Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Galeasen hör också till de fartyg som är lätt att bestämma typ på. Två master som båda var gaffelriggade. Den främre masten var högre och kallades stormast. Den aktre masten var mesanmast.

Brigantinen hade också två master och var lik briggen. Skillnaden var att den aktre masten (stormasten) på brigantinen endast var riggad med gaffelsegel. På briggen var den aktre masten (stormasten) råsegeltacklad med ett gaffelsegel i akterkant på masten. Ibland satt detta s k briggsegel på en snaumast i akterkant av stormasten.
User avatar
Sluputen
Posts: 22
Joined: 04 Oct 2008, 15:57

Re: Skutor

Post by Sluputen »

En brigantin kan faktiskt ha råsegel även på stormasten...
EOW beskuren.JPG
EOW beskuren.JPG (72.26 KiB) Viewed 17316 times
Bull 1841.JPG
Bull 1841.JPG (33.25 KiB) Viewed 17316 times
//Sluputen
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Man kan säkert hitta många varianter, men den här bifogade är väl den man menar, när man hör ordet brigantin.
Sveriges Skeppslista skiljer inte på slätskonare och brigantin - alla blir skonare.
Attachments
Brigantin b.jpg
Brigantin b.jpg (14.69 KiB) Viewed 17307 times
Brigantin.jpg
Brigantin.jpg (22.87 KiB) Viewed 17307 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

När jag sitter vid datorn, så har jag den här brigantinen inom synhåll.
Attachments
Grahn, Hjalmar  Trälast aa.jpg
Grahn, Hjalmar Trälast aa.jpg (59.58 KiB) Viewed 17302 times
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

För de, som vill veta vad saker och ting heter på engelska på en brigantin, så kommer här en bra teckning.
Attachments
Brigantin H Paasch 1885.jpg
Brigantin H Paasch 1885.jpg (66.59 KiB) Viewed 17256 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det är svårt att på skissen se de lägsta numren på Torstens mycket fina riggritningar.

Man kan undra vad skillnaden mellan brigg och brigantin egentligen är när brigantinen kan vara riggad på nästan samma sätt som en brigg. Den enda skillnaden jag ser på bilderna som presenterats här är att brigantinen inte har lika många råsegel på masterna som briggen. Annars är väl den traditionella brigantinen den som Torsten visat på bilderna. Som i så många andra fall kan det nog finnas många varianter. Sedan kan man undra vem som bestämmer vilken typ det är och på vilka grunder? Finns det något officiellt skrivet som säger vilka kriterier som gäller för de olika typerna av fartyg?

Det lär inte bli lättare när man kommer över till barkantin som har tre master varav den främre fullriggad och de två övriga riggade med gaffelsegel. Fullriggad förmast förstår jag som riggad med fock, märssegel, bramsegel och toppsegel, kanske dubbla av märs, bram eller toppsegel. Det finns en annan benämning på samma skapelse, skonertbark. Och då är vi plötsligt inne på skonare eller skonerter som har ett stort antal variationer. De får bli nästa gång.
Last edited by imar on 24 May 2017, 20:44, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nej nu ser jag även de lägsta numren (1 - 7).
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Och som en god vän så riktigt påpekar - varför gå utrikes, när vi har Blomgren, som inte bara kunde göra tabeller.
Attachments
Blomgren Segelfartyg 1.jpg
Blomgren Segelfartyg 2.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det verkar vara en bra bok. Vad heter den och vad heter Blomgren i förnamn? Jag antar att den går att finna på biblioteket.

Har du lust att lägga ut lite till. Om barkantiner tex?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Han hette Axel S Blomgren, och boken, som kom i många upplagor, heter Lärobok i sjömanskap. Första upplagan kom 1914. Han var mellan 1910 och 1926 lärare vid navigationsskolan i Göteborg.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Så här såg 'min' brigantin ut på foto.
Attachments
5448  Genius i hamn.jpg
5448 Genius i hamn.jpg (48.32 KiB) Viewed 17001 times
5448  Genius.jpg
5448 Genius.jpg (63.39 KiB) Viewed 17001 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Evert Taube skaldar om fullriggaren Taifun som hade 22 satta segel när de blev räknade. Tremastare ligger väl närmast till hands även om man på en fyrmastare kan nöja sig med 22 satta segel i vissa väderlekar. Eftersom hon förde röjlar så drar jag slutsatsen att segelminskningen inte var alltför stor och då stämmer tremastare bättre än fyrmastare. Jag kan tänka mig 5 segel på vardera fock och stormast, 6 stycken inklusive mesan på kryssmasten, 4 försegel och 2 mellanstagsegel.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Om du går in och söker på:
kauppalaiva.nba.fi/?lang=sv
och sedan på tacklingen: fregatt
så hittar du de, som kan komma i fråga.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Så kan det nog vara. Evert var ju mest diktare och sångare men han hade varit till sjöss också. Och vad jag kan förstå från andra ställen också så kan tiden stämma. Det är kanske inte säkert att han upplevt det han skriver alla gånger men i det här fallet så kan nog någon av de på Finlands Sjöhistoriska Museums lista stämma. Namnet är väl påhittat för att det inte skulle bli bråk om något. Jag har för mig att han gjorde texten i slutet av 30-talet. Möjligheterna till research var ju då inte så goda som idag vilket kanske kan tala för att en del av innehållet var självupplevt. Gorillan och Hagenbäcks ombud mm får man förstås ta bort. En del har ondgjort sig på att 22 segel inte kan stämma men jag tycker att det kan stämma väl med någon av fregatterna på listan.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det finns f ö ett faktafel i 'Möte i monsunen', som har med meteorologi att göra.
Post Reply