Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jo, det var allt riktigt. Nu ligger Sienna och Blue Marlin långsides varandra i den yttre Messinian Bay och för över olja från det ena till det andra fartyget. Jag fick ju aldrig tillfälle att se Sienna hur djupt lastad hon var när hon var här inne idag. Hon kom från Yalova i Marmarasjön Turkiet verkar det som och då är frågan, lastade hon där eller lossade. Jag har inte lyckats ta reda på det.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... ENNA#first
https://www.marinetraffic.com/en/photos ... RLIN#first

Såhär ser de ut annars då de inte ligger långsides varandra.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Dessutom kom det idag på morgonen en maltesisk tanker och lade sig i kö för att ligga långsides någon av de två tidigare. Då kommer vi att få veta lite mera beroende på vilken som ligger kvar. Det är en liten Oil/Chemikal Tanker på 6090 ton som anslutit sig till gruppen. Hon heter FC Foce med IMO 9447237 och byggd 2008. Hon kom från Nemrut i Turkiet med dest Kalamata. Platsen ligger på turkiska västkusten SO om Lesvos och är inte mycket omnämnt på Google. Däremot finns mont Nemrut i inlandet som förekommer dessto mer. Det går visserligen en flod upp dit (med samma namn) men jag gissar att det är kuststaden det gäller.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... FOCE#95106

Ovanligt med en så liten tanker som skall göra en STS operation. Det ger sig i morgon kanske.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ja då var dom färdiga med STS jobbet i yttre Messinian Bay. Blue Marlin som inte hade full last när hon kom hit den 11 juni är nu fullastad och har varit inne och lämnat av Yokohamafendrarna utanför piren. Det verkar ju lite egendomligt att en fullastad 35 tusen tonnare skall gå in och lämna av fendrarna men det är väl så det är arrangerat. I början låg den en bogserare här från firman som har fendrarna men det blev väl för dyrt. Blue Marlin är alltså fullastad och skall iväg någonstans. Vi får se vad det blir. Sienna på 105 tusen ton ligger kvar där ute än så länge. Kanske kommer det någon annan som skall lasta.


Det har kommit annat idag också. Det kom en torrlastare på10 tusen ton mitt på dagen och ankrade upp. Hon harlast och kommer från Bleutzfleth iTyskland och har dest Kalamata än så länge. Det är en containerbåt med 2 stora kranar, byggd 1992 och Panama flagg. Första båten som kommer med last från Tyskland vad jag kommer ihåg. Men hon vet inte vart hon skall ännu. IMO 9017628. Det finns bilder med annat namn då hon är strandad. Hon heter Nagham och har just fått dest Aqaba. Hon är på väg ut nu med 10,6 knop.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu kan man följa STS-operationen ute i yttre Messinian Bay. Den lilla tankern FT Foce på 6000 ton skall lägga till långsides Sienna på 105 tusen ton. FT Foce kommer inifrån Kalamata och har gått ungefär på kontrakurs mot Sienna. Nu har hon girat BB för att komma in på Siennes SB-sida och hon ligger nu på några hundra meters avstånd akter om men ganska nära.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

De var som närmast ca 400 meter innan försöket avbröts. Sienna låg på kurs N hela tiden. Nu har Sienna ändrat kurs till 168 grader och går med 4 knop. FT Foce ligger på 159 grader med 5,8 knop. Det verkar som de skall lite söder över innan de försöker igen? Just nu är avståndet ca 6000 fot. Nu håller de samma kurs men den stora Sienna kommer akter om FT Foce med sin SB-sida mot. Det skiljer ca en halv knop som den aktre går fortare och i sidled ligger de mycket nära varandra. Men avståndet är ca 1 distansminut fortfarande.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

