Jodå Torsten, det är häcktrålaren Michail som nu på sommaren är välmålad och fin. Hon har varit med på bild tidigare. Idag höll man på att laga trålen när jag var i hamnen. Det var två egyptier som höll på med lagningen på kajen. Vi har här i Grekland en hel del egyptier på fiskebåtar. De är antagligen billig arbetskraft. I det sammanhanget kan jag berätta att jag för några år sedan var på en kryssning på Nilen. En ung grabb i receptionen berättade att han tjänade 20 euro per månad. Fiskarna är säkert nöjda med en betydligt lägre lön än vad greker skulle vilja ha för samma arbete. Jag lägger med en bild på de egyptiska fiskarna som lagar trålen för deras båt Michail.
Båten som ligger akter om fiskebåten är en militärbåt från flygvapnet.
Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Båten som ligger akter om fiskebåten är en militärbåt från flygvapnet.
Re: Mesinian Bay, Gr
Challenger 1 kan nog komma att trafikera östra Medelhavet/Svarta havet ett tag till. Även i Nordeuropa finns aktiva fartyg från mitten av 1970 talet i drift. Däremot är det ju vanligen som så att när dessa fartyg "tjänat klart" i Nordeuropa så hamnar de vanligen i trakter likt Östra Medelhavet/Svarta Havet, Västafrika eller Sydamerika. Som en naturlig del av sin livscykel kan man tänka. Det är möjligt att vi på sikt kommer se förskjutningar på vilka som tar second handtonnaget i takt med ekonomisk utveckling. Även detta fartyg har ett förflutet från norra Europa.
Just variationen av tonnage i din hamn förgyller. Här är lyxkryssare, torrlastare, fiskeflotta, bilbåtar, tankers etc sida vid sida.
Kul med fiskebåtarna också, du får gärna visa mer av denna grenen på de blå verksamheterna.
Just variationen av tonnage i din hamn förgyller. Här är lyxkryssare, torrlastare, fiskeflotta, bilbåtar, tankers etc sida vid sida.
Kul med fiskebåtarna också, du får gärna visa mer av denna grenen på de blå verksamheterna.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Du glömde ta med smuggelbåtarna.
Och apropå smuggelbåtar så lade jag inte märke till att smuggelbåten Genc 3 var borta när jag kom från Sverige. Troligen har den blivit såld under sommarens lopp. Den heter numera Zerenity ZG och har IMO 9013036 och seglar nu under Panama flagg. Enligt lägesrapport idag så avgick hon idag på eftermiddagen från Yeysk i Ryssland. Som destination står samma plats. Yeysk ligger en bit norr om Krimhalvön. Den andra smuggelbåten (rosthögen) ligger kvar fast det var utlyst exekutiv auktion i våras. I annonsen ville man ha 10 tusen euro.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 6387&size=
Fotot är gammalt men utseendet stämmer.
Och apropå smuggelbåtar så lade jag inte märke till att smuggelbåten Genc 3 var borta när jag kom från Sverige. Troligen har den blivit såld under sommarens lopp. Den heter numera Zerenity ZG och har IMO 9013036 och seglar nu under Panama flagg. Enligt lägesrapport idag så avgick hon idag på eftermiddagen från Yeysk i Ryssland. Som destination står samma plats. Yeysk ligger en bit norr om Krimhalvön. Den andra smuggelbåten (rosthögen) ligger kvar fast det var utlyst exekutiv auktion i våras. I annonsen ville man ha 10 tusen euro.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 6387&size=
Fotot är gammalt men utseendet stämmer.
Re: Mesinian Bay, Gr
Hon sköts tydligen fortfarande av Genc Brothers i Istanbul. Vad heter rosthögen?
Re: Mesinian Bay, Gr
8035104 Simone. Hon finns på 17 träffar här på Fallrepet. Hamnavgifterna måste vara astronomiska nu.
Re: Mesinian Bay, Gr
De har inte en chans i världen att få åter de utlägg man gjort. Det finns en prioriteringsordning. Det bästa vore väl om Simone blev upphuggen. Den andra båten kan fungera på rätt plats i rätt sammanhang.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Det här kan bli ett problem. Någon får till slut ta på sig kostnaden för att bli av med henne. Det finns ingen skrotningsanläggning på nära håll (tror jag) så bogsering till Atenområdet blir ytterligare en stor kostnad. Samhället får nog ta den smällen oavsett kostnaden. Så gjorde man med ett annat fartyg för 15 år sedan. Hon var lastad med gift från Egypten (även däckslast) som var förbjudet i hela Europa. Efter några år på redden i Kalamata släpades hon iväg till Pireus för sanering. Det förstår dom nog redan men ingen vill hålla i skaftet och det finns inga pengar i statskassan. Och så måste den juridiska processen naturligtvis ha sin gång.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det blev ett ärende till veterinär för avmaskningsmedel för hunden så på återresan passerade jag hamnen och fick en nytagen bild på skrotbåten Simone. Byggnaden i bakgrunden är ett gammalt magasin för lagring av olika sädesslag som skeppades ut från Kalamata första hälften av 1900-talet. Man odlade även ris här. Byggnaden står sedan 50-talet tom och är numera ett rivningsobjekt som man inte är överens om vad som skall hända. Jag kan tillägga att den gula pollaren på bilden är från 1903 (det står på den). De andra är nyare.
