Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du har full koll i din bay.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bloom var mycket riktigt borta på morgonen och är nu på väg till Sines i Portugal med sin last. Kimolos som lämnade lasten ligger ankrad vid sidan av farleden strax innan Dardanellerna. Hon har fått destination Kavkas i Ryssland. Det ligger i Svarta Havet på den lilla biten som skiljer Svarta Havet från Kaspiska Havet.

Sedan ett par månader drygt för jag statistik över trafiken i Messinian Bay. Det är intressant och man kan ibland se ett mönster i trafiken. Minsta lastfartyget som anlöpt hamnen sedan april är torrlastfartyget Anastasia på 1735 ton. Största tankern som ankrat är Meltemi på 163 tusen ton. Båda dessa två hade grekisk flagg. Sedan har jag en äldre uppgift från förra året om en ännu större tankbåt. Det är New Jovality på 318 tusen ton. Hon låg fullastad framför balkongen med egyptisk olja som gick till USA. Flera tankers har under denna korta tid varit här två gånger. Nyaste fartyget har varit tankern Kimolos som var byggd i år. Äldsta fartyget har varit passagerarfartyget fyrmastaren Sea Cloud som byggdes 1931. Hon fanns några timmar i den yttre delen av Messinian Bay den 30 maj med ekonomifart för att inte komma för tidigt till hamnen Katakolon på Peloponnesos västkust nästa morgon.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fortsätt att dokumentera så kommer du ser mönster av olika slag över tid. En del beroende av säsong andra beroende på konjunktur rent generellt eller inom just det segmentet. Grekland är ju störst inom sjöfart och att du därtill befinner dig i Grekland talar för att du kommer se mycket inhemsk tonnage.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Maran Gas Amphipolis gick igår och hon håller en västlig kurs som för henne till Malta ungefär. Som destination har hon For orders. Det verkar inte självklart att man får nytt kontrakt så fort man lossat.

Sedan början på veckan befinner jag mig i Göteborg så någon visuell observation över Messinian Bay har jag därför inte.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Även tankern Panagia Armata har lämnat redden utanför Kalamata. Hon är på väg österut med destination Ceyhan Karatas OPL. Ceyhan ligger i hörnet Tyrkiet Syrien och har pipeline för olja från Kaspiska Havet.
Last edited by imar on 25 Jul 2018, 16:41, edited 1 time in total.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Naturligtvis beror det på konjunkturläge, säsong, vilka lastkontrakt man har och vilka kontrakt man kan enas om på spotmarknaden. Det är inte alltid självklart att finna ett nytt jobb direkt. Vad man kan göra då är att man kan repositionera till en plats som ökar möjligheten. Som du säkert noterat har vi fått Medelhavets värme på besök denna sommaren till glädje för de allra flesta.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det börjar närma sig återfärden till Kalamata för mig. Medan jag varit borta i sex veckor har jag följt trafiken genom Marint Traffic. Maran Gas har under dessa veckor haft tre anlöp till Messinian Bay. Fem stora tankers och bulkbåtar har varit här. En liten torrlastare (Zoe) på 1700 tdw har anlöpt hamnen för lastning. Minst fem privata yachter i 70-metersklassen har legat i hamnen. Ett stort kryssningsfartyg har legat i hamnen på sin rundtur. En bogserbåt har varit här, samt några 35 tusentonnare som legat på redden. Sammanlagt har det varit ca 15 st anlöp av vilka de flesta legat på redden. Några svenskflaggade ser man aldrig här. Smuggelbåtarna ligger kvar, de två kineserna som var fd fiskebåtar ligger kvar. Jag får göra en riktig inventering i slutet av veckan när jag är där.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Svenska flottan är inte så stor men förhoppningsvis på tillväxt, med viss tillförsikt. Däremot händer det ju att du får se ex svenskar i hamnen. vi ser fram mot nya objekt på besök.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det första jag ser när jag kommer tillbaka till Grekland är tankern Panagia Armata som ligger upplyst i natten på vår redd framför balkongen. Hon har legat där sedan den 4 augusti efter att ha kommit tom från Augusta i Italien, IMO 9180126. Hon är i den vanligaste storleken och lastar 98 tusen tdw, byggd 1998 och för Maltas flagga. Nu på morgonen ger hon sig iväg utan ny destination.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dessa två ligger för närvarande i den inre hamnbassängen:

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... DIA#591584

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... CA#1423557

38 meter och 72 meter.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Lyxlirarna verkar uppskatta din hamn.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Salamis Feloxenia 7359400 - 5424.JPG
Kryssningsfartyget Salamis Filoxenia som för Cypriotisk flagg har just gått in i hamnen och håller på att lägga till. Hon kommer från Rhodos. Från balkongen blev det en bild i soldis. IMO 7359400 och byggd 1975. 43 år alltså.
Last edited by imar on 13 Aug 2018, 22:25, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Samtidigt är en bulk carrier på väg in i den yttre delen av Messinian Bay. Det är 9278741 Cetus Star från Malta som kommer från St Petersburg. 33773 tdw och byggd 2004. Undrar just om hon skall ankra här inne eller om hon kommer att ligga där ute. Jag gissar att hon skall in. Spännande att se om hon gått tom hela vägen, för vad skulle hon göra här om hon är lastad.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... STAR#48806
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kryssningsbåten gick nu vid midnatt. Det finns ingen ny destination angiven ännu. Bulk Carriern som legat utanför piren sedan tidig eftermiddag gick något tidigare ikväll och skall till Eregli i Turkiet. Det ligger i Svarta Havet strax efter man kommit in och girat SB. Hon var utan last och har alltså gått från St Petersburg i barlast. Inga bra tider verkar det som.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det fanns lite annat att se också i hamnen. Delar av besättningen på de båda utländska fiskebåtarna som är fast här satt på kajen och språkade. Jag fick tillfälle att ställa några frågor om deras situation och fick reda på att de är 20 pers på de två båtarna och att de inte fått ut sin lön. Det pågår en rättegång och de har en advokat som företräder dem mot redaren. Det skall snart upp i rätten här i Kalamata. Det handlar alltså inte om narkotika enligt deras version. Den som kunde bäst engelska av dem var andre man ombord på en av båtarna och han kom från Egypten där han har fru och 7 barn. Ungefär samma förhållanden för de andra menade han.


Redaren bor i Saudi Arabien och de skulle egentligen till Mauretanien och fiska sa Egyptiern. Nu har de legat här i 7 månader. En dieselmotor för ström var igång och de har dieselolja fick jag reda på. Vi får se vad som händer.
Post Reply