Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter att ha varit tomt för båtar framför balkongen så kändes det skönt att idag på eftermiddagen få se en olje/kemikalietanker på 47000 tdw sakta glida in över bukten och ankra upp. Det är IMO 9380386 Minerva med grekisk flagg som kommit från Ravenna i Italien för att ankra upp här. Ännu har det inte varit någon trafik till henne från hamnen. Hon är byggd 2008, skrovet är blåmålat, ungefär som den svenska flaggan i nyans. Nu ligger hon väl upplyst strax intill farleden till hamnen. Få se om det händer något i morgon. En del blir liggande några dagar och andra kommer iväg efter ett snabbt uträttat ärende.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... NNA#242578

Det är inte så ofta vi har mindre tonnage som går in i hamnen men det händer någon gång då och då.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jo nu ser jag port tender Agios Georgios just svänger förbi piren. Han har ett öppet lastrum för proviant mm på pall så det var kanske anledningen. Vi får se.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag tycker du har rätt hygglig trafik, trevligt med nya fartyg på besök.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ibland händer det inget på flera dagar på redden utanför Kalamata. Under den sista veckan har det varit ganska öde. Det är märkbart att Glovisbåtarna är borta. Idag på morgonen kom det en italiensk kabelläggare, Antonio Meucci. Hon är ungefär i storleken som den franska båten som varit här två gånger nyligen. Antonio Meucci är byggd 1988 och kommer från La Seyne - Sur - Mer i Frankrike. Jag lägger med en länk så kan ni se henne på bild. 30 år gammal men får troligen vara med ett tag till om man skall tro på Kapstans teorier om att vissa specialfartyg får vara med mycket längre än 25-årsklassningen.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... CCI#511045

Nästa besökare idag var den Malta flaggade tankern Emerald 9391945 som kom fullastad med olja efter att ha legat i den yttre Messinian Bay en hel vecka. Hon har last från Burgas i Bulgarien, 47302 tdw. Hon är byggd 2009. Tanker - Hasard A (Major) kanske beskriver henne. Bilder är alltid bra så jag lägger med henne från Marine Traffic. Hon fick ganska snart besök av tre st ternderbåtar, varav två med öppna lastrum. Vart oljan skall ta vägen är tydligen inte bestämt. Man hoppas väl tjäna lite extra på att ligga här och vänta.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ALD#397798

Så var det båt nummer tr som kom strax efter att tankern gått in till ankarplatsen. Det är den stora LNG tankern Maran Gas Pericles 9709489 som kommit från US Sabine Pass. Det är en lastplats i Mexikanska gulfen för denna typ av fartyg. 92 tusen tdw och 290 meter lång är bland de större fartygen här, men gasbåtarna är iregel flera tiotals meter längre än oljetankers med samma tdw. Hon är här i väntan på order. Den här kan man kalla ny för den är byggd 2016.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ES#2561693

Kabelbåten blir nog inte långvarigt här men de andra två är mera osäkert.

Fiskebåten Michail ligger i den inre delen av vår bay och trålar. Hon har varit ute sedan inatt och visar ännu inga tecken på att gå till hamn. Som destination står Killini. Det finns flera platser med det namnet men detta är troligen Killini i Joniska havet, mitt emot ön Sakynthos. Hon är fortfarande i gott skick

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... IL#1761743
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Först kommer ingen, sen kommer ingen och sist kommer alla på en och samma gång. Det är ju så det är men det är ingen ko på isen för vi vet ju att du kommer åter så snart du har passande material. Jag håller med fiskebåten se fin ut.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ytterligare en båtlast olja kom idag in i vår bay. Det var Signal Cheetah från Malta som kom med rumänsk olja som troligen skall säljas härifrån. Tankern IMO 9436006 är byggd 2007 och är på 112 tusen tdw. Just nu har vi alltså ca 160 tusen ton olja här i vår bay. Nya båtar och inget spill. För 15 år sedan hade vi mycket tjära på stränderna men nu är det rent. Emerald med bulgarisk olja går det trögt för. Hon låg först en vecka i yttre Messinian Bay men har nu alltså gett upp och gått in till ankarplatsen i Kalamata. Undrar just hur det är på den marknaden nu. Hela världen håller ju på att ställa om från olja till annat. Samtidigt kommer nya fynd i dagen. Just nu är det full aktivitet vid Cypern där man hittat mycket olja (tror man). Även i Egeiska havet finns det stora reserver (tror man) som ännu inte börjat pumpas. Vid Cypern har det varit problem med Turkiet som hotat sänka plattformen men sedan ytterligare större borrtorn med förstärkt skydd från västerländska enheter kommit på plats så har situationen dämpats.

Kabelläggaren ligger kvar i hamnen (ovanligt länge).

Apelsinträden som skall ge frukt till jul har nästan blommat ut men mandarinerna slår strax ut och de är också klara till jul.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Chartern bestämmer vart lasten skall gå. Fartyget/rederiet levererar transporttjänsten. Sedan kan det finnas undantag dit man inte vill gå men i princip så. Än så länge förbrukar världen mycket olja. Jag tror ganska mycket på de här tilltänkta bioraffinaderierna med olja framställt från träråvara, den tror jag har framtiden för sig. Med rätt förutsättningar uppfyllda kan Sverige placera sig rätt så bra med den typen av produkt. Tyvärr finns vissa politiska motstånd för sådana etableringar idag....men vi har ju ett förestående val i höst. Problemet är att man måste kunna säkra sig mot att man har tillgång till råvaran.
Jo jag har allt fört utvecklingen kring Cypern och visst kan det vara intressant att ta tillvara den råvaran. Det skapar ju också underlag för sjöfarten, med stödtjänster. Samtidigt är prisbilden gynnsam. Vi får följa det med intresse.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Maran Gas Appolonia 4938.JPG
Den bulgariska oljan med tankern Emerald från Malta var försvunnen idag på morgonen. Det visade sig att hon ligger långsides en större tanker i den yttre delen av Messinian Bay. Det är den liberiaflaggade tankern Kamari IMO 9123075 som ligger där och tar emot olja. Hon har kommit från Agio Theodori i närheten av Aten där hon förmodligen lossat. Hon är på 149 tusen tdw. De ligger fortfarande långsides nu ikväll.

