Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

OK !
hittade ditt inlägg till slut ,den bästa bild jag sett på SVANEFJORD !

den här tråden börjar bli lite stor och ohanterlig !! kanske läge på att låsa den och starta "skutor 2" ?

http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f ... &start=975
Mvh Klas
Lars Johansson
Posts: 18
Joined: 01 Nov 2016, 11:48

Re: Skutor

Post by Lars Johansson »

Ørnen, 7833, signal KHQG / SKGM, dansk signal NSVR, finsk signal OFZX. Vilken info finns om skutan? Sänktes den på finskt vatten genom att den eldades upp till havs - eller sänktes den för att utgöra ett fundament för en brygga? Till vilka hamnar kan den ha seglat under sin tid under svensk flagg?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Enligt min mening blir det inte lättare att hitta för att man börjar på nytt. Då blir det istället två ställen att leta. Jag tycker att det brister lite i sökfunktionen kanske men om man söker på Aga eller Svanefjord får man ju fram alla inlägg där dessa namn eller ord nämnts. Jag skall göra en sökning på Aga när jag postat detta för att se om det stämmer. Hälsningar Ingemar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Klas, vid sökning på Aga kom mitt inlägg med bilden upp som tredje post. Vid sökning på Svanefjord så finns det fler inlägg men om man vet att det skall ligga under skutor så blir det lättare att hitta. Jag håller med dig om att bilden är bra. Den är en del av en större bild med vinterupplagda skutor.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Vad heter den här loggern?
Attachments
Okänd svart logger m grå brädgång b.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Carl 3386 .jpg
Bilden föreställer skonaren Carl. Den hade Skärhamn som hemort mellan åren 1910 och 1917. Fotot är från sjöfartsforumet Fallrepet.

Carl Registreringsnummer 3386
Carl byggdes 1892 som tvåmastad skonare i ek hos skeppsbyggmästare Ferdinand Hansen i Marstal. Den 25 maj 1892 såldes fartyget, som döpts till Carl, till Gustav Rasmusen i Marstal, själv befälhavare. Enligt Danmarks Skibsliste 1893 hade hon mättalen 54,5 brt och 48,5 nrt. Hennes djup midskepps i lastrummet var 7,6 fot. Hon såldes den 18 januari 1899 för 11 000 kronor till Johan Jansson på Donsö. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde skutan vidare, vilket framgår av certifikat den 28 januari 1902, till ett partrederi på Donsö med 3 delägare. Gustav Karlsson var huvudredare och befälhavare. De andra delägarna i partrederiet var hans bröder, Karl Botvid och Alfred. Alla tre delägarna hade lika andelar. I 1908 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 52,41 brt, 49.89 brt under däck, 39,85 nrt, 19,80 längd, 5,68 bredd, 2.23 djup, 2,8 meters djupgående och Donsö som hemort. Det nämns också att hon drivits 1905.

Anmälan ingavs den 21 mars 1910 att Carl sålts till ett partrederi i Skärhamn med Johan Bernhard Axelsson som huvudredare och hälftenägare. Avtalet var undertecknat den 15 februari. Johan var född den 26 december 1885 och avled den 2 februari 1913 i tbc som ogift. Hans föräldrar var Axel Johansson och Beata Berntsdotter på Magasinsgatan 7 i Skärhamn. Axel var född på Klädesholmen 1857 och Beata i Tolleby Västergård 1858. Befälhavare och hälftendelägare var Karl Bernhard Kristiansson på Bagarliden 1. Han var född i Skärhamn den 18 april 1883 och hans föräldrar var Kristian Eliasson och Britta Helena Andersdotter. Kristian var född i Säby 1831 och Britta i Kebene 1852. Johan Axelsson sålde sin andel i fartyget den 25 december 1912 till Janne Bolivar Hermansson i Skärhamn som då också blev huvudredare. Han var född i Kroksdal den 29 september 1890 och bodde på Storgatan 1 i Skärhamn. Hans föräldrar var Herman Berntsson och Anna Johanna Kristiansdotter. De var födda i Kroksdal 1854 och Nordvik 1855. Janne var gift med Anna Beata Jonsson som var född i Skärhamn den 26 januari 1891.