Re: Mesinian Bay, Gr
Sent igår kväll kom ytterligare två fartyg till vår bay. Det var den lilla Maltaflaggade Asvira 9359210 på 3346 tdw och Cypernflaggade bulklastaren Mercurius 9580091 på 34537 tdw. Asvira ankrade upp för natten och gick tidigt på morgonen i hamn. Hon var fullastad och kom från Port of Reni i Ukraina med last till Napoli i Italien (torrlastare.) Hon lämnade hamnen klockan 12 efter att ha haft besök at en stor tankbil. Nu när hon passerar min balkong gör hon 8,8 knop på kurs 198 grader. Hon är byggd 2005.
Mercurius hade bråttom. Hon fick en båt från land av något slag och var iväg igen inom en timma utan att ha ankrat. Hon kom från New Amsterdam i Guyana och är på väg till Dneprobugsky i Ukraina. Hon är byggd 2010.
Som ni märker så är det en del trafik på Svarta Havet som mellanlandar här. Det händer då och då att de kommer in på nätterna. Här är fint väder idag med 27 grader.
Mercurius hade bråttom. Hon fick en båt från land av något slag och var iväg igen inom en timma utan att ha ankrat. Hon kom från New Amsterdam i Guyana och är på väg till Dneprobugsky i Ukraina. Hon är byggd 2010.
Som ni märker så är det en del trafik på Svarta Havet som mellanlandar här. Det händer då och då att de kommer in på nätterna. Här är fint väder idag med 27 grader.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det bästa för alla vore nog om skrothögen höggs upp innan hon sjunker till kaj. Det är nog som så att ni har bra och prisvärd service i er by som lämpar sig för ett kort stopp.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Atlantis Aldabra med IMO 9316012 är en Oil/chemical tanker som också ankrade upp vid Koroni (den västliga udden). Hon kom från San Nicolas i Korintviken och lade sig här i väntan på något. Förmodar att det är order hon saknar och att hon är på lätten. Hon lastar 3503 tdw och är byggd 2005. Som ni märker kommer det mycket sällan några äldre fartyg. Hon ligger utanför mitt fotoavstånd så en bild genom Marine Traffic får duga (de är i regel bättre än mina men inte aktuella).
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... BRA#121979
Hon ligger där just nu och drar pengar för rederiet. Hon för maltesisk flagg (en mycket vanlig flagga här).
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... BRA#121979
Hon ligger där just nu och drar pengar för rederiet. Hon för maltesisk flagg (en mycket vanlig flagga här).
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja det är fräscha fartyg som gäller, en gammal tanker kommer man inte långt med. Det är väl egentligen då kanske främst torrlastare som fortfarande kan vara rejält till åren. Olika segment, olika krav kan man sammanfatta det som.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
En liten kusttanker är just på väg in. Det är Taxiarchis 9117806 som har full last och passerar oss med stort avstånd. Det ser ut som det är höstens första oljelast som kommer till Kalamata. Hon har varit här förut i samma ärende. Jag tycker dock att oljelasterna hit har minskat. Hon är på 2547 tdw och för Grekisk flagg, byggd 1994. Hon saktade just nu till 8 knop efter att ha hållit styvt 9 knop. Hon kommer från Elefsina utanför Aten. Där finns raffinaderier. Taxiarchis är moderniserad så till vida att livbåten står på brant lutande räls längst akterut.
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... HIS#456088
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... HIS#456088
Re: Mesinian Bay, Gr
För att mina bilder är drabbade av soldissyndrom så bilägger jag även adressen till Marine Traffics bättre bilder.
http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... ITY#883441
Den lilla tankern Taxiarchis ligger där den ligger. Jag utgår från att de är uppankrade trots att det på AIS står "stopped". Förmodar att de skall lossa i morgon.
Re: Mesinian Bay, Gr
Den lilla oljetankern Taxiarchis lossade sin olja vid boj utanför Kalamata Oljehamn under måndagen och är nu på väg igen till Atenområdet. I varje fall går hon österut efter att just ha passerat udden. Som destination står fortfarande Kalamata, man ligger lite efter där.
Den andra oljetankern ,Atlantis Aldabra modell mindre, som legat vid Koroni några dagar och därefter legat för knappt styrfart längre ut i bayen har nu kommit söder om Peloponnesos med samma knappa styrfart. Just nu står det 0,6 knop. Som destination står GR ATK>IT AUG. Den första delen är i Grekland men ATK vet jag inte. Den andra delen är Augusta i Italien (på Sicilien). Vad kan anledningen vara till sådant beteende? Jag antar att det har att göra med att frakt inte är bestämd ännu?
Samma gäller väl den stora tankern på 318 tusen ton som ligger här fullastad med Egyptisk olja sedan snart två dygn.
Den andra oljetankern ,Atlantis Aldabra modell mindre, som legat vid Koroni några dagar och därefter legat för knappt styrfart längre ut i bayen har nu kommit söder om Peloponnesos med samma knappa styrfart. Just nu står det 0,6 knop. Som destination står GR ATK>IT AUG. Den första delen är i Grekland men ATK vet jag inte. Den andra delen är Augusta i Italien (på Sicilien). Vad kan anledningen vara till sådant beteende? Jag antar att det har att göra med att frakt inte är bestämd ännu?
Samma gäller väl den stora tankern på 318 tusen ton som ligger här fullastad med Egyptisk olja sedan snart två dygn.