Färskt vrak norr om Mariestad

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Knut Klinghjert »

Inte var dag man ser en BM 814 på Fallrepet, en traktor som förkroppsligar begreppen gjutjärn och turbotjut.

Image
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by imar »

Om man bortser från att båten inte blivit riktigt underhållen så ser åtminstone jag ett vackert skrov som hållit formen på bilderna. Med en ordentlig genomgång kan detta bli ett fint välbevarat träfartyg. Men det blir dyrt. Vad är det man inte vill visa upp som man täckt över? Eller är det bara för att hålla ute regn? En del frikyrkoförsamlingar har gott om pengar så kanske vi får se båten i bra skick så småningom. Lycka till.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by örnen »

Jaja då blir nog pastorns båt snart upphuggen... Det är väl inte gratis att ligga där på kajen heller?.
User avatar
sverre
Posts: 86
Joined: 08 May 2008, 07:58
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by sverre »

Knut Klinghjert wrote:Inte var dag man ser en BM 814 på Fallrepet, en traktor som förkroppsligar begreppen gjutjärn och turbotjut.

Image
Jodå,"killen" med den lååånga hjulbasen,med risk för att svära så är den coolare än bra :mrgreen:
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Klas Andersson »

Del 7 har laddats upp !!
https://www.youtube.com/watch?v=r53lGrX78zU

men till min oerhörda förvåning så var inte vår Pastor ägare när den sjönk !! :shock:
han hade sålt den till någon från Kristinehamn ! !!!!!!!!! som uppenbarligen var minst lika inkompetent !! :roll:

Just detta att det var en Kristinehamnare befäster min numera rätt grundmurade uppfattning om deras kompetens när det gäller båtar ....
En rätt trevlig stad annars !

Först sålde jag min gamla Bogserbåt MANNE dit ..... det slutade med att brandkåren fick länspumpa och kommunen bekosta skrotning på kajen ....

sen var det en idiot därifrån som trodde han kunde blåsa försäkringsbolaget på pengar genom att borra 80 !! hål i botten och sänka sin båt !
men fånen missade att punktera tanken så den drev iland på Härö , sen hade han sån otur att jag fick se den :mrgreen:
och bärgade den åt Polisen !
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... t=9&page=1

Nästa var den jag bärgade nu i Sommar ! även det en Kristinehamnare !!!!! som inte borde ha båt !
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2551

Tidigare har vi ALTEA som nån därifrån lyckades få att sjunka strax söder om Kristinehamn
och även ASTRID som drev iland och blev skit i samma område !

Pastorn själv har köpt en segelbåt på kusten som han otroligt nog lyckats få upp till Mariestad utan vad det verkar några större katastrofer !!
detta har han lagt ut i 3 delar på Youtube !

TILLÄGG 21/12 !
av nån anledning försvann tydligen en del text !
det gäller ytterligare ett par Kristinehamnare ! här på fyllan ! blev en fin motor att bärga av undertecknad !
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... t=2&page=1

https://www.youtube.com/watch?v=CP9npNWqPx0&t=36s
Last edited by Klas Andersson on 21 Dec 2016, 07:06, edited 2 times in total.
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Ja där ser man. Jag vill ogärna utpeka enskild eller dess härkomst men just att äldre skutor ofta drabbas. Det är inte ovanligt att svårare incidenter sker med just utrangerade yrkesfartyg. Märk väl att jag verkligen ser upp till dem som sköter sina båtar och renoverar objekt.

Frågan jag ställer mig är vad kostar detta samhället. Att sätta in resurser att rädda folk, miljö och fartyg i "onödan" dvs under en resa som aldrig borde ha företagits i första stället. Att övertar man ett objekt i sämre skick måste den gå till varv och besiktas och ev åtgärdas till sjösäkert skick. Likväl en kompetens kontroll.
Både staten drabbas av sjöräddningar och försäkringsbolag samt SSRS av kostnader.
Men tyngst väger ju säkerheten för folket, fartyg kan ersättas men aldrig liv.

Det är verkligen inte ok vare sig för egen säkerhet eller andras att man navigerar med mobiltelefon, tar onödiga chanstagningar, reparerar med olämpliga material, hemfixarlösningar, som i sig kan utgöra en fara, grundstöter och kör vidare, ger sig ut i väder varken båt eller besättning mästrar osv.

Detta fall var unikt då de dokumenterat hela förloppet, något jag aldrig trodde mig få se. Men samtidigt är det en varningsklocka för jag tror inte de är unika i sitt handlande.

Kan man reglera bort den här företeelsen?
Fredrik Ahlman
Post Reply