Deutz RA 6M 528 sökes!

Marknadsplats för reservdelar och föremål relaterade till ombyggnaden av fartyg.
Endast privatannonser
Post Reply
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Deutz RA 6M 528 sökes!

Post by Rautawaara »

Hej,
skulle vara tacksam om information var man skulle kunna hitta reservdelar till den ovannämda maskin.

mvh
Jan
Jörgen.k
Posts: 19
Joined: 21 Jan 2006, 19:29

Post by Jörgen.k »

Har du provat www.deutz.se ?
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Hej Jörgen,
tack för svaret. Jag har inte ännu prövat Deutz i Sverige men här i Finland så är det Wärtsilä som har hand om Deutz marinmotorer. Prisen kan Du väl tänka Dig att dom är inte de billigaste, t.ex. ett nytt topplock skulle kosta 90000 SEK men inte ens Deutz i Köln har några. Maskinen är nämligen från 1965 och det börjar bli lite svårt att skaffa delar till den. Men inte är jag så jätteintresserad att kasta ut den och lägga in en "bussmaskin" heller. Ett fartyg skall ha ett fartygsmotor :wink:

mvh
Jan
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Deutz-delar är dyra som kriget. Men det finns en hel del som säljer piratdelar. Och det finns också originaldelar till mycket lägre pris. För de större komponenterna som till exempel kolvar, topplock och liknande får man också tag på recondade eller bättre brukade delar. Något som reducerar priset högst avsevärt.

Du kan börja leta hos till exempel Carl Croonen i Hamburg eller Techonomy i Landskrona. Men det finns hur många som helst som säljer motordelar. Speciellt nere på kontinenten och i UK. Googla bara runt så hittar du.

När du har fått fram en handfull firmor skriver du en spec på vilka delar du behöver. Sänd så listan på e-mail eller fax till firmorna och be om en offert med pris och leveranstid. Gör samma till officiella Deutzrepresentanten så du får något att jämföra med.
Rautawaara
Posts: 29
Joined: 25 Feb 2006, 08:55
Location: ms UNTERELBE
Contact:

Post by Rautawaara »

Tack, Claes Thure!

jag har just meijlat dom nu. Hoppas att jag hittar nåt!

mvh
Jan
gurra_58
Posts: 56
Joined: 29 Aug 2008, 10:39
Location: Maxmo

Re:

Post by gurra_58 »

Rautawaara wrote:Hej Jörgen,
tack för svaret. Jag har inte ännu prövat Deutz i Sverige men här i Finland så är det Wärtsilä som har hand om Deutz marinmotorer. Prisen kan Du väl tänka Dig att dom är inte de billigaste, t.ex. ett nytt topplock skulle kosta 90000 SEK men inte ens Deutz i Köln har några. Maskinen är nämligen från 1965 och det börjar bli lite svårt att skaffa delar till den. Men inte är jag så jätteintresserad att kasta ut den och lägga in en "bussmaskin" heller. Ett fartyg skall ha ett fartygsmotor :wink:

mvh
Jan
På denna sida finns en del smått och gott. Tror inte det är Wärtsilä som har dessa motorer men dom servar dom gärna
eftersom deras killar idag ofta är egna företagare och inte Wärtsiläanställda

http://www.pooltrading.com/03.htm

Om jag inte minns fel så är MTU inblandad i detta. Ev skulle ett större traktorlock passa. Du skriver inte hur stor motor det är
men på sidan jag skickar med finns en del att välja mellan

Gurra
Post Reply