket där verkligen sänktes 1958 ??

vidare om Marinen ville öva på ett riktigt mål 1958!
så verkar det rimligt de tog en av sina egna båtar som nyss utrangerats !
Exempelvis nr 9 som utrangerats 1957 ??

rätta mig gärna om jag tänker fel ...? :roll:

Är visserligen många år sedan jag dök där ! men har nu tittat på filmen igen ! tror jag skymtat smörjkopparna på maskintopparna ????men väldigt dålig sikt och trångt ...
Ståldäcket över maskinrummet är kvar och det finns inget skylight ! bara en gånglucka som man rimligen inte lyft ut maskinen i delar genom !
bilden visar maskin"kappen " ,bakom relingsstöttan är hålet efter skorstenen ,och till höger nedgångsluckan
https://www.dykarna.nu/fotoalbum/7718/70662.html

vy från skorstenshålet akterut
https://www.dykarna.nu/fotoalbum/7718/70652.html

återstår då framåt in till lastrummet ;MEN jag hävdar att pannan står kvar där ! anar en rund form i skrotet där , är för övrigt absolut inte tomt utrymme som det skulle vara om pannan var borta !

ska se om jag kan mixtra in filmen på youtube någon dag ....

Vidare ! torpedmål ..... på 13 meters djup ... ? 10-20 meter från ön ?
och det är grunt även österut-ut mot havet ,
Jag har uppfattningen att en torped normalt dyker ? innan den stabiliseras på inställt djup ? men kan ha fel ....?

skadan är på styrbordsidan = ut mot öppna havet ,om man missat så hade den gått in mot fastlandet (Gotland) = inget skjutområde där !
däremot troligt den flygbombats ?
Möjligheten finns ju även att det är flera båtar som sänkts där omkring

inte långt därifrån så ligger resterna av en Tysk Trålare "HELFRIDE" som man sköt sönder
efter att den gått på grund ,däckshuset med bla ,toaletten står kvar där !!
skanna0001.jpg
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Ångkranpråmarna

Post by imar »

Tack för ditt inlägg Klas. Efter att ha varit pråm sedan 1923 anmäldes år 1940 att Nr 1 blivit m/s Oden med Skandiamotor på 65 hk (Tore Olsson). På Klas bilder ser man ingen lastlucka. 8383 blev registrerad 1939 och det bör då ha varit pråmfartyget Oden som blev registrerad om uppgifterna stämmer. Men redan året efter fick hon cert som m/s Oden med motor. Jag skulle gissa att i ansökan om registrering 1939 står när och var hon var byggd.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Ångkranpråmarna

Post by Torsten H »

Handlingarna i Riksarkivet säger, att det var Mul 1 som blev Nordanvik, men fick inte registreringscertifikat inte förrän den 27 maj 1940. Det var då den förvandlades från pråm till motorfartyg.
Post Reply