Ljudsignaler

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Ljudsignaler

Post by m/s munter »

Dessa är från 1888, är de aktuella än idag?

De gånger jag givit signaler med Munter i kanalen o sjön, verkar inga av de andra flytetygen fatt något..

I Billströmmen och Spetsnäset här i Forsvik är det ju signalplikt, men sällan ges rätt signal åt rätt håll.. De få som tutar gör det lite som de vill, inkluderat passagerarbåtarna vilka är dåliga på att ge signal efter kl 18... Då de tror att ingen mer kommer. Men det gör ja! Tuuuut Tut... :arrow:
Attachments
image.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ljudsignaler

Post by kapstans »

Göta kanals skepparguide sidan 14 rekommenderas rörande signaler;

http://www.gotakanal.se/media/2031/skep ... e-2017.pdf
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Ljudsignaler

Post by m/s munter »

Det är ju anmärkningsvärt att endast passagerarbåtarna ska ge signal!? Ofta ser man stora privatbåtar/fartyg som inte kan mötas.. ? I sjökorten av papper står det att man allmänt ska ge signal.
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Ljudsignaler

Post by sverre »

Ljudsignaler är kul och bra :D .
Jag tycker mej ha sett några olika definitioner på tre korta.
En är att man har back i maskin och inte nödvändigtvis går bakåt(broms :mrgreen: ),en att man faktiskt går bakåt.
Det kanske skiljer om man går i kanalen eller tex.GBG hamn :?:

/Christian
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Ljudsignaler

Post by m/s munter »

Särgårdstrafiken i Sthlm brukar ju ge tut tut tut när de backar ut från kaj inne i byn.

Ja brukar plinga i skeppsklockar 3 ggr. Mysigare..
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Ljudsignaler

Post by Jan Schönemann »

I skepparguiden står det att befälhavaren på fartyg i yrkestrafik bestämmer på vilken sida möte skall ske, vilket ibland skapar förvirring hos privatbåtar. I pråmtrafiken på kontinentens floder är det vanligt framför allt i kurvor att man möts på "fel sida". Pråmarna har en blå skylt med ljussignaler utvisande mötessida.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Ljudsignaler

Post by m/s munter »

vad gäller ljud i dimma så är det nog si o så med hur GPS-navigerande båtar använder det ... Har varit på Vättern i dimma och hört o sett trollingfiskare i full fart in o ut till hamn.. De hör nog knappast mina tutande i munblåsartratten.. Sen vill det ju till att ha någon på däck som lyssnar efter främmande ljud.

Lite som när jag ankrar och hissar upp bollen dagtid.. Folk undrar nog va de är för skit.. :roll:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Ljudsignaler

Post by kapstans »

Även om andra inte gör rätt så är det heder åt dig som gör rätt, signalerna finns ju till för säkerheten. Det känns lite oroande att en del struntar i regler totalt. Alternativt inte förstår dess innebörd eller i värsta fall existens.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Ljudsignaler

Post by örnen »

thumbnail_WP_001159.jpg
Jag fick många förundrande blickar när jag hissade upp ankargloben i somras.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Ljudsignaler

Post by imar »

Ligger din granne förtöjd i dig på bilden? Jag ser inte hans ankarsignal. Vad gäller i sådant fall? Skall var och en visa signal eller kan din gälla för båda?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Ljudsignaler

Post by m/s munter »

Hur är det nattetid, om man ligger sidledes. skall båda eller alla om det är fler föra ankringslanterna? då blir det en gegga av lampor som är svåra att tyda?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Ljudsignaler

Post by m/s munter »

En 8 år gammal bild.. med svart "ägg"..
Attachments
DSC00394.JPG
munter.JPG
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Ljudsignaler

Post by örnen »

Ja ORÄDD ligger förtöjd långsides mig. Nattetid brukar en av oss ha ankarlanternan tänd
Och vi har bara en tänd när vi ligger i hop. Ankarlanternan anger ju ändå ingen bredd på ekipaget.
Så tror jag att signalen är lättare att tyda då än att det är flera lampor som lyser och grötar till det.
Post Reply