Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Aysha M 4719.JPG
Jag fick en egen bild av Aysha M nu på morgonen. Klicka på den för uppförstoring så blir den något bättre.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fint hon ser ut som en riktig gammal goding trots att byggåret inte är värst skrämmande.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Anastasia 2.jpg
Anastasia 1.jpg
En skrotlastare ligger i hamnen och lastar sedan i början av veckan. Det är Anastasia imo 8417546 med grekisk flagg. Hon är byggd 1984 och lastar 1735 tdw. Hon kom från Naxos och verkar bli färdiglastad i morgon. Jag var inte själv i hamnen men fick en kontakt till att ta ett par bilder åt mig. Hon har väldigt liten överbyggnad.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En egen kran och en inhyrd. Jag har aldrig sett tidigare att man gripsar skrotet från lastbilen. Det verkar lurt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja ofta fraktas skrot i mindre båtar. Vi hade en incident i Trollhättan för några år sedan där en skrotbåt fattade eld av friktionen som kan uppstå vid lastning som antände någon restvätska av brandfarlig typ i skrotet. Trevliga bilder.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Anastasia 4721.JPG
Skrotlastaren Anastasia avgick idag strax efter lunch och befinner sig nu vid spetsen på vår mellersta udde. Hon håller en kurs som fortfarande är sydlig men åt det hållet som kan motiveras av att hon skall österut. Hon har ännu inte fått någon ny destination men jag gissar på ett smältverk i mellersta Grekland, fast en annan gång gick lasten ännu längre norrut till en plats i närheten av Thesaloniki. Vi får se.

Hon är fullastad och jag passerade hamnen idag medan hon fortfarande låg inne, ganska djupt lastad. Det har blåst mycket kraftiga vindar från igår vilket lett till att vi fått ytterligare två små ankarliggare. Anastasia låg nog kvar av samma anledning fastän hon var färdiglastad igår kväll. På bilden är hon helt klar för avgång och hyrkranen är borta.

Glovisbåtarna är ute och rör på sig igen efter några dygn för ankar. Det var ett program på svensk tv som jag såg igår. Det handlade om hamnstrejken i Göteborg och där låg också en Glovisbåt inne.

Här kommer dagens bild på Anastasia helt sjöklar.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det verkar blåsa en hel del runt om i Europa just nu, knepigt väder. Glovis är stora så chansen är påtaglig att gång till annan se dem i en hamn nära dig.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev Thesaloniki för Anastasia som lastade skrot här i Kalamata. Hon ligger till kaj sedan ett par dagar och jag gissar att hon är loss nu.

En grekisk fiskebåt som inte är från vårt närområde ligger stilla i yttre Messinian Bay. Det är Grigorios A med IMO 8788127. Hon har destination Suez canal, vad nu det kan betyda. Hon är 20 meter lång och ny till utseendet. Hon har utrustning för trålning.

Dessutom har vi en stor liberiatanker som ligger stilla långt där ute. Hon är destinerad Crete for order. Libra Sun heter hon och är som de flesta andra i storleken 115 tusen tdw.

Fiskebåtarna Michail och Maraki ligger och trålar. Det är två järntrålare från vårt område. Michail verkar ha trålat klart för hon går mot land (Kalamata hamn) med 9 knop. Maraki ligger kvar med sina dryga 2 knop.

Och så är det ju Glovisbåtarna förstås. De ligger inne för ankar just nu. Kan det finnas något annat skäl än arbetslöshet? Glovis Passion har legat här i ca 7 månader. Glovis Prestige ca 4 månader.

Det låg en cypriotisk bogserbåt här igår men den är borta nu utan att ge sig tillkänna. Man kan få fram gårdagens position i Kalamata hamn men inget nyare. Ledra Ena heter den och det verkar av namnet att döma vara samma rederi som den betydligt större Stand By - båten Ledra Pride som gav sig iväg till Limasol. Ledra Pride lämnade kvar sina stora fendrar på kajen, 4 st om vardera nästan 10 meter med ca 2 meters diameter. Inget för en fritidsbåt precis.

