Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Som väntat gick bananbåten tidigare i kväll och är nu på väg till Salerno i Italien.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Aegean Myth gick nu på förmiddagen så nu är vi alldeles ensamma med havet. Hon skall till Libanon och vidare till den turkiska viken som ligger längst upp i hörnet av östra Medelhavet. Finns det olja där? Troligen. Men Libanon har väl ingen olja? Hon var i varje fall tom när hon låg här.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon kanske hade något annat ärende dit. Jag har då aldrig hört att Libanon skulle vara någon oljeproducent för export. Snarare brist på råvaror.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Rutten på MarineTraffics "Route Forecast" har lagts om och uteslutit vägvalet söder om Cypern och via Libanon. Där står nu att hon skall till Ceychan och där finns tillgång till en pipeline från Baku. Detta verkar mera troligt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag börjar ana hur det gick till när Aegean Myth i Forecast Route sades skulle passera söder om Cypern och gå in till någon plats i Libanon för att därefter fortsätta till Ceychan i Turkiet. Om man har rapporterat destinationen redan innan man var ute ur Messinian Bay så har Marine Traffics datorprogram valt fel väg själv. Det är inte tankern som sagt att man skall till Libanon. Så måste det vara. Nu befinner den sig nästan exakt nord om Karpatos och har 32 NM till Rhodos sydspets. Forecast Route visar raka vägen nord om Cypern till Ceychan. Den går på sparlåga med ca 10 knop för de skall inte vara framme förrän den 9 och det är ca 445 NM dit. Det verkar lurigt när datorerna får bestämma för mycket.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

AIS sänds ut från fartyget och fångas av mottagare som är anslutna till till Marinetraffic. Det kan ju vara som så att man inte givits destinationshamnen exakt eller att ändring gjorts under färd. Destinationen knappas in från fartyget.
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Jan Schönemann »

Det förekommer att tyska flodpråmar knappar in destination Rio de Janeiro eller Monte Carlo. Även "mit dass hast du nicht zu tun" förekommer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

ANNETTE.jpg
ANNETTE.jpg (89.58 KiB) Viewed 11036 times
Heavy load carrier Annette på 9700 tdw, med IMO 9266554, och Antigua Barbuda flagg ligger inom synhåll i bäring 270 grader på 6 NM avstånd från vår balkong. Hon kom nu på förmiddagen från Constanta via Bosporen och skall till Antverpen. På detta avstånd ser det ut som hon är lastad med kontainrar på däck. Vi hade i natt även tre andra fartyg längre ut i vår Bay på andra sidan och utom synhåll som låg för ankar. En ligger kvar men de två andra gav sig iväg på morgonen. Den som ligger kvar är General cargo Mehmet Akif Ersou med IMO 9000314 och Cook Island flagg, 17000 tdw.

Tyvärr har jag inget eget foto på Annette så jag har lånat en vacker bild.


Den allra största delen av tonnaget som passerar här är ganska nytt. Här var tom en tanker som var byggd förra året.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du har verkligen en rolig variation med alla tänkbara fartyg där nere.
Som Jan också nämner AIS meddelanden kan ibland skilja sig från mängden, det finns många variationer.
Grekerna är ju gigantiska på sjöfart.
Fredrik Ahlman
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by L-J »

Ja. Grekerna har en historia av att utöva sjöfart. Ett av de mer moderna exemplen är väl Onassis och hans oljeflotta. Jag vill minnas han köpte upp gamla tankers och kunde leverera när marknaden krävde mer transport. Det finns säkert de som är mer kunniga ehuru detta gick till än jag, då jag är en jumlarns landkrabba med dåligt komihåg...;)

L-J
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är ett lustigt sammanträffande men se vad jag fann i Sjöfartstidningen idag, lite mer om grekerna ;

http://www.sjofartstidningen.se/grekland-bast-varlden/

Så de levererar på topp än idag. :D
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett värdetapp på 11 miljoner dollar för Tysklands del verkar inte mycket. Jag skulle tro att artikelförfattaren menar 11 miljarder. Grekland som tappat 12% har tappat 11,465 miljarder om man räknar och då framstår 11 miljoner som en droppe och inget att nämna. Med hänsyn till att Norges flotta värderas till 30 miljarder på en sjundeplats så borde kanske Tysklands flotta vara värd åtminstone något över detta. För att vara en nämnvärd stor nedgång så tror jag att det är miljarder i tapp som menas och inte miljoner. Sedan om beloppet 11 är riktigt år svårare att räkna på men det verkar vara en rimlig siffra med hänsyn till de andra uppgifterna i artikeln.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Roligt att höra att något är på topp här. Man kan undra hur mycket skatt det genererar till statskassan men det är åtminstone många från Filipinerna som får sin utkomst härav. Jag utgår ifrån att de flesta fartygen är utflaggade.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Grekland har allt en del tonnage under egen flagg, har sett en uppgift på ca 1,200 stycken... Ja det måste vara miljarder. Tyskarna är en av de stora sjöfartsfinansiärerna och kraftigt exponerade i krisen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Antonio Meucci 3732.JPG
Italienska kabelutläggaren Antonio Meucci IMO 8506062 kom in idag på middagen. Det finns en depå här för kabel. Det är en balkongbild så den är inte den allra bästa men vädret var klart så jag chansade. Använd förstoringen så blir den bättre.
Post Reply