John av Gävle

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.

John av Gävle

Postby Knut Klinghjert » 27 Oct 2012, 21:35

John av Gävle har strandat vid Galtabäck söder om Varberg ca 1910.
Jag antar att den blev vrak, för jag minns att jag som barn såg namnbrädan "JOHN*GEFLE" uppspikad på en takbjälke i Kasperssons bod i Galtabäcks hamn.
Nu undrar jag om det är någon som vet något om John och dess öde?
Attachments
John Gävle_NEW.jpg
Knut Klinghjert
 
Posts: 111
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 28 Oct 2012, 15:44

Det fanns en skonare JOHN, regnr 684, 266 brt, byggd 1888 i Gävle, som strandade den 21 juli 1906 vid Varberg, så namnbrädan kan vara i från den - jag har inte historiken till hands, utan får återkomma till den. Fast fotot föreställer inte JOHN, jag får fundera.
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 29 Oct 2012, 09:25

Nu har jag kommit på det - fotot visar BEATRICE, regnr 4308, byggd 1904 på Högmarsö av ek och fur, 170 brt 126 nrt. Byggd för ett lokalt partrederi; fartygets hemort: Länna. 1929 såld till pr H Andersson, Bleket. Motor insatt. Den 24 januari 1935 kl 23.45 strandade den vid Södra Näs söder om Varberg och slogs så småningom sönder.
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: John av Gävle

Postby Knut Klinghjert » 29 Oct 2012, 11:43

Jag var lite fundersam angående dateringen, den mindre båten som ligger jämsides har styrhytt, och 1906-1910 var väl pojkarna fortfarande så hårda att det inte behövdes?

1935 låter mera rimligt ur den synpunkten, det jag kan fundera på är att fartyget ser stort ut för att vara på 170 brt?

Finns det möjligen några fler bilder på JOHN resp. BEATRICE att jämföra med?
Knut Klinghjert
 
Posts: 111
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 30 Oct 2012, 21:20

JOHN var ett skonertskepp/barkentin med tredelad råriggad fockmast. JOHN hade ingen motor - på fotot syns avgasröret från den 80 hk de Laval tändkulemotor, 2 cyl, 2-t, som Carl Andersson hade satt in i BEATRICE. Fast varför gaffelfock och storsegel inte är underbända vet jag inte - kanske hade de redan bänts ifrån och tagits tillvara. JOHN hade inte vitmålade röstjärn - det var mera 'allmoge' - inget, som O A Brodin i Gävle använde. JOHN var lastad med 400 ton kol från engelsk hamn (Grimsby?) destinerad till Malmö och låg således djupt i vattnet. Fartyget på fotot är barlastat. Ett foto från 1906 ser mycket äldre ut än det här. Ett foto på BEATRICE kan man se i Länspumpen 2004-3-41 och i boken Tjörns Båtar - det bandet, som behandlar Bleket (Band 2?). Således - du kan vara helt lugn - fotot föreställer BEATRICE och inget annat fartyg. Fast det skulle vara intressant att få veta, vem som gjorde ritningen tiil BEATRICE åt Adolf Elfving. Hon liknar inget annat Roslagsbyggt fartyg.
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: John av Gävle

Postby Knut Klinghjert » 04 Nov 2012, 00:00

Tack för all information Torsten!
Jag kanske bör förtydliga mej, en anledning till att jag ställde frågan här var dateringen, jag tyckte bilden såg yngre ut än ca. 1910, att det sen dessutom var fel skuta kom som en överraskning. Att det inte är John redan 1906 står helt klart.
Men.. det skulle ju kunna finnas ytterligare jokrar i leken, jag ville vara helt säker på att det var BEATRICE.
Det ska mycket till innan jag går och säjer att det där med John stämmer inte, finns det nåt värre än att försöka rätta något, och så visar det sej att man själv också har fel?
Nåväl, jag minns namnbrädan: JOHN*GEFLE tydligt, jag träffade Sven Kaspersson (1882-1976) som hade den i sin bod, många gånger, i dag känns det som ett fullständigt mysterium att man inte frågade om den.
Finns det fler uppgifter om JOHN?
Mer exakt plats för strandningen?
Blev den vrak?
Vad hände med lasten?
Orsaken? det hände mitt i sommaren.
Finns det foto på JOHN?
Tänk vad ett gammalt foto som sen visar sej föreställa nåt helt annat kan väcka många minnen och frågor!
Knut Klinghjert
 
