Båtmuseum i Askersund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Styrman
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2011, 19:15

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Styrman »

En sorglig läsning. Ofattbart hur man kan hantera föremål på det sättet.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by zoroaster »

Håller med, och när man har en utställning eller museumsliknande arrangemang så bör man ta sitt ansvar och kolla var sakerna kommer från. Men när jag var i museibranschen hände det de mest lustiga(olustiga för den som lånat ut eller in) saker. Så jag är inte förvånad.
Stora arrangörer, som vet hur man skall göra, kan slänga ovärderliga saker i sopbingen utan minsta tanke på att klia sig i huvet.


Douglas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Man hade ju hoppats att de skulle hitta sakerna i någon skrubb men INTE:
http://na.se/nyheter/askersund/1.161705 ... ing-saknas
http://www.askersund.se/download/18.d0a ... C3%A5l.pdf
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

Fantastiskt !!
har du koll på var sakerna tidigare varit utställda ???
synd jag inte vetat det !då skulle jag åkt och kollat om mina saker fanns med där !!

Jag skrev nu direkt nedanstående mail till den ansvariga Damen på Askersunds Kommun !



Harry Karlssons Båtmuseum

Från: Klas Andersson Datum: 16/4/2012 1:49:30 PM
Till: [email protected]

Hej !
Mitt namn är Klas Andersson

Jag har på Forumet "fallrepet " följt vad som hänt-händer med Harry Karlssons donerade Museé samling !

Mitt intresse grundar sig i att jag till Harry lånade ut några saker som han ville visa i sitt museum ,
När jag fick veta att Harry avlidit så tog jag mig en tur till Askersund så snart jag hade möjlighet
(jag bor i Götene) men upptäckte då till min stora förvåning !!!!!! att kommunen stängt museet !!!

Jag försökte då på Turistföreningen att få svar på vart allt tagit vägen ! men ingen kunde då upplysa mig om det !

flera av dessa saker hade Harry märkt med en lapp "LÅNAT AV DYKAREN KLAS ANDERSSON"
Så det borde varit helt klart för de som plockat bort sakerna att detta inte var saker som ingick i Harrys "Donation "
Jag har sedan dess så gott det varit möjligt följt på forumet vad som kan ha hänt med sakerna !!

Nu ser jag att Kommunen gjort en polisanmälan om försvunna saker !!
OCH att de varit utställda någon annanstans ???????
Mina saker var utlånade till Harry ,och hans museum !!! och klart märkta !! sist jag såg dom !

Således så blir jag klart upprörd !! när jag nu erfar att komunen haft samlingen utställd någon annanstans !!
Således kräver jag nu att Askersunds Kommun återlämnar de föremål som jag lånat ut till Harry Karlsson ,
eftersom dom definitvt inte ingick i Donationen

Jag kan nog presentera foton och utförlig beskrivning på flera av sakerna .
MEN jag förutsätter att Föremålen på Harrys Museum plockades ned av kompetenta och seriösa
anställda i Kommunen , och således dokumentrades och registrerades på det sätt som
man kan begära när en kommun fått en Donation av historiska museé föremål

Ta gärna del av mina tidigare inlägg på forumet nedan
http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f ... 20&start=0

Mvh
Klas Andersson ,Götene










Mvh Klas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by zoroaster »

Hej Klas

Mycket bra skrivet. Tycker du har fått med allt som man skall ha med, kompetent personal osv.

Som jag kanske skrev tidigare så skall man fråga ägaren till föremålen om denna godkänner att man flyttar dom.. Och redan här har man gjort fel. Eftersom dina saker var märkta, ok att kanske någon lapp försvunnit, så borde man sett när man packade ner inför flytten att det fanns en annan ägare. Och då kontaktat dig.
Håller på dig och hoppas att du får tillbaka alla föremål.

hälsningar

Douglas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Klas Andersson wrote:Fantastiskt !!
har du koll på var sakerna tidigare varit utställda ???
synd jag inte vetat det !då skulle jag åkt och kollat om mina saker fanns med där !!

Jag skrev nu direkt nedanstående mail till den ansvariga Damen på Askersunds Kommun !



[/i]
Det är det andra "fantastiska" med denna soppa.
Kultur och fritid i Askersund lånade 2007 ut hela samlingen till den ideella föreningen Ankarklyset. Som hade sakerna utställda en helg i Motala tror mässan hette "Leve träbåten" eller något sådant. Sen satt föreningen med "Svarte petter" då de inte hade någon lokal att förvara sakerna i. Till slut slängdes de in i ett hörn i gamla Motala Verkstad, som de fått till delat av Motala Kommun.

Jag gissar att föreningen trodde att Motala kommun skulle ta emot dem och utställningen med öppna armar.

Sommaren 2009 lånades bildskärmarna till utställningen ut till Brandstorps hembygdsförening, där de under någon/några månader kunde beskådas. Riktigt trevlig utställning, men det var bara en temporär tema utställning, så sakerna lämnades åter till Ankarklyset.

Där så till slut de motvilligt hämtades hem av Askersunds kultur och fritids förvaltning/nämnd.

