Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja se där man är borta några dagar och det tillkommer många fina fartyg. Island Sky har ju svenska kopplingar, du noterade säkert S:et i skorstenen och det är ju Saléns logo. Nästa generations Salén driver kryssningsverksamhet med mindre kryssningsfartyg. Kika på Salén Ship Managements hemsida där kan du läsa mer om dessa mindre kryssare. Alltså finbesök i hamnen.

Att träbåtarnas tid är räknade var väl rätt så forutsägbart också i Medelhavet även om ni fått njuta av dessa lite längre tid. Stålbåten är en tuff konkurrent eller något kompositbygge a la vindkraftsservice fartyg. Det är som ett naturligt steg i utvecklingen.

Tja torrlastaren kring 4.600 är ju av normalstorlek i Europa och har framtiden för sig. Olika fartyg har ju olika syften. Större behöver inte alltid vara bättre. Jag tror att man kommer se en minskning av de mindre torrlastarna i ditt område under de kommande åren 4-5.000 ton är en bra storlek i coasterklassen.

Bilderna du tar är kanon, alltid lika kul att se vad som händer i din vik.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

KOSTAS_DIMAKIS.jpg
KOSTAS_DIMAKIS.jpg (39.85 KiB) Viewed 13544 times
Ännu en liten självlastare har kommit till hamnen för att lasta olivavfall för eldning. Den här gången är det en liten båt som bara lastar 1271 tdw. Det är den grekisk flaggade Kostas Dimakis som är byggd 1977 och har några år på nacken, 40 år närmare bestämt. Jag fick se henne av en händelse när jag åkte förbi hamnen utan kamera (otur). Hon ligger och lastar med sin egen skopa och blir nog last ikväll. På avstånd såg hon ut att vara underhållen. De andra som varit här i samma ärende har gått med lasten till Italien. Få se om det blir samma denna gång. Eftersom jag inte fick någon egen bild så lånar jag från Marine Traffic. Hon är fortfarande blåmålad.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Verkligen ett trevligt möte förstår jag speciellt med tanke på att det är en ex.-svensk båt. Detta är "Ex. Nordica" och en av de 8 japanbyggena som gick till Nordship. De 8 systrarna beställdes med sikte inställt på det statliga projektet "Stålverk 80" som tyvärr rann ut i sanden. De flesta systrarna fick ett långt liv i Sverige, Nordqueen gick dock till botten. Den sista av systrarna som lämnade svensk flagg var Nordking/Tango som jag själv haft att göra med. Idag är det nog bara en eller två systrar kvar i livet.
Nordbåtarna har en säregen design, lägg speciellt märke till skorstenen. Dessa fartyg byggdes på 70 talet men deras design håller än idag, de ser fortfarande moderna ut. Jo jag hoppas verkligen att du ger dig ut med kamera idag så att vi kan få njuta av detta lilla fartyg. Jag tror inte någon av systrarna blev förlängd. Original sitter det en Niigata Huvudmaskin och Yanmar HJMer. De byggdes hos Tokoshima Zosen i Japan och seglades hem.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tyvärr gick hon igår kväll. Jag såg henne från balkongen, på väg till Kreta. Låter konstigt med den lasten. Kreta är full av olivträd. Kanske det var något annat som lastades. Jag såg det bara på håll.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det behöver inte vara så konstigt att man importerar olivmaterial eftersom med en sådan import kan man då balansera prisnivån på varan. Annars finns risken att säljarens marknad uppstår. Synd att du missade henne men vem vet kanske hon kommer igen!?!
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Celia 4190.JPG
I motljus tog jag den här bilden idag vid lunchtid från utsidan av hamnpiren dit jag tagit mig för att få totoavstånd. Fotoavstånd fick jag och motljus på köpet. Bilden föreställer den ilsket grönmålade bulk carriern Celia 9571600 som ligger med aktre kranen färdig för att ta emot förnödenheter och proviant som beställts. Celia är byggd 2013 och lastar nästan 35000 tdw. Hon är 180 meter mellan stävarna och seglar under Panamaflagg. Hon gick några timmar senare och är ikväll NV om Kretas västsida på väg till Port Said. Som så många andra passade hon därför på att proviantera innan hon lämnade Europa. Jag föreställer mig att det är lättare att få det man vill ha här än när man väl kommit till Port Said och vidare i Suezkanalen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kostas Dimakis som var här och lastade olivavfall för några dagar sedan gick vidare till Iraklion på Kreta med ett mycket kort hamnstopp. Jag misstänker att hon kompletterade lasten där. Nu befinner hon sig sydväst on Naxos på en kurs som tar henne närmare Greklands fastland. Kanske behöver hon ytterligare komplettering av last innan hon kan gå vidare. Det var dumt att inte notera hennes djupgående när hon lämnade Kalamata. Det visar sig i morgon vart hon är på väg. Det står på AIS just nu att hon ligger 4,8 meter djupt. På ett av ställena står current draught 4,8 meter.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja hon är fullastad där. Dessa små 499 paragrafare är ju så små att lasten kan i bulk hanteras ganska snabbt och kräver ett kortare stopp. Det har ju sina fördelar det också.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon är på väg till Aspropirgos inne i Elefsinabukten en liten bit NV om Aten. I antiken stod där ett stort sjöslag. Salamina är också känt bland båtologer för att bli fyrmastskonaren Ingers sista viloplats. Hon ägdes sista tiden av greker som till slut lät henne förfalla och bli vrak vid Salamina. I den här bukten ligger massvis gammalt tonnage för ankar i väntan på upphuggning. Vid oljekrisen för några årtionden sedan kunde man se klungor av supertankers liggande för ankar, sida vid sida just där. Kostas Dimakis kommer troligen att lägga till vid Elefsina. Aspropirgos ligger några stenkast inne på land. Där kan de ha användning för oliv-avfallet för eldning inom industrin.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja det låter troligt. Bra att samla in avfallet och omvandla till energiresurs. Skogen är en viktig resurs som kan nyttjas mer för den miljövänliga omställningen i vårt energibehov. Vi kommer se mer av skogsresurser i framtiden för sådana ändamål.
Det skiljer ju sig stort i världsmarknadspriset på stål och visst lönar det sig att vänta in rätt tillfälle för upphuggning. Likväl är det lite bekymmersamt med detta för man kan i marknadsprognoser se att när frakterna ökar i pris avtar också upphuggningen eftersom man då väljer att köra ett tag till. Så det är inte bara stålpriset som har betydelse utan också fraktmarknaden i stort. Vi skulle behöva en än större upphuggning för att komma tillrätta med fraktmarknaden eftersom marknaden tillförts otroligt mycket tonnage senaste åren. Ett del problem är ju också att mycket tonnage som tillförs är större vilket medfört likt inom ramen för förra stora krisen på 80-talet att rätt nya fartyg går till upphuggning. Sedan har vi faktorer som tex större Panamakanal ger behov för större fartyg vilket då ger överskott av tidigare maxare osv.
Jag skulle kunna tänka mig att vi får en ny kris den dag lågbudgetproduktionscirkusen flyttar från Asien till Afrika med nya transportmönster som följd men det är ett senare problem.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