Under 1916 gjordes reparationer och ombyggnader på Carl och i samband med detta installerades motor på 25 hk. Detta anmäldes den 5 oktober och hon redovisades då som motorfartyg. I mätbrevet av den 9 september redovisas 52,54 brt och 37,89 nrt.

Hon såldes den 10 maj 1917 för 24 000 kronor till ett partrederi i Marstrand. Köpare var S P Svensson, Johannes Svensson och C B Österman i Marstrand. Carl såldes vidare samma år för 29 000 kronor till Johan Birger Olsson i Göteborg och Axel Birger Karlsson i Långedrag med 1/6 resp. 5/6. Axel Birger var huvudredare och befälhavare och Långedrag blev hemort. Hon överfördes därefter den 12 mars 1918 för 35 000 kronor till Rederi AB Gulli i Göteborg. Enligt certifikat den 25 juni samma år var Karl Bernhard Kristiansson från Skärhamn befäl-havare. Det nyregistrerade bolagets styrelse utgjordes av sjökapten Axel Birger Karlsson, handlare John Birger Olsson och skeppsmäklare Jakob Ture Olof Norrby. Den 10 december 1918 intygades att fartyget sålts för 45 000 kronor. I certifikat två dagar senare meddelas att Axel Birger Karlsson i Göteborg är ensam ägare och själv befälhavare.

Den 30 december 1921 sprang Carl läck på resa från Landskrona med last av 950 säckar gödning till Karlstad. Hon sjönk i Dalbosjön men besättningen räddade sig i livbåten in till Hjortens udde. De hade under resan haft problem med dåligt väder och börjat läcka. I närheten av Vänersborg gick de på grund men lyckades komma av grundet med hjälp av ankare och ankarspel. Resan fortsatte därefter men läckan ökade och länspumpen klarade inte att hålla skutan flytande. Motorn stannade, besättningen gick i livbåten och tog sig iland på en ö utanför Hjortens udde. Då hade Carl redan sjunkit. Dalbosjön är den västra delen av Vänern. Hjortens udde ligger utmed den västra kusten av Vänern i närheten av Mellerud.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Skeppslista över segelfartyg i utrikes fart, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1893 - 1899, Sveriges skeppslista 1908 och 1917, Nya Lidköpings Tidning 27 september 2013, tidningen Länspumpen 1: 1991, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Ja,CARL var ju vad som visade sig vara anledningen till att Vänermuseét i Lidköping och dess sk "Marinarkeolog" ??
totalt gjorde bort sig 2013 , :lol: :lol: :lol: :lol: finns de som skrattar än åt den här personen !!
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f ... hilit=Carl

Såvitt jag vet har han inte figurerat i pressen sedan dess i nåt vraksammanhang , däremot som ansvarig för nån filmutställning !

Kanske av ledningen belagd med munkavle ? :roll:

MEN ,8 september 2016 ,kl 20.00 hände något jag fortfarade inte fått klarhet i !

Jag fick jag ett sms från ett för mig okänt nummer

Vi är väldigt trötta på dig .insamlat material är nog

när jag kollade nummret så gick det till Vänermuseet !!!!!
jag ringde upp och frågade personen som svarade " vad är det frågan om ,vem är du "

fick ett sluddrande svar att det var Roland Petersson ! han frågade vem jag var vad jag ville och var jag fanns !!!??
jag svarade, Klas Andersson och jag är i Götene ,och frågade igen vad som menades !
men fick inget begripligt svar .... lade då på ..

efter ett par minuter så ringde det igen !! samma person frågade "är det Klas "
något irriterad svarade jag ,"det vet du väl när du ringer ,vad menas med sms,et "!
fick svaret "jaha du ja då vet vi " sen klick .han lade på ....

räknade ut att jag inte sett eller pratat med Roland petersson sen hösten 1999 !!!!
alltså 17 år sedan !
men jag kände ändå igen rösten !!

Det här tog jag givetvis som någon form av hot ! framfört från Vänermuseét :twisted:
Och skrev direkt utförligt till Museiechefen och frågade varför en anställd framförde någon form av hot !

fick flera undvikande svar ,och till slut att det var "utagerat" ....?
blev ännu mera förbannad !!!
och skrev då till ordföranden i den nämnd som är ansvarig för det här museét !
men även där blev svaret ungefär samma !!
ingen förklaring eller någon form av ursäkt !!

vet inte vad som var orsaken till att ..... just då fick spelet !
,kan vara att han just då läst mina något nedsättande inlägg här om Carl?

