Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

:D Gott Nytt År från Messinian Bay
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja Gott nytt år från ett rätt så blaskigt(snö/slask) Göteborg, där denna afton tillbringades.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nyårsafton 2017  4701 nr 2.JPG
Gott Nytt År,
Ja så kan man verkligen säga om den första dagen på det nya året. Det började redan igår med bättre väder och idag har vi strålande sol och 16 grader mitt på dagen. Supply-fartyget Ledra Pride gick ut på morgonen och befinner sig vid udden i sundet till Kithira. Vad hon skall göra där förstår jag inte ännu.
Bilbåten Glovis Prestige gick en tur under julen till Malta för bunkring och är nu på väg tillbaka till Messinian Bay. Hon befinner sig nu vid den västliga udden i nästan 15 knops fart på en kurs som för henne in i bukten. Glovis Passion ligger där sedan dagen före nyår.

Ekmen som låg i hamnen i ett par veckor gick före jul och ligger nu i Aveiro Portugal. Bilder på henne finns tidigare på sidan. Det finns inte längre någon ansamling av tankers i den yttre Messinian Bay. Det tog slut till jul. Den stora Pantariste på 309 tusen tdw gick istället till västsidan Sicilien där hon ligger utanför Augusta på ungefär samma sätt. Just nu har hon en ”mindre” tanker långsides, den heter ”Jag Laxmi” och är på 105 tusen tdw.

Jag bifogar även ett kort på årets sista solnedgång i Messinian Bay.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ledra Pride har under dagen fått destination Limassol på Cypern. Skall då förmodligen medverka i den pågående oljeletningen runt Cypern eller Egeiska havet.
Det är en gissning förstås men det pågår sedan länge försök till oljeexploatering på både grekiska och turkiska områden och så fort greker sätter igång något , kommer turkiska fartyg dit och vill vara med. Det sägs att det finns gott om olja i Egeiska havet. Det här kan bli spännande.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är svårt att sia i framtiden, men jag undrar om verkligen oljan har framtiden för sig. Det blir ju mer miljövänliga mest hela tiden tycker jag. Vi får se men det är ju av godo att båten blir sysselsatt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Min undran över supertankern Pantariste på 309 tusen tdw som kört runt i östra Medelhavet har inte klarnat. Nu finns hon N om Sicilien med västlig kurs och 12 knops fart med destination Singapore. Vad gjorde hon här? Om jag minns rätt så kom hon från Singapore till Medelhavet. Hon låg därefter i flera veckor i den yttre Messinian Bay, ibland med något mindre tankers långsides. Därefter gick hon till Malta där samma sak hände en bit utanför kusten. Och nu är hon alltså på vägtillbaka till Singapore. För att göra det ännu märkligare så låg som mest 7 stora tankers med styrfart i den yttre Messinian Bay. Ingen av dem finns kvar idag. Däremot är det samma sak vid Malta.

Jag kan förstå att man väntar på order på det sättet men jag förstår inte varför det ibland kom upp andra tankers långsides. Ungefär samtidigt som alla tankers försvann från Messinian Bay så försvann också Stand-By fartyget Ledra Pride från vår hamn. Hon ligger nu i Limmasol istället. Om det har att göra med dålig fraktmarknad för tankers så är det många bolag som blöder. Glovisbåtarna som ligger stilla här kanske ligger där de ligger av samma orsak. Men varför då göra så många turer ur från Kalamata? Att man måste gå till Malta för att bunkra förstår jag. Men det är mycket som jag inte förstår som inte jobbat med sjöfart annat än som lättmatros på 60-talet.

Nu verkar det som oljepriset är på väg upp igen så det kanske blir bättre kontrakt också för rederierna.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En annan sak som hände igår på Johannes döparens dag var att kyrkomässa med musikkår hölls i hamnen. Kulmen var att prästen välsignade ett kors och sedan kastade det i vattnet. På den signalen kastade sig en skara ynglingar ut för att vara först att få tag på korset. Den som kom först fick även en present. Fotis hade namnsdag igår och namnet betyder ljus. Hela händelsen har att göra med att ljuset kommer tillbaka samtidigt som Johannes döparen äras.

Detta hände igår över hela Grekland, i nästan varje kyrka. Jag var även med om det i Göteborgs hamn på 70-talet då den ortodoxa prästen var ombord i ett grekiskt fartyg som låg i Frihamnen. Men hamnen var isbelagd så man hade ett snöra fast i korset och halade upp det igen. Nu tror jag ändå ingen hade hoppat i där även om det inte fanns is. Varje år samma sak.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Vid negativa marknadsvariationer får man ligga still om man jobbar på trampmarknaden/spotmarknad helst då på en plats som kostar så lite som möjligt. En repositionering till en annan plats som tros vara mer gynnsam att få en charter är då en möjlighet.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu har vi åskväder med ett ganska lätt regn. Vi har haft temperaturer på mellan 15 och 18 grader de senaste dagarna. Solen har inte varit alltför vänlig mot oss men så är det ju också mitt i vintern. De första vårblommorna i ogräsform är redan på plats bland olivträden. Det är den gula klövern som växer överallt och som just har börjat blomma. Det är det fuktiga vädret som fått den att ge sig tillkänna. Den är som maskros i Sverige ungefär. Det finns inget sätt att få bort den. Även den vilda blå Irisen har börjat fastän ännu inte så rikligt. Blå Anemoner som Taube sjunger om får vi vänta på. Den röda är vanligare och kan kanske komma i januari. Ett annat säkert tecken på vår är att katterna börjar vilja para sig. Här är det inte marskatt som gäller, man hör dem redan.