Kabelläggaren gick idag på morgonen och är nu på väg österut med destination "Open sea". Hon befinner sig i skrivande stund ca 20 dist N om Xania på Kreta.

Ytterligare en gastanker slöt upp idag på morgonen och ligger nu i närheten av den som kom igår. Den nya är Maran Gas Appononia IMO 9633422. Hon är byggd 2014 och har grekisk flagg på sina 289 meter. Hon har varit här tidigare. Hon kommer från Egypten. Skickar med en balkongbild (oskarp) på de båda gasbåtarna. Appolonia är den till höger.

Skarpare bilder finns i länken.
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... IA#2399840
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Simone 4421.JPG
Skrotbåten Simone som legat här i över tre år har lämnat hamnen. Jag är osäker på hur men en seglare i marinan säger att de startade upp motorerna för en tid sedan. Hon skulle säljas på offentlig auktion förra året men hon låg kvar efteråt också. Hon var väldigt rostig den sista tiden. Jag har inte kunnat hittat henne på Marine Traffic. Jag tycker att jag skulle lagt märke till om någon bogserare varit här och stämmer det med att de startade motorn häromsistens så kanske hon gått för egen maskin. Jag skickar med sista kortet på henne som jag har, Det är från i höstas.

Den lika skrotfärdiga byggnaden i bakgrunden är ett gammalt sädesmagasin som användes på den tiden då man exporterade spannmål härifrån.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

M/V “YONG GI” flying the flag of REPUBLIC OF SIERRA LEONE, with IMO number 8035104, called at the anchorage area of the port of Kalamata (Greece) on 15th of January 2015. Due to the fact that the ship was not responding to the several VHF calls from the local Port Authority, a unit from the local coast guard branch visited the vessel in order to execute an appropriate check. The district PSC office of Kalamata was informed by the master of the vessel that the ship suffered damage to the steering gear during her voyage from the port of Bar (Montenegro) to an unknown destination. The PSC office was also informed by the coast guard unit about the overall substandard condition of the vessel. During the inspection 40 deficiencies were found, of which 28 were considered ground for detention. As a conclusion to the above and due to the fact that the overall condition of the vessel was obviously substandard, the ship was detained. On 21st May 2015, after re-inspection of the vessel and the submission of all the relevant documents to the responsible PCS office, by the responsible parties (Flag State, RO), the detention was lifted. The majority of the deficiencies (36 of 40) that were found during the first visit had been rectified. For the remaining deficiencies appropriate actions taken were set to ensure rectification. The ship departed from the port Kalamata on 22nd May 2015 after being under detention for more than four months.

Så här stod det i Paris Mou i september 2015 om IMO 8035104

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... NE#2551597

Ovanstående länk går till ett annat fartyg med samma IMO. Detta skall ju inte vara möjligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den rumänska oljan går samma väg som den bulgariska. Omlastning sker just nu till samma mottagande tanker i Yttre Messinian Bay. Signal Cheetah heter hon som lossar sin olja från Rumänien. Hon kan ta 112 tusen ton så mottagaren blir full last när detta är klart. Kamari som tar emot oljan just nu är på nästan 150 tusen tdw.

Emerald som kom med oljan från Bulgarien är redan på väg till Svarta Havet igen. Denna gång blir det Rumänien. Hon är precis på väg in köbildningen till Bosporen. Kavkaz heter platsen hon skall till så vi kanske får se henne här igen om ett par veckor.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja men visst är det trevligt att från din balkong kunna följa STS operationer mellan dessa lite större fartyg.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Omlastningen är klar i den yttre delen av Messinian Bay för den här gången. Signal Cheetah är redan på väg till Rumänien för att hämta mer olja och den fullastade Kamari har gått in till min balkongutsikt (fortfarande med gångljus). Hon har fått destination Zues. Det kommer säkert förnödenheter och proviant, som behövs för resan, om en stund. I kikaren ser jag att hon är djupt nedlastad trots mörkret.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kamari 4949.JPG
Kamari kom in i nattmörkret och när dagsljuset kom så visade det sig att hon hade med sig Yokohamafendrarna. Dessa togs om hand av någon som inte syntes på Marine Traffic. Sedan kom och gick de små tenderbåtarna i några timmar och mitt på dagen var det avgång mot Zues. I ljuset kunde man se att hon var mycket nedlastad. Just ny befinner hon sig ca 31 dist i bäring 286 grader från Kisamos på västra Kreta med 12,7 knop och ett djupgående av 17,4 meter. Jag är osäker på djupet i kanalen. Hittar en uppgift på 24 meter med tillåtet djupgående på 20,12 meter. Hon har alltså några meter tillgodo. På fotot kan man se att det var en tenderbåt som tog hand om Yokohamafendrarna.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett mindre fartyg, Konstantinos G med IMO 8209731, är på väg in i hamnen just nu. Hon kommer från Thesaloniki. Hon har grekisk flagg och lastar endast 2348 ton. Det blir väl skrot eller olivavfall kan jag tro. Hon är byggd 1984. På bilder från Marine Traffic heter hon Liv Kristin vilket kan tyda på att hon tidigare haft skandinavisk hemort (norsk kanske).

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... 20G#174410
Post Reply