Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter att Salamis Filoxenia lämnat Kalamata har hon hunnit med Milos och är nu på väg till Simy med sina kryssningsgäster. Med reducerad fart kommer de in i morgon bitti så att turisterna kan gå iland och shoppa. Det finns massvis med fina kafeer där om inte annat. När jag var där för många år sedan så hade de inget eget vatten. Det kom en tankbåt med vatten varje vecka. Det är ganska vanligt i den grekiska övärlden.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ibland önskar man att även vårt land hade haft fler bebodda öar och ett klimat som lockat till turism. Den rikliga sjöfart som finns i Grekland skapar många möjligheter.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag börjar få nytta av min statistik som jag började med i våras. Flera fartyg har varit här två och tre gånger. Det är framför allt stora tankers och bulkbåtar som varit här flera gånger men även ett kryssningsfartyg har varit här två gånger med en månads mellanrum. Häromdagen kom Giorgos B (IMO 9459383) in på redden med full last från Egypten.

Jag hittade henne i statistiken den 3 juli också. Den gången kom hon från Necochea i Argentina med last för Beirut. Här fick hon service, proviant kanske, innan hon gick igen. Nu var hon alltså tillbaka med last som hon hämtat i Damietta Egypten. På väg till Kalamata hade hon varit inne på södra Kreta och legat ankrad vid en bunkringsdepå. Det blev ett besök här i Kalamata på en halvtimma och så iväg igen. Så småningom fick hon destination Malta. Där blev det också kortvarigt. Jag såg inte ens att hon stannade.

Nu är hon i alla fall på väg med sin egyptiska last till Paranagua i Brasilien. För två timmar sedan gick hon med drygt 11 knop. Det verkar vara ekonomifart. Giorgos B är byggd 2010 och seglar med flagg från Marshal Isl. Jag fick ett foto från balkongen när hon gick, som jag bifogar (om det går). Det har varit och är fortfarande problem med att skicka iväg. Ofta ber man om ny inloggning, konstigt. Kanske någon från högre makt ser detta och kan kolla om något är fel i programmet.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Giorgos B 9459383 5427.JPG

Här kommer bilden efter det snabba besöket här. Skall tilläggas att hon lastar 35 tusen ton.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Japp, en trevlig dam i handysegmentet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Någon som kommer ihåg namnet på en dansk segelbåt som ägts av danska kungafamiljen och som jag fått hjälp med att identifiera? Den låg i Kalamata för några år sedan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tyvärr ringer ingen klocka spontant. Dannebrogen överskuggar allt med sin charm är jag rädd.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Varför loggas jag ut när jag skall granska det jag skrivit. Ganska irriterande att varje gång få skriva om samma sak flera gånger innan det går fram??????????????
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

RCC Prestige och UMM BAB 5456.JPG
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Problem
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

RCC Prestige låg här större delen av vintern som Glovis Prestige
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Inte ofta man ser ett tyskflaggat fartyg här men nu ligger tankern 9204724 Seaturbot i Messinian Bay och väntar på order.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

För mig fungerar plattformen utan problem, kanske något datorproblem hos dig. Att se ett tyskt fartyg är nog egentligen inte så ovanligt eftersom tyskarna är väldigt stora på sjöfart. Kanske de dock på sikt minskar i betydelse då tyska banker har blivit hårt förlusttyngda av dåliga shippingkrediter.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En gammal bekant ankrade i Messinian Bay den 20 augusti. Det var RCC Prestige som återkom till vår ankringsplats efter att ha varit ute och tjänat pengar några månader och dessutom bytt namn från Glovis Prestige. Hon ligger fortfarande här.
Post Reply