Tvångsregistrering

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Tvångsregistrering

Post by örnen »

Är det dags för fritidsbåtsskatt nu när alla båtar över
15 m tvångsregistreras enligt ny lag som gäller från 1/2-18. :oops:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Tvångsregistrering

Post by kapstans »

Nja så skall vi väl inte se på saken. Grejen är den att man har precis gjort om själva skeppsdefinitionen. Tidigare var det 12x4 m som var det mått som gällde. Numer skall bara båtar över 15 m upp till 24 m föras in i fartygsregistrets båtdel. (Därutöver skall båt som nyttjas yrkesmässigt över 5 meter registreras samt alla fiskebåtar). Sedan är alla fartyg över 24 meter numer skepp.
Med dessa förändringar blir färre båtar skepp och många båtar i fritidssammanhang har under senare år vuxit sig större än 12x4. Nu blir det då färre i register. Det finns nackdelar också och det är tex när skepp blir till båt så går möjligheten till belåning bort om man inte sedan tidigare har lån i objektet.

Samtidigt finns det då ett fåtal som tidigare gått helt fria enligt tidigare definition som nu då förs in i register. Om du har behov av mer info om detta så besök Transportstyrelsens hemsida under fartygsregister där all relevant info finns att finna. Men inget skäl till oro.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Tvångsregistrering

Post by örnen »

Tråkigaste är väl avgiften på 9500kr som det här påhittet orsakar. Registret ska vara självbärande säger dom men det känns mer som vi tvingas köpa in oss i det enligt mitt tycke onödiga påhitt.
Blir kul att se hur många inregistreringar transportstyrelsen får in från de äldre båtarna.
Har själv hört från flera båtägare att de inte tänker bry sig om att registrera sina båtar pga tokhög avgift.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Tvångsregistrering

Post by kapstans »

Ja det är ju så att Transportstyrelsen måste numer helt finansiera sig själv förr hade man del av farledsavgifterna men nu är man avgiftsfinansierade. Med en mindre handelsflotta blir ju priset högre rent generellt. Det är förstås beklagligt att du får en sådan avgift, man kan tycka att fritidsseglare borde få ett mer passande pris. Risken finns att en sådan sak som underlåtelse till registrering upptäcks med följden att avgiften blir än högre då de i sådant fall påför ett för mig okänt bötesbelopp utöver grundavgiften. Ja det är ett saftigt pris inget snack om det, du får väl flagga ut. Likväl kan möjligen det bli problem med försäkring osv. Kika på Fartygsregisterförordning 1975:927.
Fredrik Ahlman
Post Reply