Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tankern har inte hunnit ankra på bilden medan Bulken har besök av två servicebåtar.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Pergamos kanske repositionerar till en plats där hon har större chans att fixa en charter.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Cetus Star som avgick från Kalamata mot Rotterdam den 12 sept med en beräknad ETA Rotterdam den 21 sept befinner sig vid Calais med ca 140 dist kvar. Vet inte varför man satte ut så fel tid. Nu har man ändrad ETA till den 24 kl 0600. Någon som kan förklara politiken i detta?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En betydligt mindre torrlastare kom in inatt och ankrade upp några timmar innan man gick in i hamnen kl 0800. Det var Johar Adam IMO 9015981 som kom fullastad på väg till Limasol. Jag hann inte få se varifrån hon kom innan man bytt till Kalamata. Ovanligt gammalt fartyg som är byggt 1991 och flaggad med Togo flagg. (kanske därför). Med kikare såg hon bra ut med sina ljust röda sidor. Hon lastar 4653 ton. Hon låg i hamnen några timmar innan hon gick. Jag fick ett balkongfoto men efterson hon är så liten så kanske det inte blev bra, det kommer separat.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG5713.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag vet förstås inte om jag vill kalla henne jättegammal men visst börjar även 90-tals fartygen av coasters bli till åren. Det är är en liten containerfeeder det ser du på utformningen. Bygget är lite högre så att du skall kunna lasta några extra containers på höjden.
Sedan befinner du ju dig i östra Medelhavet där medelåldern ofta är lite högre och rör sig i den regionen och Svarta Havet. Togo jo det är klart att det är en prispressare flagg ;)
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sent igår eftermiddag sökte sig en bogserare med släp in i vår bay. Det har varit stormvarning och är fortfarande. De gick längst in, nord om vårt hus, på vår sida och låg över natten i stark NO vind som kantrade till NV idag på förmiddagen. De sökte sig då till andra sidan men blev inte nöjda där heller varför man gick över till andra sidan igen och ligger nu söder om vårt hus något längre ut. Såvitt jag förstår så ankrade de aldrig. Just nu går de med 2,6 knop på kurs 180 grader. Varningarna gäller framförallt Egeiska havet och söder om Peloponnesos. Bogseraren kom med släpet från Venedig och det är bara att gissa vad som ligger på pråmen. Destinationen är okänd. Bogserbåten heter Marintug II från Istambul och för turkisk flagg. Den är 25 meter lång så kan ni bedöma storleken på lasten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag kan inte få in bilden just nu
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Marintug II IMO 9338072  5735.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bogserbåt plus pråm det har vi inte sett värst många av i denna tråden, kul. Jo den kombinationen är ju betydligt känsligare för vind, ofta en begränsning i hur mycket den får ta emot innan man söker skyddad vik. Likväl med en sådan last kan varje åtgärd att skydda vara vettig.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter två dygn kunde bogserbåten med släp ta sig in i hamnen igår eftermiddag och förtöja. Det var lugnet före stormen som gjorde det möjligt och det var nästan stilla när de gick in i hamnen. Idag bröt h-vetet loss med en cyklon (enligt TV) som passerade södra Peloponnesos med vindstryrka på drygt 100 km/tim. Det blir väl omkring 30 sekundmeter. Det var mycket stora vågor och det rök om vågtopparna. Tveksamt om bogseraren hade klarat detta med det stora vindfånget på släp. Vinden transporterar sig österut och når i morgon Turkiet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag skulle tippa på att gränsen för ekipaget ligger runt 15 m/s.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserbåt med släp som legat inblåsta i hamnen gick idag på morgonen med okänd destination. Han kör med 5,1 knop så det kommer att ta några dygn att nå den turkiska kusten (om det är dit han skall).
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vi fick besök igår kväll av en gammal bekant som var här 2015. Det är något så ovanligt som ett gammalt kylfartyg, byggt 1988, vid namn Chaiten. IMO 8700230, kommer från ankarplats vid Malta till vår ankarplats istället. Hon är på 12 tusen ton och flaggad på Bahamas. Skall försöka få iväg ett foto som jag tog 2015.
Post Reply