Och alltihop började med att Askersunds Konstnärsförening (idel kultur och fritidsförvaltning/nämnd folk) stod utan lokal för sin sommar salong. Så de skulle under den sommar Museet var stängt för renovering och öppnande av ny entre, få använda lokalen till sin sommarutställning.
Men när museet väl var ner plockat och senare mystiskt utlånat. Var det fritt fram att permanenta sin utställnings lokal Konstantin

Åter kom gärna med uppdateringar om ev svar från Askersund
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

Jaså det var så det gick till !!
märkligt att om nu lokalen skulle renoveras ! och Harrys saker behövde plockas bort !

så kunde lokalen tydligen ändå användas för en ....."Konstutställning" !
ja, jag minns att när jag kom dit så var lokalen fylld med ....bara fullständig skit !! :twisted:

sanningen är väl att för dessa totalt inkompetenta ! fisförnäma idioter som
befolkar våra svenska Kommunalhus ! så var Harrys Livsverk ...... bara skit !

Tyvärr så är det inte bara i Askersund det är så .....
även här i Götene så borde merparten av Politikerna
bindas vid pålar på torget och piskas !!!
i varjefall om jag fick bestämma .......
(de som hört talas om "Medeltidens värld" förstår varför ......)


tydligen har Askersund nu "slarvat bort" en fin liten privatägd Ångmaskin ! bla, !!

Harry hade ju många motorer och fina modeller på museét !!!
undrar vad som nu finns kvar ? när " kultureliten" "vårdat" Donationen
Mvh Klas
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by L-J »

[quote=
(de som hört talas om "Medeltidens värld" förstår varför ......)

[/quote]

Glöm inte tjafset om järnvägsparken i Lundsbrunn.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by zoroaster »

Undrar vad som skulle hända om du skickar en faktura till Kommunen med , de värden som du anser att sakerna var värda.
När jag var i den branschen så hände ju som jag skrev innan sådan här saker efter stora utställningar. Man hade visserligen värderat inlånen tillsammans med långivaren och kommit överens om ett värde och försvann föremålet så blev man tvungen att betala ut.
Tror ju inte ni kommit överens om värdet på den tiden, men det skulle definitivt sätta igång lite hjul.
Och värdet kan du nog alltid få fram, sedan är ju det den känslomässiga delen den kan man ju inte ersätta, så ta i när du sätter ersättningsanspråken.

mvh
Douglas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Gissningsvis ingick denna också i utställningen: http://www.blocket.se/stockholm/Veteran ... ?ca=14&w=3

Kanske en fullt legitim försäljning, det kan ju vara den rättmätlige ägaren som fått tillbaka sin motor. Den är dock målad på samma sätt som flertalet andra motorer som ingick i samlingen.

I annonsen står det att den stått på utställning i 27 år, så man undrar ju.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

De har nu kommit fram till att de åtminstone tappat bort en ångmaskin, men vet fortfarande inte hur mycket mer som saknas...
http://na.se/nyheter/askersund/1.190101 ... -angmaskin
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Fredrik »

Tragisk läsning hoppas innerligt att sakerna kommer tillbaka.

En annons jag snubblade över på blocket har ju vissa likheter med det som det skrivs om här.
Är det möjligt att den här ångmaskinen är densamme som stått på museet? -->
http://www.blocket.se/kalmar/Compound_a ... w=1&last=1




Text i annonsen: Den här ångmaskinen är tillverkad i slutet på 1800-talet finns bara i ett ex, har varit utställd vid museum tidigare .Längd28 cm bredd 17 cm höjd 21cm vikt 15 kg.Den här maskinen är unik, provkörd och fungerande med omkastning

Nåja
Ser jag något mer misstänkt eller får tips om något (snabbt köp) ska jag ha detta i åtanke.

/Förbannade klantarslen de verkar ha i kommunen!
Attachments
3472003024.jpg
3472003024.jpg (73.67 KiB) Viewed 23207 times
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Fredrik »

Var det ångmaskinen från museet och är någon som vet hur det går med övriga inventarier så man vet vad man ska leta efter?

Sherlock från kalmar... :mrgreen:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Skepparättling »

Fredrik wrote:Var det ångmaskinen från museet och är någon som vet hur det går med övriga inventarier så man vet vad man ska leta efter?

Sherlock från kalmar... :mrgreen:
Hemskt ledsen att jag inte svarat men har inte haft tid för fallrepet på ett tag...

Maskinen ovan är inte den saknade. den var 1 cylindrig ska se om jag kan länka till lokal blaskan:
http://na.se/nyheter/askersund/1.190101 ... -angmaskin

Nedan kommer en rätt bra bild på den saknade ångmaskinen, försvunnen tror jag inte den är, NÅGON vet var den är...
Image
Från Na.se:
http://na.se/nyheter/askersund/1.182412 ... -angmaskin

HUR mycket mer som saknas vet väl ingen mer än Harry i sin himmel. Kommunen har ju lyckats blanda ihop inventarienumren, och fortfarande inte gjort en grundlig inventering av vad som finns kvar.
Den saknade maskinens inventarienummer finns på den Bredingmaskin som tillsammans med ångpannan på bilden numera finns i en mini utställning i Olshammar.


Gärna fler Sherlock.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Båtmuseum i Askersund

Post by Klas Andersson »

Hej

fick ett samtal från en person som börjat söka efter sin släktings försvunna Ångmaskin !!

nån som vet vad som hänt i den här soppan sen sist !

Skepparättling ?
Mvh Klas
Post Reply