Vintersjöfart 2012

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Karlsborgshamn
Posts: 21
Joined: 08 Aug 2010, 13:25
Location: Kalix
Contact:

Vintersjöfart 2012

Post by Karlsborgshamn »

Här uppe i norr börjar isen växa till sig och hamnbogserarna får jobba lite. På vår hemsida http://www.karlsborgshamn.se/ och i forumet http://www.norrbottenshamnar.se/index.php kan ni följa det mesta som händer i Karlsborgs Hamn.

VIKINGEN fick jobba lite igår när MARC-ANDRE hade svårt att få undan isen http://www.dailymotion.com/Frazze99#videoId=xnj0f5

Tyvärr något skräp i kameran som stör bilden
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Fredrik »

Heja Viking!
Karlsborgshamn
Posts: 21
Joined: 08 Aug 2010, 13:25
Location: Kalix
Contact:

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Karlsborgshamn »

Nu står VIKINGEN på land och VALKYRIA håller hamnen öppen. Bogserbåtsbilder

Image
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Vintersjöfart 2012

Post by zoroaster »

Hej

Man blir så glad när man ser den lille kämpen, och givetvis alla andra bilder oxå. :D

tack

Douglas
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Fredrik »

Bara nyfiken men vad är anledningen till att ha Vikingen på Land?
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Håkan Öhund »

Fredrik wrote:Bara nyfiken men vad är anledningen till att ha Vikingen på Land?
Ja för att det blir för tjock is för den för att hålla hamnen uppe :wink:
Sen om man inte drar upp båtarna här uppe i Kalix så måste man ankra ut dom så att inte isen bryter sönder skrovet..
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Vintersjöfart 2012

Post by zoroaster »

Ursäkta en som inte varit norr om Sundsvall (med båt) hur tjock brukar isen bli en normalvinter och under vilken tid ?

Douglas
Håkan Öhund
Posts: 21
Joined: 13 Jul 2009, 07:46
Location: Kalix

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Håkan Öhund »

Normal istjocklek är väl 60-70cm i mars månad fram till påsken..
Nu iår har det varit extra varmt här så nu har vi bara 10-20cm än så få se hur mycket isbrytarna alls få jobba i bottenviken :?
User avatar
PerraS
Posts: 3
Joined: 23 Oct 2009, 19:59
Location: Oxelösud

Re: Vintersjöfart 2012

Post by PerraS »

Fin film om vintersjöfart!
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Magnus Wadell »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farty ... 855365.svd
Lastfartyget Phantom är Gibraltarflaggat och lastat med timmer. Efter att det lagt ut från Oskarshamn hamnade det av okänd anledning i sjönöd och evakuerades.

Vid halv tvåtiden på natten befann sig fartyget två och en halv mil från Ölands kust och drev då med en hastighet på mellan en och en halv knop, uppger Ekot.
Fartygsintresserad
Posts: 32
Joined: 24 Feb 2007, 01:42
Location: Umeå

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Fartygsintresserad »

Hej

Jag har studerat AIS'en senaste månanden och har sett att ett par av de svenska isbrytarna har assisterat på den finländska sidan, mot finska hamnar i bottenviken, samtidigt som det ibland bara varit en finsk isbrytare till havs. Är sådana sammarbeten vanliga?
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Re: Vintersjöfart 2012

Post by arkki »

Fartygsintresserad wrote:Hej
Jag har studerat AIS'en senaste månanden och har sett att ett par av de svenska isbrytarna har assisterat på den finländska sidan, mot finska hamnar i bottenviken, samtidigt som det ibland bara varit en finsk isbrytare till havs. Är sådana sammarbeten vanliga?
Sverige och Finland gjorde ett nytt omfattande samarbetsavtal när det gäller isbrytning vintern 2012 och framåt. Praktiskt sett isbrytare som är närmast assisterar oavsett om det är finsk eller svensk. Nytt för säsongen 2012 är att Finland har chartrat en isbrytare från Sjöfartsverket "heltid" och det är Frej.Tidigare har en svensk isbrytare varit tidvis chartrat till Finland. Nu när Frej imorrn ska byta besättning i Luleå är Oden på väg till finska sidan.
Det finns även sk. "dirigeringsvägar" som gör att trafiken t.ex till Karlsborg går i samma isränna som till Torneå/Kemi. Då behövs inte alltid bryta helt en ny ränna hela vägen och man kan samla olika fartyg i en och samma konvoj.
Finland har fortfarande "Atles syster" isbrytaren Sisu utan jobb i Helsingfors som är tänkt att komma till Bottenviken när det behövs. Isläget har varit sådant att det har varit lite lättare komma till Svenska hamnarna och då har svenska isbrytarna hunnit assistera mera på finska sidan där det finns just nu större behov.
Det ser även ut som att trafikmängden till finska hamnarna har varit lite större än till svenska hamnarna.
Här är lite bakgrund till din fråga från mina egna tankar.
Mina bilder från Holmsund och lite annat:
https://skydrive.live.com/?cid=0326FF44 ... &sc=photos
Fartygsintresserad
Posts: 32
Joined: 24 Feb 2007, 01:42
Location: Umeå

Re: Vintersjöfart 2012

Post by Fartygsintresserad »

arkki wrote:
Fartygsintresserad wrote:Hej
Jag har studerat AIS'en senaste månanden och har sett att ett par av de svenska isbrytarna har assisterat på den finländska sidan, mot finska hamnar i bottenviken, samtidigt som det ibland bara varit en finsk isbrytare till havs. Är sådana sammarbeten vanliga?
Sverige och Finland gjorde ett nytt omfattande samarbetsavtal när det gäller isbrytning vintern 2012 och framåt. Praktiskt sett isbrytare som är närmast assisterar oavsett om det är finsk eller svensk. Nytt för säsongen 2012 är att Finland har chartrat en isbrytare från Sjöfartsverket "heltid" och det är Frej.Tidigare har en svensk isbrytare varit tidvis chartrat till Finland. Nu när Frej imorrn ska byta besättning i Luleå är Oden på väg till finska sidan.
Det finns även sk. "dirigeringsvägar" som gör att trafiken t.ex till Karlsborg går i samma isränna som till Torneå/Kemi. Då behövs inte alltid bryta helt en ny ränna hela vägen och man kan samla olika fartyg i en och samma konvoj.
Finland har fortfarande "Atles syster" isbrytaren Sisu utan jobb i Helsingfors som är tänkt att komma till Bottenviken när det behövs. Isläget har varit sådant att det har varit lite lättare komma till Svenska hamnarna och då har svenska isbrytarna hunnit assistera mera på finska sidan där det finns just nu större behov.
Det ser även ut som att trafikmängden till finska hamnarna har varit lite större än till svenska hamnarna.
Här är lite bakgrund till din fråga från mina egna tankar.
Tack för svaret, arkki
Post Reply