TAXIARCHIS.jpg
TAXIARCHIS.jpg (58.17 KiB) Viewed 13340 times
Den här lilla kusttankern är av den storleken som brukar förse Kalamata med olja. Vi har en liten oljehamn utan kajanläggning men med bojar där lossningen sker via pipeline. Avståndet till min balkong är för stort för fotografering men med kikare kan man se hur den ser ut. Denna heter Taxiarchis med IMO 9117806 och lastar 2547 tdw. Hon är byggd 1994 och seglar under grekisk flagg. Hon kom in idag på morgonen och ligger med ett djup av 5,6 metet. Jag antar att det betyder att hon är lastad.Jag tycker mig ha märkt en minskning av besöken av dessa kusttankers och det är kanske så att oljan minskar överallt. Jag skickar med en lånad bild från Marine Traffic.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Fel uppgifter av mig. Taxiarchis ligger en bit från oljehamnen och hon har ingen last. Jag tittade i kikaren idag på morgonen. Det kanske lutar åt att hon är tillfälligt upplagd. Mitt förra inlägg stämmer såtillvida att det är den storleken som kommer hit med olja. Skall se om jag kan finna anledningen till att hon är här.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja vi måste ju alla se till att dra ned på fossil bränsleanvändning till förmån för mer miljöriktiga alternativ. Även inblandning av förnyelsebara substanser i bränslet tex från skogen såsom tallolja och vad det nu kan vara. Fartyget är ju en volymtransportör som är helt oöverträffad ur de flesta dimensioner. Jag vet inte vad som är anledningen just hos dig att transporterna minskar, de kan ju också flyttat upp på land vilket egentligen inte är värst önskvärt.
Coasters är viktiga och på sätt och vis små miljöhjältar som förflyttar partier på ett miljöriktigt vis.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Taxiarchis gick sent igår eftermiddag och befinner sig nu söder om Hydra, på väg till Elefsina. Hon går med 10,6 knop och bör hinna påbörja ny lastning på förmiddagen idag (om det är det som är avsikten). Man kan se tankbåtarna ligga vid pirarna i Elefsina när man passerar med buss eller bil på vägen till Aten.

Under gårdagen kom en ny ankarliggare till vår bukt. Det är den panamaregistrerade Saadet C med IMO 9549267 på 22 185 tdw och byggd 2009. Hon ligger utan last och är destinerad till Istambul.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Hej på er
Har inte varit inne på länge men ni kikar jag in.
Stålverk 80 fartygen var i mitt tycke väldigt fina, men om man gjort lastlådan lite större avpassad för container hade man haft ett på den tiden större kundunderlag. Vi lastade några av dessa med containers i Göteborg och vad jag kommer ihåg så fattades det bara någon eller några decimeter för att kunna fylla rummet. Likaså om man på däck hade haft cont.fästen så hade det blivit bättre. Några gånger tappade man hela däckslasten på grund av att det inte fanns fästen utan burkarna stod på strö.
Z
Post Reply