Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Ena, bogserbåten från Cypern, som legat här ett par veckor och som jag pratade med delar av besättningen, gav sig iväg idag på förmiddagen utan någon av de stora fendrarna som rederiet har här i hamnen. Hon går på en ostlig kurs och befinner sig söder om den ostliga udden med okänd destination. Dom kanske inte vet själva vart dom är på väg utan hoppas få det klart medan de är på väg. Jag har inte sett någon utryckning de gjort härifrån så det blev väl ohållbart att bara ligga här och kosta pengar.

Av en händelse fick jag se tidigare idag en norsk liknande men större supply båt som också är på väg någonstans österut. Ledra Pride som låg här tidigare har just nu hittat jobb hos en bulk carrier som skall till Haifa och befinner sig strax söder om Cypern. Det är Tzarevetz 9145229. Roligt att se att det lönade sig att flytta härifrån när alla stora tankers försvann i yttre Messinian Bay.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

De har garanterat ett uppdrag. De verkar ju nyttja din hamn frekvent då både Ledra Ena och Leda Pride är inne ibland. Det är ju inte till någon nytta att släpa med sig yokohamafendrar om man inte behöver dem.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride är klar med sitt uppdrag och är tillbaka i hamnen i Limassol. Ledra Ena:s information är 8 timmar gammal och ses därför bara söder om den ostliga udden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bogserbåten Ledra Ena gick till Perama vid Pireus.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det är ju rimligt att man har ett uppdrag att utföra, att gå ut i blindo vore ju ganska dyrt om inte annat. Men hon lär väl dyka upp igen vad det lider.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Någon kommer väl till Kalamata för fendrarnas skull om inte annat.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Sunno 2 4815.JPG
Sunno 1 o 2 4811.JPG
Sunno 1 4821.JPG
Sunno 1 4819.JPG
Sunno 1 4816.JPG
Text kommer separat.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kinesiska fiskebåtar inne i vår hamnbassäng för första gången, åtminstone vad jag vet.

De här två kom i förra veckan. De kommer från kusten av Sudan i Röda Havet och skall till Västafrika och fiska. Säger dom. Åtminstone den ena av dem har en stor tråltrumma på akterdäck och väldiga stänger utefter sidorna som fälls ut när man sätter trålen. Dåligt underhållna är de och det fanns åtskilliga rosthål. Jag fick information att de är härinne för proviantering och vatten. Mycket knackig engelska så det var svårt att kommunicera. Jag såg bara färgade men inga kineser. När de kom så syntes åtminstone den ena på AIS och då var den nämnd som nöjesbåt, fritidsbåt. Jag kommer inte ihåg exact och sedan de kom i hamn så är AIS nedsläckt. Kanske de sätter på den när de kommit iväg igen när det nu kan bli. Den kinesiska flaggan syns på en av bilderna. Det stod även på AIS att de var kinesiska.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det var ju en ovanlig syn. Trist att se att man har så dåligt underhåll. Sedan blir man kanske något misstänksam då de skall fiska utanför Västafrika med tanke på hur vanligt det är med fiske utan tillstånd från kinesiskt håll i den regionen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Maran Gas Ulysses och Aegean Angel 4825.JPG
Två av de riktigt stora ligger för ankar sedan några dagar. Det är gastankern Maran Gas Ulysses och tankern Aegean Angel. De är så pass stora att de går att fotografera från balkongen. Gastankern kommer från Turkiet och den andra kommer från Le Havre.

Glovis Passion har återigen lämnat vår bukt och ligger nu istället vid Malta (tillfälligt?). Hennes syster Glovis Prestige ligger dock kvar i sitt vanliga rörelsemönster hos oss.

Samtidigt gör trålaren Michail sina rundor i bukten med 2,7 knop i förhoppningen att få något i trålen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bifogad bild visar Yokohamafendrar i användning. Glovis passion bunkrar just nu från Balluta Bay vid Malta. Baluta Bay tar 3000 ton olja men hon kanske får köra flera gånger. Eller? Det har gått åt mycket olja under liggetiden här för Glovis Passion. Det är tredje eller fjärde gången hon bunkrar.


http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... AY#2530879
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det finns ju ingen mening med att frakta olja. Därtill binda upp kapital. Att anpassa bunkring efter behovet är att föredra.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilbåten Glovis Passion är på väg till Yeniköy i Svarta Havet Turkiet. Det är ca 40 km åt vänster när man kommer igenom Bosporen. Ford har en bilfabrik där. Platsen verkar ingå i Istambul. Det var på tiden, 8 månader i Kalamata. Förmodar att de skall lasta bilar där. Glovis Prestige ligger kvar.

Just nu har vi besök av en kabelläggare, Raymond Crose med fransk flagg. Hon var här för några veckor sedan. Ny teknik, nya kablar.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Äntligen får man väl lov att säga när hon till slut sattes i trafik igen. Kabelläggare är ju kul, nischer har ofta bättre förutsättningar än annan sjöfart.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Raymond Croze 4835.JPG
Och här kommer bilden på kabelläggaren som jag plåtade nu i eftermiddags. I Grevens tid kan man säga för hon var klar för avgång när jag var där och gick strax efteråt. Hon är redan utom synhåll för mig och går med drygt 12 knop på väg till La Seyne-Sur-Mer i Frankrike. Hon är byggd 1983 och är 107 meter lång. Här kommer Raymond Croze i sen eftermiddagssol i Kalamata hamn.
Post Reply