De lyckades till slut så den lilla tankern ligger nu på Siennas SB låring. De har nordlig kurs och gör 2,5 knop.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nu är det färdigtankat i den yttre Messinian Bay för den här gången. Den lilla tankern FT Foce har just kommit loss och är på väg i riktning mot Kalamata. Jag antar att hon har med sig yokohamafendrarna in. Sienna är på väg söderut med 11,6 knop. Ytterligare en tanker har kommit in i Messinian Bay. Det är den Liberia flaggade tankern Dynasty som kommer från Genova. Den har IMO 9199713, är byggd 1999 och lastar 106 tusen ton. Den har destination Kalamata. Om den skall ankra så får vi se den om ca en timma. Hon var här senast den 9 april. Då kom hon också från Italien utan last. Man kan kanske gissa att det är samma nu.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG4724.JPG
FT Foce kom in och ankrade. En port tender kom ut och hämtade fendrarna som hon hade med sig. Vad jag fick svar på när hon kom in var att hon hade lossat till Sienna. Hon ligger nu utan last på vår redd. Sienna befinner sig nu söder om Peloponnesos och håller en kurs som bär något österut. Jag antar att hon har full last som skall avlämnas någonstans i Östra Medelhavet.

Blue Marlin som också var inblandad i detta är på väg till Beirut.

Fendrarna ligger nu förtöjda i hamnen och det kommer väl en kran och lyfter dem på land på måndag gissar jag.

Skickar med en dålig motljusbild som jag tog för ett tag sedan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

De där yokohamafendrarna bjuder till många fina bildupplevelser...
Fredrik Ahlman
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Vi får väl lov att önska en god midsommar. Hur firar ni det nere i Grekland?
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det finns inget sådant här i almanackan. Vi får nöja oss med sol och fina bad i Messinian Bay. Här finns heller ingen svensk koloni som kan samlas kring stången och små grodorna. Ni får ha en fin Midsommar i Sverige.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bloom 5237.JPG
Sedan ett par dagar har en nybyggd tanker på 157 tusen ton legat i Yttre Messinian Bay. Det är Kimolos 9791145 som är byggd 2018 och för flagg från Marshal Isl. Hon kom från Sikka i Indien och är förmodligen utan last. Idag på morgonen kom en mindre tanker, Bloom 6365283 på 38 tusen ton, byggd 2007 med Liberia flagg. Hon gick in och tog emot Yokohamasfendrarna strax utanför piren och gick sedan ut och lade sig långsides Kimolos för en STS operation. Hon var lastad och kom från Taupse i Ryssland. Där ligger de nu tillsammans och för över olja till Kimolos (förmodar jag). Den större tankern har jag bara kunnat se på AIS.


Jag fick ett foto på Bloom när hon gick förbi balkongen. Tyvärr blir bilder på längre avstånd inte så bra men situationen framgår när hon passerar ankarliggaren Panagia Arnata på 98 tusen ton.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bilden är utmärkt, historien bakom fyller ju alla luckor.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Maran Gas Amphipolis 9701217 är just på väg in till ankringsplatsen i jämnhöjd med vår balkong. Det är mäktigt att se nästan 300 meter gasbåt glida in helt tyst med gångljus och däcksbelysning på fördäck. Hon har förutom vanliga gångljus en röd lampa (termitent och 360 grader) strax akter om den aktre topplanternan (något högre). Vad man lägger märke till på de nyare byggena av gastankers är att sidolanternorna sitter inte på överbyggnaden akterut. De sitter mycket längre förut och inte så mycket högre än huvuddäck verkar det som. Avståndet är nu 3-4 dist och inget hörs från deras motorer.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... IS#2668889


Hon ser stor ut
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Beträffande Bloom så var hon inte fullastad men nu är hon på väg in att avlämna Yokohamafendrarna. Jag kan se i kikaren att hon nu är fullastad så hon var mottagare, precis som en ännu mindre båt i förra veckan. Man kan gissa fel ibland och det gjorde jag i förra veckan också. Tankbåten som var avlämnare är på väg med 16 knop i sydlig riktning något åt ost.


Bloom är nog borta i morgon bitti.


God Natt
Post Reply