Så ser det ut just nu när solen precis har gått ner bakom bergen i väster.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tja om hon är på väg till Suezkanalen eller möjligen Port Said är väl oklart. Hon kan också vara på väg genom kanalen som går från Port Said invid Medelhavet ner till Suez invid Röda havet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ikväll har vi en Livestock Carrier liggande ute i Messinian Bay för bara styrfart. Det märkliga med den här är att hon är byggd 1965. Jag kan inte komma ihåg något äldre fartyg här. Hon heter Karim Allah och har IMO 6519144, libanesisk flagg och 1722 tdw. Det finns gott om bilder på henne så jag skickar med en från Marine Traffic. Vad som också är märkligt är att hon kommer från Turkiet och skall till Turkiet, vad gör hon då här? Dom vet säkert vad dom gör men det ser konstigt ut.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... LAH#811115

Det blåser kraftig nordlig vind.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är inte ovanligt att den sista tiden i ett lastfartygs karriär blir som djurtransportfartyg. Att man konverterar fartyget och på sätt ger det en lite längre livslängd. Men det är klart att 1965 är ett rejält äldre fartyg, kanske fått mycket stål utbytt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Idag fick jag svar på vart Ledra Ena tagit vägen. Det är sypplyfartyget från Cypern som kom hit för några dagar sedan. Hon ligger nedsläckt från AIS inne i hamnbassängen med alla Ledra Prides fendrar runt sig. De är förresten inte så stora som jag skrev. Jag hade tillfälle att mäta idag och de är ca 6 meter med 3 meter i diameter. Jag lägger med lite bilder separat på fartyget med del av besättningen.

Ledra Ena är nästan 27 meter och byggd 1973. På marine Traffic står det bogserbåt och så ser hon ut men hon sysslar numera med att hjälpa stora tankers ute till havs när de skall ligga långsides och föra över olja från den ena till den andra. Då kommer de här stora fendrarna väl till pass. Hon tillhör samma rederi som Ledra Pride som var här tidigare och hade ett flertal uppdrag men nu ligger i Limasol.

Det är 6 mans besättning ombord på Ledra Pride. Jag samtalade med två idag som var synliga. Maskinisten var från Jakarta och en indier som däcksman från Colombo. Indiern fungerade också som kock men när jag var där så målade han vitt. Deras engelska var inte så bra men killen från Jakarta kunde man i alla fall byta några ord med. De väntar på uppdrag och skall närmast till Malta för att söka uppdrag. Det ligger inga tankers just nu utanför Messinian Bay men vid Malta ligger ett flertal.

Jag kan ha missuppfattat något pga språksvårigheter så om någon vill kommentera så är jag tacksam. De stora slangarna på kajen tyder jag som slangar för överföring av olja. Kan det vara riktigt? Bilder kommer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Ena 4740.JPG
Ledra Ena 4739.JPG
Ledra Ena 4738.JPG
Ledra Ena 4737.JPG
Ledra Ena 4736.JPG
Ledra Ena 4735.JPG
Ledra Ena 4733.JPG
Ledra Ena 4730.JPG
Här kommer bilderna. Den översta bilden tolkar jag som en livflotte. Man kan se en lika dan ombord. Eller kan det vara ett drivankare? Det finns vita behållare med livflotte akter om styrhytten.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det översta liknar en flotte det kan jag hålla med om men det är faktiskt en utrustning till kranen. Har för mig det heter "crew transfer basket". Att man kan förflytta folk på denna plattform och lyfta då med däckskranen. Dessa finns i lite olika utföranden.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Jag minns ett sådant 'crew transfer' - efter 'die Wende', då allt var möjligt i Baltikum, som ett stort estniskt fiskefabriksmoderfartyg till den lettiska oljeexporthamnen i Ventspils med 2.000 kubikmeter dieselolja, som Riga stads bussbolag hade köpt någonstans på Kontinenten till sina stadsbussar. Fartyget var ju ingalunda tänkt för anlöp av oljelastningskajer, så någon landgång gick inte att få ut. Vi blev inblandade, för man hade ju inga kopplingar för den typen av 'smalslangar', som användes för bunkring av fiskebåtar, så den jättestore icke-ryssälskande lettiske pirförmannen kom och frågade, om vi kunde hjälpa till.
Men så kom skeppsklareraren och skulle ombord. Det visade sig vara en mycket parant yngre rysk kvinna, klädd i en elegant pälsjacka, så där lagom kjol och högklackade skor. Ombord visste man på råd hur man skulle få henne ombord - man hade kopplade lastbommar, och i kroken satt ett bildäck med fälg och en cementkaka för att få lite tyngd, och själva buren var gjord av armeringsjärn, som var ihopböjda upptill. Hon såg lite tveksam ut, men något alternativ fanns ju inte, så det vara bara att kliva in i buren, och vinschmännen var förhållandevis nyktra, så det gick faktiskt bra - hon kom, som jag minns, helskinnad ombord och senare tillbaka igen, och jag tror, att vi kunde hjälpa till, så att man fick iland oljan.
Post Reply