Efterlysning båt.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Efterlysning båt.

Post by Styrman »

Söker på uppdrag av dottern till byggaren uppgifter om följande båt::
Båten byggdes i början av 60 talet av fiskaren Ivar Olsson på Hammarön. Det är en stålbåt spetsgattad ca 10X3 meter, 2 mastad med heltäckt styrhytt, roterande siktruta mm. Båten hette Hägring. Den såldes och som vi tror gick den till Vättern i slutet på 80 talet. Hade från början en 20 HK Säffle tändkula men motorbyttes till en Deuts luftkyld diesel.
Ev upplysningar mottages tacksamt.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Efterlysning båt.

Post by Klas Andersson »

Låter som om du menar "Ivar på Sätersholmen " jag hade för många år sedan kontakt med honom och köpte bla, hans bok "DEN SISTE SKÄRGÅRDSBON, har nu tittat igenom den och rimligen borde du mena båten på bilden nedan ?? , den är tagen i Gaperhult efter att en Tromb ! knäckt masten !
Attachments
skanna0001.jpg
Mvh Klas
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Re: Efterlysning båt.

Post by Styrman »

Hejsan Klas.
Jodå, det är Ivars båt Hägring jag efterlyser, båten innanför Balder är inte Hägring. Jag har själv legat med Hägring innanför Balder 1967 då vi gjorde en resa runt Vänern.
Har tyvärr inga kontakter i Vättern men båten gick till Askersund har jag för mig.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Efterlysning båt.

Post by Skepparättling »

Vättern är ju mina hemma vatten 1980 var jag iofs bara 9 år. Men intresset var lika stort då.
Men kan inte komma på någon som överenstämmer med din beskrivning.
Finns det några gamla bilder då Klas inte var rätt?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply