Bunkerbåt

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
rawen
Posts: 3
Joined: 19 Feb 2017, 20:41

Bunkerbåt

Post by rawen »

Finns det någon som vet var man får tag i en ritning till en gammal bunkerbåt eller liten gammal lastbåt, längd kring 20m, har byggt flere modellbåtar tidigare, och söker och söker efter något annat än de Engelska "clyde Puffers" jag byggt. fartyg som tex:http://www.dyronsoljor.se/monett.htm https://www.blocket.se/stockholm/Motort ... 351256.htm
eller nästan vad som hälst! Jag har byggt alla med rc styrning, fungerande lanteror osv.
Hoppas någon har något!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bunkerbåt

Post by kapstans »

Om du kontaktar Transportstyrelsens Sjöfartsavdelning så kan du fråga dem om de har ritningar i arkivet på en båt som är eller har varit svenskflaggad. De har mycket i sitt arkiv och de är vanligtvis mycket trevliga och tillmötesgående. Du kan ju då tex fråga rörande den mycket lilla båt du lyfter som exempel.
Fredrik Ahlman
rawen
Posts: 3
Joined: 19 Feb 2017, 20:41

Re: Bunkerbåt

Post by rawen »

Tack för infon, jag skall genast försöka kontakta dom och se om de kan hjälpa. Det är lite svårt att veta vart man ska vända sig då man är från Finland!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bunkerbåt

Post by kapstans »

Ja det är inte lätt men Transportstyrelsen är vår myndighet motsvarande finska Trafi. Kul att du kikade in på Fallrepet.
Fredrik Ahlman
rawen
Posts: 3
Joined: 19 Feb 2017, 20:41

Re: Bunkerbåt

Post by rawen »

Hittade tyvärr INGEN info från Transportstyrelsen, men vilken skillnad på kundservicen här i Sverige mot i Finland där jag bor! Transportstyrelsen svarade mycket snabbt på alla mina frågor, försöker jag kontakta trafi med samma frågor så får man vänta mycket länge (om man alls får) på svar. Samma sak då jag kontaktade en firma som sålt den ena för många år sedan, snabbt svar på mina frågor, imponerande kundservice, inte alls vad jag är van med "hemmifrån"
H. Patrik
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bunkerbåt

Post by kapstans »

OK, det var tråkigt. Du skulle kunna se om tex Sjöfartsmusset i Göteborg kan ha någon ritning på någon mindre bunkerbåt i sina samlingar. Ofta när rederier avvecklat har modeller, ritningar och dokument hamnat i deras arkiv. Kanske inte en ritning på just de objekt du lyfter men något likvärdigt.
En annan variant är att du ställer en fråga via Klubb Maritims web-plats, någon kan ju ha något i sina gömmor.
Lycka till i ditt sökande!
Fredrik Ahlman
Post Reply