Det har varit väldigt lugnt på redden efter nyår. Glovisbåtarna ligger för ankar sedan några dagar. Jag har svårt att förstå att det här stoppet av den längden var planerat. Det måste bero på brist på sysselsättning. Längre liggetid hade nog bara en torrlastare med gift som blev förbjudet efter lastning för ca 15 år sedan. Den låg ett par år innan den blev bortsläpad för sanering i Atenområdet. Det var en skorv så den kanske gick till skroten. Full däckslast hade den också.

De beslagtagna båtarna inne i hamnen ligger kvar. Det brukar ta tid men att inte den som var utbjuden på auktion blev såld måste väl bero på att skrotvärdet var för lågt för att även räcka till bogsering till Aten. Nu ligger den och drar hamnavgifter och det blir väl staten som får ta den smällen så småningom. Den affären måste bli sämre för varje dag som går. Men det är ju staten som skall ha hamnavgifter också. Mig gör det inget om den ligger kvar, jag har ju något att titta på när jag passerar. Utöver denna skorven som blev stoppad av besiktning så ligger där några mindre smuggelbåtar och en fiskebåt som gått i konkurs. Jag har en bild på den som kommer separat. Hej så länge.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2141.JPG
Så här ser den konkursdrabbade fiskebåten ut. Den går på tredje året nu och inget händer.

Ett ombyggnadsprojekt för den händige? Sommarstuga i Grekland?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och förifrån
Attachments
CIMG2140.JPG
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

En del exekutiva förfaranden har tendenser till att ta rätt så lång tid att genomföra och som du konstaterat det kostar inte sällan mer än det smakar. Samtidigt är det av vikt att det går rätt till.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En ny flagga dök upp idag på eftermiddagen. Den satt på torrlastfartyget Aysha M som ankrade upp på vår sida av bukten innan mörkret föll. Hon är flaggad på Komorerna utanför Östafrika. Ögruppen ligger mellan Madagaskars nordspets och afrikanska fastlandet. Det är nog första gången jag sett ett fartyg med denna flagga. Fartyget är byggt 1985 och tar 5628 tdw. Hon kom från Joniska havet och skall till Kherson i Ukraina Svarta Havet. Kanske har de fått tid över och här ligger de ju gratis. Hon har IMO 8511146. Jag tyder det som att hon skall vara där den 18/1 så hon kanske har någon liten frist. Hon är utan last kan jag tillägga.

På vår sida av bukten brukar mindre tonnage komma in för storm och det skulle bli hård vind i Egeiska Havet så med tom båt kanske det kan bli skvalpigt. Men jag tror inte det är anledningen. Färjorna ställer ganska ofta in avgångar när det blåser på Egeiska. Hur som helst, jag tror inte hon ligger så länge.

Skickar med en lånad bil.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... 20M#952202

Kraftiga master.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En ny flagga dök upp idag på eftermiddagen. Den satt på torrlastfartyget Aysha M som ankrade upp på vår sida av bukten innan mörkret föll. Hon är flaggad på Komorerna utanför Östafrika. Ögruppen ligger mellan Madagaskars nordspets och afrikanska fastlandet. Det är nog första gången jag sett ett fartyg med denna flagga. Fartyget är byggt 1985 och tar 5628 tdw. Hon kom från Joniska havet och skall till Kherson i Ukraina Svarta Havet. Kanske har de fått tid över och här ligger de ju gratis. Hon har IMO 8511146. Jag tyder det som att hon skall vara där den 18/1 så hon kanske har någon liten frist. Hon är utan last kan jag tillägga.

På vår sida av bukten brukar mindre tonnage komma in för storm och det skulle bli hård vind i Egeiska Havet så med tom båt kanske det kan bli skvalpigt. Men jag tror inte det är anledningen. Färjorna ställer ganska ofta in avgångar när det blåser på Egeiska. Hur som helst, jag tror inte hon ligger så länge.

Skickar med en lånad bil.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... 20M#952202

Kraftiga master.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du skall inte bli alltför förvånad över om hon inte har så värst mycket anknytning med den flagg hon för. Du kan ju kika på slag state performance table, så blir man snabbt varse om vad det är för typ av flagg. (Internationella redarorganisationen)

http://www.ics-shipping.org/docs/flag-s ... ance-table
Fredrik Ahlman
Post Reply