Ale till Vänern igen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Ale till Vänern igen

Post by m/s munter »

http://hallekis.com/xx180302a.htm

Nu är det is på grodhavet som behöver brytas..

:)
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ale till Vänern igen

Post by kapstans »

Tja sju år går snabbt, känns inte så länge sedan- som det faktiskt är...
Fredrik Ahlman
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Ale till Vänern igen

Post by sverre »

Den kom förbi mitt garage vid tio tiden fick gå ut till älvkanten och titta :D
Tyvärr hade jag ingen kamera eller mobil :evil:
/Christian
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Ale till Vänern igen

Post by Klas Andersson »

Var uppe i luften och vinglade runt i em, en Isbrytare var på väg ut från Lidköping norrut i Kinneviken ,men inte är det väl Ale !?
nån mindre väl ?,hade längre namn ,lastbåten däremot väldigt kort namn
IMG_5344.JPG
IMG_5342.JPG
IMG_5343.JPG
IMG_5341.JPG
IMG_5347.JPG
Läckö Slott
IMG_5345.JPG
Mot sydväst ,Järnaviken-Jarlehus Hindens Rev till Vänster ,Hjortens udde i fjärran
IMG_5346.JPG
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Ale till Vänern igen

Post by imar »

Ale befinner sig just nu i Vänersborgsviken med Lecko 9263576 efter sig. Kanske var det dessa du såg idag när du var uppe och vinglade. Fina bilder du fick. Lecko skall till Riga. Hon gick från Lidköping idag så det var nog henne du såg. Det verkar finnas en annan isbrytare också, Scandica. Hon är på väg åt andra hållet och går just nu före Lianne 9422245 som skall till Karlstad. Jämför Lecko på länken med den du såg idag Klas. De gör bra framfart båda två 8 - 9 knop så isen är väl inte allt för svår.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... CKO#187071
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Ale till Vänern igen

Post by Klas Andersson »

Har nu jämnfört ,helt klart SCANDICA som jag fotade ,tyckte ochså det stod något sånt på henne ,men blev konfunderad eftersom jag aldrig hört talas om den isbrytaren !!! men men ! Isbrytare är heller inte precis mitt intresse !! :lol:
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ale till Vänern igen

Post by kapstans »

Systrarna Scandica och Baltica är väl mer att beteckna som "isbrytare light". Dessa är primärt farledsservicefartyg för bla att sätta ut prickar och andra sjömärken. De används för lättare isbrytning vintertid och har försetts med luftbubblingssystem för att underlätta sådan uppgift. Just nu finns ju också Vänerisbrytaren Ale för de lite tuffare uppgifterna.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Ale till Vänern igen

Post by imar »

Lecko som Klas såg från luften häromdan i Vänern har nu gått in i Rigabukten. Så fort går det. Passerade Lilla Edet 22 mars kl 2 på natten och skall vara i Rida den 24 mars kl 14.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ale till Vänern igen

Post by kapstans »

Visst är det så, sjöfarten är både snabb och miljövänlig då det kommer till att förflytta större partier. Det är ganska intressant att se hur många olika destinationer som trafikeras mer eller mindre regelbundet från Vänern. Se på tex Bres-Line som går ända ner mot Afrika.
Fredrik Ahlman
Post Reply