Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Om man inte är med på Facebook - hur ser man det då?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Zefyr 4000.jpg
Zefyr 4000.jpg (51.75 KiB) Viewed 8392 times
Här kommer bilden. Den har nu blivit identifierad som Zefyr 4000.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det kan kanske vara den, men aktern verkar i så fall vara ordentligt retuscherad.
Attachments
4000  Zefyr dd.jpg
4000 Zefyr dd.jpg (46.61 KiB) Viewed 8389 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Vera efter motorbyte 1938 i Fredrikshamn. 1952-1953 byttes motor igen till 180 eff.hk. men märket har jag inte. Hon blev förlängd i Travemünde med 6 meter 1952 och därefter byggdes pop och ny styrhytt (den tredje i ordningen). Gamla motorn gick till loggerten Sandholn och styrhytten till Linea. Obs inte den styrhytten som är på bilden utan en annan som byggdes på 40-talet troligen. Här är två oklara saker. Gjordes förlängningen i Travemünde? Vilket märke var motorn på som sattes in 52-53?
Attachments
Vera 7464 fr Christer Hartvigsson efter motorbyte 1938.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Vera fick 1953 en samma år tillverkad 180/200 hk B&W Alpha dieselmotor, 4 cyl, 2-takts, 200 x 340 mm, 450 v/m, typ 344 V.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Thelma 8.jpg
Thelma 8.jpg (9.9 KiB) Viewed 8344 times
Det fanns en tremastskonare som var byggd 1909 i järn i Holland med namnet ZEEMEEUF. Den kom senare till Rauna i Finland där den fick namnet KYLLIKKI. I Helsingborg fick hon heta Linnea från 1917 och i Skärhamn fick hon namnet Thelma från 10 september 1936. 1937 fick hon namnet LA PERLE på Mauritius och 1962 fick hon heta ISLE OF FARQUHAR på Seychellerna. Hon finns fortfarande där som en obrukbar skrothög (år 2004).

Jag lägger med ett foto i mini och undrar om någon kan få fram hennes svenska nummer. Hennes IMO var 5164992.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Thelma hade regnr 6290. Den hette Zeemeeuw (mås - av ospecifierad art) som nybyggd.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, Hon blev bara några månader i Skärhamn. Jag gissar att det var ett spekulationsobjekt. Emil Pettersson som var huvudredare var fiskhandlare.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Hon gick på grund vid Enskär utanför Raumo, blev kondemnerad och såld till köpare i Raumo. Hon var då på resa Rotterdam - Gävle med koks.
Hon köptes i mars 1937 till Skärhamn för knappt 60.000 kr och såldes i september 1938 för 80.000 kr.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Trellevik 9158.jpg
Trellevik 9158.

På bilden ser det ut som en mast tagits bort men å andra sidan är hon byggd 1950 med motor, utan segel gissar jag. Dock hade det väl varit mera estetiskt om den aktre masten suttit närmare styrhytten och den aktre lastbommen suttit i framkant på aktermasten. Jag är tveksam till om det kanske funnits en tredje mast ändå och vad kallades ett sånt fartyg om det saknade segel? Motorfartyg?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jonssons på Kållandsö köpte Östergötland, regnr 758, för ombyggnad, men det bidde bara järnspanten, som efter lite ombockning kunde användas. Alla GötaKanal-maxare såg ut på det här sättet, dvs om de inte hade en mast, som Östergötland hade. Att ha en grov mast alldeles inpå styrhytten var väl ingen höjdare, när man behövde att kunna se föröver, och springet/språnget var inte så kraftigt, att det blev alltför arbetsamt att hala gaj.
Attachments
758  Östergötland.jpg
758 Östergötland.jpg (68.83 KiB) Viewed 8247 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det köper jag helt och hållet Torsten men det känns skönt att få det bekräftat.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det sägs att det funnits en annan Östergötland med nummer 1150. Kan den ha haft ungefär samma utseende?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

1150 Östergötland var troligen av en annan typ än 758 dito - jag återkommer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Jag hittar ingen bild på 1150 Östergötland, men det finns en på Ferms Fortuna, som lastade ca 25 ton mera och var byggd 2 år tidigare i Södra Garn. Trots att Östergötland ägdes av Motala Rederi AB i Motala, så var den för stor för att gå i Göta kanal.
Attachments
HRQV  Fortuna b.jpg
Post Reply