Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

RUNNING_ON_WAVES.jpg
RUNNING_ON_WAVES.jpg (52.27 KiB) Viewed 11299 times
Vi hade besök idag av en tremastad stagsegelskonare med fullriggad fockmast, kryssningsfartyget Running of Waves. Hon mäter 64 x 9,69 meter, 634 grt och 150 tdw. Hon är byggd 2011 och för maltesisk flagg. IMO 9589205. Tyvärr hade jag inget i stan att göra idag så det blev inget foto. Bifogar istället ett från Marine Traffic med fullt segelställ. Idag gick hon för motor. Hon har just nu rundat den västliga udden av Peloponnesos på väg till Katakolon i Joniska havet. Där är hon troligen i morgon bitti. Hoppas att Marine Traffic och Wolfgang Kremer inte misstycker.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Barkantin är kanske rätt benämning men ibland har jag en känsla av att man även använder skonare som beteckning.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag uppskattar verkligen de seglande kryssningsfartygen, det tror jag är en nisch som kan växa. Betydligt trevligare än de gigantiska lådorna som forslar folk kring jordens alla hörn och mer miljövänligt.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Har inte gjort någon kryssning, vågar man ju inte skriva på Landgången) men har ett flertal bekanta som gjort kryssningar. Ett äldre par som jag känner gjorde en kryssning förra året i september. Deras problem är att dom har svårt att röra sig och vill gärna sova till nio-tio på fm. Alltså inga bussturer och sen frukost när mycket av det goda var slut. Och 2700 pax. Kanon tyckte dom. På frågan vad dom gjort ; "OOOOHHHH så skönt att sitta på balkongen och titta ut över medelhavet" Mitt svar var ni kan ju sitta hemma och titta ut över sjön här hemma. Jo men vad vackert.
Skulle nog ha svårt själv att sitta i nio dagar och titta ut över havet. Tillsammans med så många andra.

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det ligger rätt mycket i det du säger zoroaster. Själv föredrar jag de mindre fartygen men just seglande kryssningsfartyg känns som något som har framtiden för sig för den miljömedvetne kryssaren. Närheten till vattnet lockar ju också. Men jag är väl inte som "alla" andra som föredrar dessa monsterfartyg.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Lapis Arrow ligger just nu ute i Messinian Bay och kör runt sedan igår. Hon har legat för ankar sedan någon vecka men rör sig nu efter okänt mönster. Det är en biltransportbåt som är byggd 2006 med IMO 9361809. Finns det någon form av klassning som görs efter 10 år? Vi hade ju en annan båt av samma typ som gjorde samma manövrer här tidigare men hon var äldre. Det var Pacific Highway 9206023, byggd år 2000. Vi får se hur länge Lapis Arrow blir kvar.

Knappt hade kryssningsbåten med segel gått ur hamnen innan ett annat större kryssningsfartyg, Thomson Dream, kom in tidigt idag på morgonen för att bara ligga en halv dag och därefter gå mot Korfu. Hon befinner sig just nu utanför Kafalonia och har några timmar kvar med 16 knop som hon har just nu. Det är högsäsong just nu för kryssningar och det kommer minst en varje månad, kanske två. Kalamata är ingen gammal känd hamn för kryssningar utan det är först sedan förra året som det blivit mer regelbundet av ett par olika rederier.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du jag blir riktigt sugen på att besöka er trevliga hamn med så stor variation av fartyg. :D
Jo fartyg besiktigas i femårscykler så efter tio år är det då dags för Special Survey dvs cert förnyelse den största besiktningen i cykeln. Sedan mitt i cykeln finns Intermediate Survey dvs mellanbesiktningen också en lite större besiktning. Sedan finns Annual Survey dvs årsbesiktningen som är lite mindre. Ett fartyg får aldrig ligga i vatten längre än 36 månader sen dry dock. Därtill finns en hel del andra besiktningar också men lägg dessa på minnet som centrala. Varje besiktning har ett "fönster" alltså en tidsperiod då den skall genomföras. Tex SS(Special Survey) kan också dras ut att man gör delar över en längre tid under det sista året. Det går att skriva mycket om det där men det borde väl räcka nu med att säga att jo vid tio år är det dags.

