Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3100.JPG
Här kommer provianten ombord i plåtbåten för vidare transport till Loxandra.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Åh en liten propellerförsedd pråm. Det är trevligt att se den allra minsta sjöfarten. Hur små är bunkerbåtarna i din region? Finns det fortfarande kvar de där allra minsta?
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Någon bunkerbåt finns inte längre här men jag har sett tidigare. De som ligger i hamnen och eventuellt behöver bränsle får genom tankbilar. De som ligger på redden känner till förhållandena och bunkrar på plats som det finns bunker skulle jag tro. Lyxbåten Sapphire (73,5 meter lång) har jag sett bunkras från tankbil. Skulle tro att det behövs en stor tankbil för att släcka hennes törst. Hon är förresten till salu hos Charterworld på nedanstående adress. Det finns 12 gästplatser ombord i 6 hytter förutom utrymme för 8 besättningsmän/kvinnor. Pris är inte nämnt.

http://www.charterworld.com/?sub=yacht- ... phire-7208
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3112.JPG
Vid 8-tiden idag på morgonen var det slut på liggetiden i hamnen för Lapis Arrow. På bilden har hon just girat 90 grader SB och har tagit ut svängen rejält för pirhuvudet. Hon fortsatte giren ytterligare ca 70 grader, efter att hon lämnat av hamnlotsen, och gick ut till sin ankarplats där hon låg tidigare.

Igår eftermiddag kom det in en tysk bogserbåt med släp. Hon låg med släpet hela natten en bit utanför ostsidan av den västra landtungan och gick igen idag på förmiddagen. Nu på eftermiddagen gick hon med 4 knop mot den mittersta udden med sitt släp som jag bara kunde se på långt avstånd. Som det ser ut nu skall hon runda udden och gå vidare österut. Bogserbåten heter Serval med IMO 7636365 och är byggd 1977. Hon står från St Vincent men har tysk nationalitets-flagga. Hon är nästan 33 meter och skall till EMED-Aegean sea. Jag gissar att EMED står för East Medelhavet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jo hon är ju reggad på St Vincent det stämmer men har polsk ägare. Ett litet bogserrederi med tre fartyg från 70 resp 80-talet. Men de verkar välskötta utan detentions. De verkar nyttjat namnlekar med namnen Serve all -serval.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den propellerförsedda pråmen (Kapstans definition) Agios Georgios fotograferad i går kväll. Den reparerade båten Ag Dimitra ligger akter om henne på utsidan av en trålare. Till vänster i bild syns också ett av de två beslagtagna smuggelfartygen. Den mörka byggnaden i bakgrunden är en uttjänt lagerbyggnad för spannmål. Fram till någon gång vid andra världskriget skeppades spannmål från Kalamata.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3121.JPG
Här kommer bilden
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Lady M 3119.JPG
Lady m 3114.JPG
Det blev några foton innan den propellerförsedda pråmen med något bättre ljus. Lady M, ägd av ryssen Alexei Mordashow som privatyacht. Den är byggd i USA 2013 på WI Shipsyard. Bättre bilder finns på http://www.superyachtfan.com/superyacht ... ady_m.html

57 ton diesel går i tankarna, 2 motorer på vardera drygt 4 tusen hk, 213 fot.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ups Dessa ryssar med dålig smak råder det ingen brist på. Det skall vara vräkigt. Det finns ryssar med mer pengar än de flesta behöver.
Tja pråmar med egen framdrivning kallas Self-propelled barge så det var väl kanske en halvdålig översättning av mig. Ett motordrivet fartyg i dess enklaste form.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2378.JPG
Äkta grekisk träbåt med latinsegel plåtad i marinan. Inte ofta men ser nuförtiden.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

De är fina bygger man sådana i trä seriemässigt än idag där nere? Eller har plastbåten gjort sitt intåg också där? Känslan i en träbåt är oslagbar men jobbet att hålla den i skick avskräcker å det grövsta.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Joanna VI 3142.JPG
Någon serieproduktion har nog aldrig funnits utan man byggde en och en antingen på beställning eller på spekulation. Troligen byggs det även en del idag. Jag minns ett litet varv i mitten på 70-talet som låg på nuvarande delar av badstranden. Där tog man upp sina fiskebåtar på rullar och där fanns även ett litet avskärmat område där man byggde i trä, en åt gången. Jag brukade gå dit och titta.

Skickar med en nytagen bild från hamnen där Joanna VI just blivit av med 2000 ton grus på ett dygn med sin egen kran med skopa. Dagen innan hade vi en fransk kabelläggare i hamnen som lastade kabel från det gula skjulet akter om Joanna. Tyvärr var jag inte där då. De har blivit mera sällsynta de senaste åren här.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ioannis 3139.JPG
Samtidigt när jag plåtade Joanna från hotelterassen kunde jag vrida på huvudet och få den här bilden på IMO 9183295 Ioannis - Crude Oil Tanker liggande alldeles utanför piren för service. Jag är väldigt nyfiken på den lilla byggnaden som finns längst förut. Utkik?
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag måste säga att jag ser lite dåligt på bilden på tankern, men är det inte bara förråden under backen? Jag skall återgå till den bogserbåt du undrade över rörande olika hemmahamn och annan flagg. Det är så att att om ett fartyg tillfälligtvis har chartrats in låter vissa flaggor att man tillfälligt byter nationalitet då det kan krävas för bemanningen eller för chartern som sådan. Det kan då se lite konstigt ut.
Joanna på bilden är ju en sådan där typiskt trevlig liten coaster sådant gillar vi att se.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Inte nog med att Johanna är en coaster det är /ser ut som ett Sietas bygge. Kan inte rå för det men älskar dessa lite äldre Sietasbyggena.

D
Post Reply