Skriver detta för att jag är intresserad av om någon av de övriga som skrev lite "nedsättande"
har blivit utsatt för något liknande ?
Mvh Klas
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

CIMG4017.JPG
En Glad Påsk önskas till alla på Fallrepet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Ja ni får alla ha en äggstra god påsk! Konsumera nu bara inte för mycket sjöfart i helgen...kan det förresten bli för mycket? :D
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Skutor

Post by Klas Andersson »

Jag har fått en fråga från "moose65 " om ännu ett par skutor som haft Kållandsö som hemmaort .
men det är inga jag själv har koll på

Nedanstående har jag hämtat från Länspumpens registersidor
NR:1799,
S = segelfartyg , TOMAS ex TENGGRENSTORP IV byggd 1896 i Assarebo , 68 brutto och 65 netto ton
inregistrerad 1884 , avförd 1969 som Förolyckad


inte förolyckad i Vänern ! då skulle jag nog veta om den !
Första namnet TENGGRENSTORP och ett nummer betyder att den då tillhörde Tenggrenstorps Tegelbruk i Vänersborg ?


Nr:1927
S = segelfartyg ,GUSTAF ADOLF byggs i Södra Garn 1852, 65 brutto och 59 netto ton ,
inregistrerad 1894 ,avförd 1923 som upphuggen


all historik och foton är av intresse !
Mvh Klas
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Skutor

Post by Micke E »

Klas Andersson wrote:Jag har fått en fråga från "moose65 " om ännu ett par skutor som haft Kållandsö som hemmaort .
men det är inga jag själv har koll på

Nedanstående har jag hämtat från Länspumpens registersidor
NR:1799,
S = segelfartyg , TOMAS ex TENGGRENSTORP IV byggd 1896 i Assarebo , 68 brutto och 65 netto ton
inregistrerad 1884 , avförd 1969 som Förolyckad


inte förolyckad i Vänern ! då skulle jag nog veta om den !
Första namnet TENGGRENSTORP och ett nummer betyder att den då tillhörde Tenggrenstorps Tegelbruk i Vänersborg ?

all historik och foton är av intresse !

Om jag har samlat på mig rätt uppgifter:

TOMAS Regnr 1799 byggdes vid Assarebo 1886 som ZACHEUS och tillhörde Torpa tegelbruk.
Senare Tenggrenstorps tegelbruk i Vänersborg som TENGGRENSTORP IV
Bild som TOMAS bifogas...


Södra Garns varv fanns inte 1852.
Däremot byggdes slupen GUSTAF ADOLF (regnr1927) på Garns varv (Norra Garn) 1852 av skeppsbyggmästare Carl Christiansson.
Attachments
1799Tomas.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Tomas såldes 1964 från Stig Valter Nilsson, Kållandsö till Axel Larsson, Hjo, och blev lustfartyg. I början på 1966 såldes den, fortfarande som lustfartyg, till Olle Reinhold Andersson, (Brämhult), Borås. Som lustfartyg är fartygen med förlov sagt ointressanta för min del.
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Skutor

Post by Jan Schönemann »

Axel Larsson drev en fartygsagentur i Hjo. I mitten av 60-talet låg både 1799 Tomas och 3072 Vättervik till salu i Hjo hamn. Innan detta hade 6973 Klippen lämnat Hjo för att bli lustfartyg i Sthlm.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jan, Enligt mina anteckningar var det Algot Erik Elmer Larsson som ägde Klippen när hon var i Hjo. Om jag inte har fel så var han bror till Axel Larsson. Algot Larsson föll överbord och drunknade den 9 november 1956. Det var efter den händelsen hon blev upplagd och därefter såld till lustbåt. Tacksam om du vill rätta mig om jag har fel.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Den 9 april i år frågade jag efter namnet på en logger. Nu har jag kommit på, vad det är för en; den hette WYC, regnr 9324. Namnet är lite udda - jag tror, att Y:et står för Yngve och C:et för Christianson, men vad står W:et för??
Imar - du har rätt beträffande Klippen, men i kommentaren står det bara, att den såldes från ägare i Hjo - inte vem som ägde den.
Post Reply