Du kan om du är intresserad gå in på Equasis och kika på klassens noteringar, där kan du vanligen läsa lite mer om vad som ligger i loppet och vad som är gjort. Det är gratis att gå med i Equasis men du får registrera dig, som ett fartygsregister online med en del annan viktig fakta. Tänk bara på att uppdateringar likt fartygsförsäljningar ibland tar lite tid innan uppgifterna uppdateras.

Kanske är det som så att just din hamn är billig att angöra, ibland kan det vara så enkelt eller att det finns något av värde att besöka i närheten.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Lapis Arrow3035.JPG
Här kommer en bild från idag på förmiddagen då Lapis Arrow slagit sig till ro med ankaret ute efter att ha kört omkring i vår Bay ett helt dygn. Avståndet är lite för stort för min kamera men man kan i alla fall se att det är en bilbåt. Berget i bakgrunden heter Likodimo och är ca tusen meter högt. Kortet är taget från Marinan i riktning SV ca. På berget finns många radio och tv master men även en bemannad militär anläggning med stor radar för spaning.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Tja bilbåtar gör ju sällan anspråk på designpris...Men de är praktiska. Jag skulle misstänka att de kanske går till kaj hos er och börjar med att göra de jobb som kan tänkas göras vid kaj för att slutligen slutföra på varv. En härlig miljö må jag säga.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3052.JPG
En svensk Allegro har letat sig till Kalamata marina. Drygt 30 fot gissar jag men det finns inget namn. Någon som vet vilken det är? (Kan det vara något annat än Allegro?)
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du jag har seglat en del själv genom åren jag skulle nog satsa på en Allegro precis som du. Trevliga båtar en en lagom storlek. Du borde gå fram till dem och snacka lite.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG3095.JPG
Lapis Arrow 3083.JPG
Igår kväll gick bilbåten Lapis Arrow in i hamnen efter att ha legat på redden ett par veckor. Hon var dessförinnan ute och körde ett varv på en halv dag. Precis som de stora kryssningsfartygen gick hon in själv. Den kommentaren behöver man kanske inte göra nu för tiden. Det hör väl till standard när man har vispar i alla hörn. Annat var det på 60-talet när Kungsholm under bogserbåtsstrejk gick in själv och vände i älven och lade till vid Amerikaskjulet.

Lapis Arrow ligger nu vid kajen där kryssningsfartygen har sin kajplats så liggetiden blir inte så lång. Det är enda kajplatsen där kryssarna kan gå in. Där är 9 meter djupt. Dessutom så blir det ju billigare att ligga på redden. Besöket i hamnen var nog en nödvändig del i den förmodade 10-årsinspektionen som hon är utsatt för just nu. (Kan det vara något annat?)

Det blev på så vis tillfälle att få bättre bilder på klossen. Ett från en terrass på ett hotell och det andra från Piren.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Lapis Arrow and Saphire 3102.JPG
Lyckades få Lapis Arrow och Saphire på en bättre bild. Klicka på bilden så blir den något bättre.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by m/s munter »

mycke värre skepnad än så kan ju inte ett fartyg ha.. bizarr.. får ju Gullbergskajens kojbyggen att blekna..
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Loxandra 3109.JPG
Sexta3044.JPG
Dagen började med att en bulklastare gav sig iväg från redden tidigt. Sextra hette den. IMO 9165695. Nu på väg till Jorf Lasar i Marocco för att lasta. Vad finns det där. Vad hon gjort i Kalamata vet jag inte men den aktre kranen användes för något. Proviant kanske.

En som med säkerhet provianterade idag var Loxandra 9343871. Hon kom på morgonen och ankrade nära piren. Vid besök i hamnen idag på förmiddagen var de i full färd med att lasta en 17 meters plåtbåt från en lastbil. Det var färdiga pallar med allt möjligt, en pall målarfärg från Hempels, en pall banankartonger och 10-15 andra pallar med varor som med bilens kran togs ombord. Loxandra hade en kran på akterdäck där provianten togs ombord. Det tog mycket tid att få allt klart men vid 6-tiden hörde jag från vår terrass att de började lätta ankar. En stund senare var de iväg. Det blir säkert bananer till efterrätt ett bra tag. 92000 tdw på väg till Gibraltar.
Post Reply