Posts: 111
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 05 Nov 2012, 21:04

Nu vet jag lite mera: JOHN, regnr 684, signal: HTKF, byggd 1888 i Gävle av Olof August Brodin av ek och fur på järnspant, Marstal/julle-skrov. 266.61 brt 240.75 nrt. Dim: 36.00 x 7.84 x 2.96 m. Bilbrev nr 244-1888; ägare: skeppsbyggmästare Olof August Brodin, Gävle. Från början riggad som 3-mastad råsegelskonare, men i september 1893 omtacklad till 3-mastad slätskonare.
Strandat den 28 november 1905 kl 08.00 vid Gamla Köpstad söder om Varberg på resa Boston, Lincs - Malmö med 400 ton kol.
Anmälan den 21 juli 1906, att fartyget, som förliden höst strandat, har blivit totalt vrak.
Intyg den 5 december 1906, att fartyget upphuggits och söndersprängts.
Foto kommer så småningom. Ett lite udda bygge i mina ögon - den ser ut som en riggad pråm.
Namnbrädan fanns 2000 på Varbergs Museum. Ett foto av den hade varit intressant att se.
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 27 Dec 2012, 17:37

Här kommer ett foto av John.
Attachments
684  John.jpg
684 John.jpg (67.13 KiB) Viewed 8877 times
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: John av Gävle

Postby Knut Klinghjert » 29 Dec 2012, 15:05

Tack Torsten! Jätteroligt att det fanns en bild på JOHN.

Jag har varit nere i Galtabäcks hamn under helgen och kikat in genom fönstret på Kasperssons bod som stått orörd sedan han skänkte den till Varbergs Museum,
Men just JOHN's namnbräda fanns inte kvar på bjälken där den hängde förr, och Varbergs museum är stängt för renovering fram till våren 2014, så bild på den får vänta.

Letade i mina gömmor och hittade i alla fall en bild på Sven Kaspersson som hade brädan, han står till vänster.
Till höger står Oskar Bengtsson "Skeppare Oskar". Han berättade en gång en riktig historia om ett strandat fartyg som hade kineser ombord.
Man hade då en livräddningsbåt som roddes, och man begav sej ut för att rädda de ombordvarande.

På väg tillbaka mot land i den hårda sjön vattenfylldes båten efterhand, kineserna fick panik och började klättra upp på axlarna på de roende männen,
det slutade med att man fick ro tillbaka till fartyget och sätta ombord kineserna igen, som dock hämtades igen senare när sjön lugnat sej.
Jag antar att kineserna var någon form av passagerare, och inte vana vid sjö.

Jag förstår om det är omöjligt att utifrån detta fastställa tidpunkt och fartyg, men det vore roligt om du eller någon annan ville försöka...
Attachments
Galtabäck_NEW.jpg
Knut Klinghjert
 
Posts: 111
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 29 Dec 2012, 16:55

Händelsen står säkerligen berättad i Sjöräddningssällskapets årsbok, men då gäller det att hitta rätt årgång och att veta, var man hittar dem. Det finns troligen sällskapets lokaler i Göteborg - jag har inte varit och sökt på flera år.
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: John av Gävle

Postby Knut Klinghjert » 20 Mar 2020, 20:57

Av en tillfällighet dök det upp ytterligare två bilder av den strandade Beatrice.
Attachments
90153354_10214739041541289_7818651666428723200_o.jpg
Knut Klinghjert
 
Posts: 111
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: John av Gävle

Postby Knut Klinghjert » 20 Mar 2020, 21:01

Och den andra...
Attachments
89863086_10214739043701343_4530868318898225152_o.jpg
Knut Klinghjert
 
Posts: 111
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: John av Gävle

Postby Torsten H » 21 Mar 2020, 21:08

Intressanta foton av Beatrice.
Torsten H
 
Posts: 1126
Joined: 18 Jan 2006, 15:18


Return to Fallrepet



Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]

cron